تبیان، دستیار زندگی
وقتی بشر فراتر از آسمان نورانی را نیافته پس مجهولاتش به مراتب بیش از معلومات او می باشد لذا قرآن می فرماید آسمان دنیا به ستارگان مزین شده است، إِنَّا زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِزینَةٍ الْكَواكِبِ(3) ما آسمان نزدیك [پایین‏] را با ستارگان آراستیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانش بشر و هفت آسمان

شفقهای زیبای قطبی در آسمان

پرسش: هیچ فضا نوردی در تحقیقات فضائی خویش نگفته که آسمان هفت طبقه است!

پاسخ: درباره عدد هفت تفاسیر متعددی بیان شده، که آیا همین منظومه شمسی است، یا هفت به معنای کثیر است، و یا ... هر کدام از این احتمالات نیز ادله خود را دارد اما آنچه مهم است تأکید خداوند بر هفت آسمان است و نه بیشتر!

جالب است که خود هفت آسمان هفت بار در قرآن تکرار شده است، پس در این عدد نکته ای نهفته است.

اما اینکه چرا هفت طبقه بودن مورد تأیید فضانوردان یا به عبارت بهتر اخترشناسان قرار نگرفته دلیل آن علم رو به گسترش بشر می باشد، آنها نمی توانند برای فضای بیکران کهکشانها تقسیم بندی نهائی داشته باشند، زیرا به قول معروف به آخرش نرسیدند!! طی همین چند ده سال گذشته لنز دوربین تلسکوپها چند صد برابر بیش از گذشته کهکشانها را در نوردیده و به نقاطی رسیده که عقل انسانی مبهوت از عظمت شده بطوری  که گویا عدد برای شمارش کم می آورد!!(1)

به هر حال تمام آسمانی که بشر کشف کرده همین کهکشانهای نورانی است، همانها که قرآن می فرماید آسمان دنیا! و فراتر از آن را تاریکی فرا گرفته است، رصدخانه" پالومار" عظمت جهان بالا را چنین توصیف مى‏كند:

"... تا وقتى كه دوربین رصدخانه پالومار را نساخته بودند، وسعت دنیایى كه بنظر ما مى‏رسد بیش از پانصد سال نورى نبود، ولى، این دوربین وسعت دنیاى ما را به هزار میلیون سال نورى رساند، و در نتیجه میلیونها كهكشان جدید كشف شد كه بعضى از آنها هزار میلیون سال نورى با ما فاصله دارند، ولى، بعد از فاصله هزار میلیون سال نورى فضاى عظیم، مهیب و تاریكى به چشم مى‏خورد كه هیچ چیز در آن دیده نمى‏شود، یعنى روشنایى از آنجا عبور نمى‏كند تا صفحه عكاسى دوربین رصدخانه را متاثر كند(2)

وقتی بشر فراتر از آسمان نورانی را نیافته پس مجهولاتش به مراتب بیش از معلومات او می باشد لذا قرآن می فرماید آسمان دنیا به ستارگان مزین شده است، إِنَّا زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِزینَةٍ الْكَواكِبِ ما آسمان نزدیك [پایین‏] را با ستارگان آراستیم

وقتی بشر فراتر از آسمان نورانی را نیافته پس مجهولاتش به مراتب بیش از معلومات او می باشد لذا قرآن می فرماید آسمان دنیا به ستارگان مزین شده است، إِنَّا زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِزینَةٍ الْكَواكِبِ(3) ما آسمان نزدیك [پایین‏] را با ستارگان آراستیم.

پس این آیه در کنار هفت آیه ای که آسمان هفتگانه تعریف می کند این نکته را می رساند که آنچه بشر تاکنون بدان رسیده کواکب آسمان اول است و نه بیشتر!!

پی نوشت:

(1)به تعبیر آیة الله سبحانی تکامل الزاماً مبطل نظریهء ناظم الهی نیست، زیرا طرفداران نظریهء ناظم الهی می‌توانند بگویند که ناظم الهی برای خلق جهان و موجودات پیچیده تر طرح بلند مدتی برگزیده‌است، اندیشهء اسلامی 1. دفتر نشر معارف، 1387، صفحه 79تا 81. یا به تعبیر آیة الله مکارم شیرازی قرآن کریم خلقت انسان را مستقل (بدون تکامل) دانسته ولی درباره سائر موجودات سکوت کرده است، تفسیر نمونه جلد 14 ذیل تفسیر آیات 26 تا 44 سوره حجر.

(2)ناگفته نماند که تحقیقات فوق حداقل مربوط به 15 سال قبل است!! دانش بشر رشد زیادی در این چند سال اخیر داشته است.

(3)صافات/6.

بخش اعتقادات شیعه تبیان


منبع: پرسمان قرآنی

مطالب مرتبط:

چند نکته عرفانی از اسرار خلقت آسمان ها !!‌

چرا هنگام دعا دست به آسمان بر می داریم؟

آسمان ها و زمین های هفت گانه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.