تبیان، دستیار زندگی
در چند روز اخیر اتفاقات عجیب و غریبی در حوزه فرهنگ رخ داده. رضا عطاران سیمرغ بازیگری را از خود نمی داند و سریال «سرزمین کهن» کمال تبریزی در آستانه توقیف است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : منیژه خسروی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنجال عطاران؛غوغای سرزمین کهن


در چند روز اخیر اتفاقات عجیب و غریبی در حوزه فرهنگ رخ داده. رضا عطاران سیمرغ بازیگری را از خود نمی داند و سریال «سرزمین کهن» کمال تبریزی در آستانه توقیف است.

جنجال عطاران؛غوغای سرزمین کهن

دولت یازدهم که روی کار آمد خیلی از سینماگران فضای جدید را فرصت مناسبی برای بهبود حال و روز سینما می دانستند. تا این جای کار نمی توان خروجی سیاست گذاری های مسولان تازه را به قضاوت گذاشت اما چند اتفاق از جمله بازگشایی خانه سینما دورنمایی امیدوارکننده برای سینما ترسیم کرده. با این حال جشنواره سی و دوم فجر که می توانست برگ برنده مسولان جدید سینمایی باشد ، به چند دلیل لقب بدترین جشنواره چند سال اخیر نام گرفت. جدا از تعدد فیلم ها (که فقط به قصد دلجویی از سینماگران وارد جشنواره شدند) تزلزل رای مدیران و عقب نشینی آن ها در برابر تصمیمات شان نقطه ضعفی است که در صورت تداوم اداره امور را از کنترل شان خارج خواهد کرد. اگر فیلم «عصبانی نیستم!» فیلم مناسبی نیست نباید وارد جشنواره شود ( مثل آشغال های دوست داشتنی) ولی حالا که به بخش مسابقه وارد شده چرا باید چند لحظه قبل از اهدای جوایز،  تهیه کننده از داوری ها انصراف دهد؟! گفت و گوی فرامرز قریبیان (عضو هیات داوران) درباره این که جایزه سیمرع بازیگری مرد متعلق به این فیلم بوده و در چرخشی باور نکردنی به رضا عطارن رسیده، پرده از سیاست متزلزلی برمی دارد که حاصلش بالا رفتن دیوار بی اعتمادی در سینما است. لابد در جریان هستید که عطاران هم سیمرغ را متعلق به خودش نمی داند و قصد دارد آن را به نوید محمد زاده پس دهد. (این حرف به هیچ وجه معنی اش حمایت ما از فیلم عصبانی نیستم نیست.)

غوغای سرزمین کهن

«سرزمین کهن» قرار است در سه فاز تاریخ معاصر ایران را روایت کند. فاز اول این سریال بعد از کلی اصلاحیه از یک ماه پیش به پخش رسید. فاز دوم نیمه تمام مانده و فاز سوم هنوز تکلیفش مشخص نیست. با اتفاقاتی که در چند هفته اخیر پیش آمده ماهیت کل سریال زیر سوال رفته و شرایط آن پیچیده تر از پیش شده. عمده اعتراض ها از سوی برخی هموطنان بختیاری است که معتقدند به قوم آن ها توهین شده. کلید این اعتراض را ابتدا چند نماینده مجلس زدند. آن ها در تذکرات جداگانه‌ای به رئیس سازمان صدا و سیما و شورای نظارت بر صدا و سیما خواستار توقف پخش سریال سرزمین کهن به دلیل اهانت به قوم بختیاری در این سریال شدند. کمال تبریزی خیلی زود به اعتراض ها پاسخ داد و در یادداشتی نوشت: اسامی شخصیت‌های این سریال صرفا نام خانوادگی افراد است و اشاره‌ای به هیچ یک از اقوام غیور و دلاور کشور ندارد. قهرمان اصلی سریال که نقش مهم و موثری در نهضت خرداد و همراهی با روحانیت و امام دارد،‌ از همین خانواده بختیاری است و قضاوت درباره شخصیت‌های مثبت و منفی این سریال به صبر و حوصله بیشتری احتیاج دارد.

مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما درباره سرنوشت سریال هم این گونه گفته که : «چنانچه تا آخر هفته نتیجه مشخص شود، پخش ادامه دارد و اگر به نتیجه نرسد، احتمالا متوقف خواهد شد. در حقیقت نتیجه بازبینی‌هایی که انجام خواهد شد در این باره تعیین کننده است.»

اعتراض‌ در لرستان و اهواز

بعد از این که اعتراض ها به توقف سریال مانع از پخش آن نشد، شنبه این هفته چند تجمع اعتراضی در لرستان و خوزستان شکل گرفت.در این روز جمع زیادی از مردم الیگودرز مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کرده و خواستار عذرخواهی متولیان و توقف پخش آن شده‎اند. در اهواز هم تجمعی مشابه برپا شد که با وساطت استاندار خوزستان و سخنرانی او مبنی بر این که نباید بهانه دست دشمن دهیم ، به پایان رسید.

نامه به ضرغامی

با بالا گرفتن اعتراض ها،  کارگردان، تهیه‌کننده، مشاور سریال سرزمین کهن و همچنین مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما نامه ای مشترک به معاون سیما نوشتند: مجموعه سرزمین کهن روایتگر وقایع سیاسی اجتماعی و مذهبی تاریخ معاصر کشور است که در بستر قصه‌ای خانوادگی و درام نمایشی، تاریخ تحولات کشور را از شهریور 1320 تا بهمن 1357 به تصویر می‌کشد. کارگردان، نویسنده و عوامل این سریال با احترام کامل به نقش همه اقوام و مردم نواحی کشور در مبارزات تاریخی ملت ایران، حوادث این برهه از تاریخ کشور را از زاویه دید کودکی به نام «رهی» به تصویر کشیده‌اند که در خانواده‌ای بااصالت و از پدری متدین (حمیدرضا بختیاری) که در روستا به ملارضا و آقاملا مشهور است متولد می‌شود و در بدو طفولیت در بمباران‌های نیروهای اشغالگر انگلیسی، پدرش به شهادت می‌رسد. از آن پس رهی در کشاکش حوادث تلخ و شیرین روزگار در جستجوی هویت واقعی خویش است و در مسیر این داستان، این فرزند راستین ملت ایران، فریب جریانات سیاسی حاکم در آن مقطع تاریخ را نخورده و اصالت و هویت خود را در تاریخ معاصر کشور حفظ می‌کند.دیالوگ‌های شخصیت‌های این داستان در نقش اردکانی و بختیاری بیانگر مجادله و کشمکش‌ها در حوادث دهه 20 شمسی است و در این سریال تنها اسامی رجال سیاسی آن برهه نظیر آیت‌الله کاشانی، دکتر مصدق، دکتر فاطمی و شهید نواب صفوی از اسامی واقعی آنان اقتباس شده است.در واقع رهی بختیاری نماد جوان غیور، غیرتمند و تیزهوش ایرانی است. او فرزند راستین ملاحمیدرضا بختیاری است که از سویی اعتقاد راسخ دینی را از پدرش به ارث برده است و از سوی دیگر عشق به ایران را در دل می‌پرورد و در آخر در خانواده‌ای متدین مجذوب سلوک و منش امام خمینی (ره) شده و به نهضت او می‌گراید و در قالب قهرمان اصلی داستان، در نهضت انقلاب اسلامی نقش‌آفرینی می‌کند.بدیهی است احترام به همه اقوام شریف و متدین کشور از جمله مردمان متدین و نجیب و اصیل ایل بختیاری از اصول انکارناپذیر است و روند حرکت سریال بر همین مدار است.

جنجال عطاران؛غوغای سرزمین کهن

ضرغامی دست به قلم شد

عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما هم در نامه ای خطاب به علی دارابی معاون سیما نوشت: ‌همانگونه که گفته شده و انتظار داریم، سریال تاریخی «سرزمین کهن» مجموعه‌ای تاثیرگذار برای روشنگری و به تصویر کشیدن تاریخ انقلاب اسلامی است که حقانیت و اصالت انقلاب و ارزش‌های آن به‌ویژه مبارزات حق‌طلبانه و شجاعانه مردم و اقوام مختلف ایرانی در آن روایت می‌شود.به رغم شروع مناسب این مجموعه، با حمله هواپیماهای انگلیسی و شهادت ملارضای بختیاری که به روستا مهاجرت کرده است و تولد «قهرمان فیلم»، متاسفانه برابر دانستن نام خانوادگی بختیاری با قوم بختیاری در بعضی دیالوگ‌ها، ظرفیت برداشت‌های متفاوت از این نام خاص را به وجود آورده و موجب نگرانی و انتقاد هموطنان عزیز بختیاری ما شده است.توجه به این نگرانی امری ضروری است. باید اطلاع‌رسانی تصویری در مورد حوادث قسمت‌های آینده سریال درباره شخصیت قهرمان سریال که یک بختیاری اصیل است در دستور کار شبکه قرار گیرد.ضمنا در برنامه‌های تحلیل هفتگی این سریال، با دعوت از کارشناسان ذی‌ربط به‌ویژه در حوزه تاریخ پرافتخار قوم بختیاری، مردم کشورمان را با فداکاری و سلحشوری‌های آنان بیشتر آشنا کنید...

پای وزیر کشور به سرزمین کهن باز شد

در آخرین ساعات روز شنبه عبدالرضا رحمانی‌ فضلی وزیر کشور هم درباره  اعتراض قوم بختیاری به سریال «سرزمین کهن» گفت: موضوعی که رخ داده به هرحال موجب رنجش خاطر قوم بختیاری شده است که از ایرانیان اصیل و قومی است که همواره همراه انقلاب بوده و هست، و به هر حال باید این مساله به نوعی جبران شود.رئیس شورای امنیت کشور با بیان اینکه این موضوع باید به گونه‌ای پیگیری شود که رنجش خاطر این عزیزان زدوده شود، ادامه داد: آقای ضرغامی در این خصوص نامه‌ای نوشتند و گفتند سریال را مورد بازبینی قرار می‌دهند و بررسی‌های لازم در مورد این سریال انجام خواهد شد و از طرف دیگر گفته‌اند که ادامه سریال در راستای بیان سلحشوری و تاریخ پر از غرور این قوم است. وی با بیان اینکه وقتی که این اقدامات رخ می‌دهد باید مواظب باشیم که دشمنان سوءاستفاده نکنند و هزینه‌هایی برای مردم، کشور و اقوام مختلف پیش نیاید، گفت: از طرف دیگر مسئولان امر نیز باید دقت‌ها و ملاحظات لازم را داشته باشند.

جنجال عطاران؛غوغای سرزمین کهن

اعزام هیئتی برای گفت‌وگو با بختیاری‌ها

رییس سازمان صداوسیما برای دلجویی از هموطنان بختیاری هیئتی را برای گفت‌وگو با ائمه جمعه و نخبگان استان‌هایی که مردم بختیاری در آنها ساکن هستند، اعزام می‌کند. این خبر را مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما مخابره کرده و گفته: در هفته جاری هیئتی از سوی رییس سازمان صداوسیما برای بررسی بازخورد پخش سریال «سرزمین کهن» به برخی استان‌های کشور اعزام می‌شود.این گروه ماموریت دارند ضمن گفتگو با امامان جمعه، نخبگان، مسئولان استان‌ها و منتقدان، مذکور نتیجه بررسی‌های خود را پس از جمع‌بندی همه جانبه به رییس سازمان صداوسیما ارائه دهند.

توقیف سرزمین کهن؟

سیدتقی سهرابی ، مدیرکل روابط عمومی سازمان صدواسیما درباره سرنوشت سریال هم این گونه گفته که : «چنانچه تا آخر هفته نتیجه مشخص شود، پخش ادامه دارد و اگر به نتیجه نرسد، احتمالا متوقف خواهد شد. در حقیقت نتیجه بازبینی‌هایی که انجام خواهد شد در این باره تعیین کننده است.» داستان ادامه دارد؟

منیژه خسروی

بخش سینما و تلویزیون تبیان


مطالب مرتبط:

داوری بدون حرف نمی‌شود

کشک روی سنگفرش جشنواره