تبیان، دستیار زندگی
معرفی مختصر كتابهایی در زمینه دین و اعتقادات با عناوین: 41پرسش و پاسخ درباره زنان، 41 پرسش و پاسخ درباره حضرت مهدی (عج)، عهدنامه مالك اشتر، شایسته‌ترین همسر پیامبر(ص)، از عرش تا عرش، امام باقر (ع) از دیدگاه اهل سنت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

41 پرسش و پاسخ درباره زنان


معرفی مختصر كتابهایی در زمینه دین و اعتقادات با عناوین: 41پرسش و پاسخ درباره زنان، 41 پرسش و پاسخ درباره حضرت مهدی (عج)، عهدنامه مالك اشتر، شایسته‌ترین همسر پیامبر(ص)، از عرش تا عرش، امام باقر (ع) از دیدگاه اهل سنت.

«41 پرسش و پاسخ درباره زنان»

«41 پرسش و پاسخ درباره زنان»

اگر می‌خواهید به برخی پرسش‌های خود درباره زنان پاسخ دهید می‌توانید به مجموعه «41 پرسش و پاسخ درباره زنان» نوشته غلامرضا حیدری ابهری را بخوانید. دومین بخش از «41 پرسش و پاسخ درباره زنان» به «حقوق زن‌ها در مقایسه با مردها» می‌پردازد . نویسنده در سومین بخش به مساله حجاب و پاسخ به پرسش‌هایی چون«چرا زن‌ها باید حجاب داشته باشند؟ آیا حجاب، مخالف آزادی زن‌ها نیست؟ چرا زن‌ها باید به خاطر مردها محدودیت‌هایی مانند حجاب را بپذیرند؟ مگر خدا نامحرم است که زن‌ها باید هنگام نماز حجاب داشته باشند؟» جواب گفته است.

«احکام شرعی» عنوان چهارمین و آخرین بخش از مجموعه «41 پرسش و پاسخ درباره زنان» است. نویسنده در این بخش به پرسش‌هایی چون«در حجاب کامل، چه مقدار از بدن باید پوشیده باشد؟ آیا پوشیدن کفش‌های صدادار برای بانوان اشکال دارد؟ آیا خانم‌ها می‌توانند با نامحرم حرف بزنند» و... پاسخ داده است.

حجت‌الاسلام غلامرضا حیدری ابهری در مقدمه کتاب آورده، این پرسش‌ها، مهم‌ترین سوالاتی بوده که در نمایشگاه قرآن از سوی مراجعان مطرح می‌شده است. در این مجموعه کتاب‌ها علاوه بر پرسش‌هایی درباره زنان به سوالاتی درمورد «خدا، حضرت محمد(ص) و دیگر پیامبران، اهل بیت(ع)، امام زمان(ع)، معاد، قرآن، نماز، زنان، اخلاقی و رفتاری و پرسش‌های گوناگون» پاسخ داده است.

«41 پرسش و پاسخ درباره زنان» نوشته غلامرضا حیدری ابهری را انتشارات قدیانی در 2200 نسخه و به قیمت 4000 تومان منتشر کرده است.

«41 پرسش و پاسخ درباره حضرت مهدی (عج)»

«41 پرسش و پاسخ درباره حضرت مهدی (عج)»

«41 پرسش و پاسخ درباره حضرت مهدی (عج)» کتابی از غلامرضا حیدری ابهری است که به پرسش مخاطبان درباره منجی آخرالزمان پاسخ می‌دهد.

اگر می‌خواهید به پاسخ برخی پرسش‌های خود درباره امام زمان (عج) برسید و بدانید آیا یک انسان می‌تواند نزدیک به 12 قرن زنده بماند و آیا پیروان دیگر دین‌ها هم به حضرت مهدی (عج) اعتقاد دارند یا نه، کتاب «41 پرسش و پاسخ درباره حضرت مهدی(عج)» نوشته غلامرضا حیدری ابهری را بخوانید.

«اعتقاد به امام زمان» نخستین بخش از کتاب «41 پرسش و پاسخ درباره حضرت مهدی(عج)» است. در این قسمت به پرسش‌هایی چون «چطور می‌توان باور کرد که حضرت مهدی (عج) نزدیک به 12 قرن عمر کرده است؟، آیا اهل تسنن هم امام زمان را قبول دارند؟ و آیا در قرآن، آیه‌ای مربوط به مام زمان هست؟» پاسخ داده می‌شود.

«دوران غیبت» عنوان بخش دوم کتاب است. در این قسمت سوالاتی درباره «آخرالزمان یعنی چه؟ آیا ما الان در آخرالزمان هستیم؟ چرا امام زمان (عج) از دیده‌ها پنهان شده و غیبت کرده است؟ غیبت صغری و غیبت کبری به چه معنایی است؟ امام زمان الان کجاست؟ و...» پرسش‌هایی است که در این بخش به آن جواب داده می‌شود.

اگر می‌خواهید به پاسخ برخی پرسش‌های خود درباره امام زمان (عج) برسید و بدانید آیا یک انسان می‌تواند نزدیک به 12 قرن زنده بماند و آیا پیروان دیگر دین‌ها هم به حضرت مهدی (عج) اعتقاد دارند یا نه، کتاب «41 پرسش و پاسخ درباره حضرت مهدی(عج)» نوشته غلامرضا حیدری ابهری را بخوانید.

سومین بخش از کتاب «41 پرسش و پاسخ درباره حضرت مهدی (عج)» به ظهور ایشان و پرسش‌هایی چون آیا با وجود این همه آدم‌های پرهیزکار هنوز آن 313 یار امام زمان (عج) تکمیل نشده‌اند که حضرت مهدی (عج) ظهور کند؟، علائم و نشانه‌های ظهور چیست؟ امام زمان از کجا و در کدام روز هفته ظهور می‌کند؟ و... می‌پردازد.

«امام زمان (عج) چه شکلی است؟ چرا به ایشان «بقیه الله» می‌گویند و ... پرسش‌های دیگری است که در آخرین قسمت کتاب به آن پاسخ داده شده است.

«41 پرسش و پاسخ درباره حضرت مهدی(عج)» را انتشارات قدیانی در 2200 نسخه و به قیمت 4000 تومان منتشر کرده است.

«عهدنامه مالک اشتر»

«عهدنامه مالک اشتر»

کتاب «عهدنامه مالک اشتر» ترجمه محمدابراهیم بدایع نگار تهرانی با مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمد شادروی‌منش و محمود عابدی از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب منتشر شد.

نامه امام علی بن ابی طالب (ع) به مالک اشتر نخعی، معروف به «عهد» یا «فرمان مالک اشتر» جامع‌ترین نامه‌ای است که سید رضی در کتاب شریف نهج البلاغه از آن حضرت آورده و در آن بیش از دیگر نامه ‌ها به مسائل جامعه و ارکان حکومت پرداخته شده است. عهدنامه را از دیرزمان، چندین بار به زبان فارسی ترجمه کرده‌اند، یکی از این ترجمه‌‌هاست، برگردان محمّد ابراهیم نواب تهرانی (د: 1299 ق.) که آن را از بهترین و استادانه ‌ترین نثرهای عصر قاجار شمرده‌اند.

عهدنامه امام (ع) از زمان صدور تا روزگار بدایع نگار، مخاطبان گونه گونی یافته است، این تنوع و تفاوت مخاطبان با مترجمان و نوع ترجمه آنان نیز در پیوند است. مترجمان متعدد عهدنامه به زبان فارسی متفاوت می‌زیسته‌اند، خود را و جهان را ار دریچه‌های گوناگون می‌دیده‌اند، از نظر علمی و ادبی و بینش دینی یا یکدیگر تفاوت داشته‌اند، و از این رو هریک به دلیل و انگیزه مخصوص به ترجمه عهدنامه روی آورده‌اند. بیشتر این ترجمه‌ها از اواخر دوره صفویان (پس از 1050 ) بدین سوی پدید آمده‌اند.

بدایع نگار عهدنامه را به سال 1273 ق به نام ناصرالدین شاه قاجار ترجمه کرد. او در آن هنگام 33 سالگی، با بسیاری از متون مهم فارسی، از جمله ترجمه تاریخ یمینی و تاریخ جهانگشای جوینی که ظاهراً در مکتب خانه‌ها و حوزه‌های اختصاصی بزرگ زادگان تدریس می‌شد، آشنا بود.

از این گذشته او، در آن روز بیش از 10 سال در بدایع نگاری سابقه داشت؛ بنابراین قدرت و مهارت او در آداب ترسل و انشا به حدی بود که تحسین معاصران را برانگیزد.

در این دفتر ترجمه بدایع ‌نگار تهرانی به همراه دست ‌نوشته ‌ای به خط تویسرکانی از آن ترجمه (مکتوب به سال 1297 ق.) تقدیم خوانندگان شده است.

کتاب «عهدنامه مالک اشتر» با ترجمه محمدابراهیم بدایع نگار تهرانی با مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمد شاد روی منش و محمود عابدی از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب  در شمارگان 2500 نسخه، قطع وزیری و به بهای 100000  ریال منتشر شده است. یادآور می‌شود چاپ و انتشار این اثر با حمایت مالی امیرناصر صیرفیان امکان پذیر شده است.

«از عرش تا عرش»

«از عرش تا عرش»

چاپ چهارم کتاب «از عرش تا عرش» با موضوع تحلیل زندگی سیاسی حضرت فاطمه زهرا(س) از سوی مجتمع فرهنگی عاشورا منتشر و روانه بازار نشر شد.

کتاب «از عرش تا عرش» دارای هفده فصل نظیر «اشعار»، «خطبه فدکیه»، «احادیث حضرت زهرا (س)»، «شهادت»، «فدک»، «آتش به جان شمع فتد کاین بنا نهاد»، «غصب خلافت»، «مردم‌داری»، «تلخ‌ترین حوادث تاریخی»، «شوهرداری»، «ازدواج»، «نام‌گذاری» و «علاقه خداوند به حضرت زهرا (س)»، است.

کتاب «عرش تا عرش»، تاریخ تحلیلی زندگی حضرت زهرا (س) است؛ اگرچه فصل‌هایی از این کتاب به مسائل شخصی حضرت زهرا (س) اشاره دارد. عمده‌ترین هدف تألیف کتاب، توجه بیشتر به مقاومت‌های مثال‌زدنی حضرت زهرا (س) در پاسداری از ارزش‌ها است.

مجتمع فرهنگی عاشورا کتاب «از عرش تا عرش» با موضوع تحلیل زندگی سیاسی حضرت فاطمه زهرا (س) تألیف «علی‌محمد بشارتی» را در 383 صفحه و با قیمت 12000 تومان برای چهارمین بار تجدید چاپ و روانه بازار نشر کرده است.

«شایسته‌ترین همسر پیامبر(ص)»

«شایسته‌ترین همسر پیامبر(ص)»

کتاب «شایسته‌ترین همسر پیامبر(ص)» با موضوع بررسی مختصر زندگی حضرت خدیجه(س) نوشته «علی‌محمد بشارتی» منتشر شد.

کتاب «شایسته‌ترین همسر پیامبر (ص)» دارای پنج فصل با عناوینی همچون «خدیجه کیست؟»، «عاقلی در عصر جاهلیت»، «همسران پیامبر اسلام»، «علایم همسران نامناسب» و «خصوصیات همسر شایسته» است.

در پشت جلد کتاب «شایسته‌ترین همسر پیامبر (ص)» آمده است: ... حضرت خدیجه (ص) علاوه بر آن که همسری فداکار و بی‌نظیر برای پیامبر رحمت بود، مادری فوق‌العاده برای زهرای مرضیه محسوب می‌شد. نقش خدیجه در این دو عرصه فوق‌العاده بود. علاوه بر آن دوران عسرت‌بار زندگی در مکه و پس از بعثت از صفحات تلخ و طاقت فرسا و در عین حال تعیین کننده و تأثیرگذار بود. راستی چه کسی می‌توانست مانند خدیجه برای پیامبر علاوه بر همسری، نقش یک یار فداکار، وفادار، پر صبر و کم توقع را به عهده گیرد.

نشر «مجتمع فرهنگی عاشورا» کتاب «شایسته‌ترین همسر پیامبر (ص)» تألیف علی‌محمد بشارتی را در 215 صفحه و با قیمت 10000 تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

«امام باقر(ع) از دیدگاه اهل ‌سنت»

«امام باقر(ع) از دیدگاه اهل ‌سنت»

کتاب «امام باقر(ع) از دیدگاه اهل ‌سنت» از سوی مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شده است.

مروری بر زندگی امام محمدباقر(ع) از ولادت تا شهادت، فعالیت‌های سیاسی امام باقر(ع)، فعالیت‌های فرهنگی امام باقر(ع) و مواضع آن حضرت(ع)، سجایا و مکارم اخلاقی امام باقر(ع) و امام باقر(ع) در سخنان دانشمندان اهل‌سنت و سخنان امام باقر(ع) در منابع اهل‌سنت، شش فصل اصلی این کتاب را تشکیل می‌دهند.

همچنین مخاطبان در این کتاب می‌توانند با موضوعاتی مانند القاب امام(ع)، امام باقر(ع) از نظر طبقات رجال حدیث اهل سنت، وفات امام(ع)، خلفای دوران امامت آن حضرت(ع)، پاسخ امام باقر(ع) به شبهات و پرسش‌های دانشمندان عامه، پیشنهاد دستور ضرب سکه اسلامی و اقدامات و مواضع امام باقر(ع) در برابر خلفا آشنا شوند.

کتاب «امام باقر(ع) از دیدگاه اهل‌سنت» با شمارگان هزار و 200 نسخه و به قیمت 53 هزار ریال به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شده است.

فرآوری: رویا فهیم

بخش كتاب و كتابخوانی تبیان


منابع: مهر، فارس، ایبنا