تبیان، دستیار زندگی
افت تعداد معاملات مسکن کاهش نرخ ها را هم در پی داشت تا اینکه خبر رسید دولت سقف وام مسکن را افزایش داده است. افزایش وام مسکن به معنای این است که دولت قصد دارد هر طور شده بازار مسکن را از رکود خارج کند. ایرج رهبر به عنوان رئیس کانون سراسری انبوه سازان معتقد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن جندقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگو با رئیس کانون سراسری انبوه سازان

وام جدید مسکن برای پردرآمدها یا کم درآمدها؟


افت تعداد معاملات مسکن کاهش نرخ ها را هم در پی داشت تا اینکه خبر رسید دولت سقف وام مسکن را افزایش داده است. افزایش وام مسکن به معنای این است که دولت قصد دارد هر طور شده بازار مسکن را از رکود خارج کند. ایرج رهبر به عنوان رئیس کانون سراسری انبوه سازان معتقد است تاثیر وام های جدید روی مناطق مختلف و اقشار مختلف متفاوت خواهد بود. او طرح هایی مانند مسکن مهر را مفیدتر از طرح هایی چون افزایش وام مسکن می داند. گفتگوی ما با رهبر را می خوانید.

تاثیر تصمیم جدید مبنی بر افزایش وام مسکن بر بازار چگونه خواهد بود؟

وام مسکن

مصوبه افزایش وام مسکن فقط می تواند برای متقاضیان  شهرهای کوچک مفید باشد. در شهرهای کوچک می توان یک واحد 70 متری را حتی با 70 تا 100 میلیون تومان تهیه کرد و با یک وام 35 میلیون تومانی می توان 35 تا50 درصد مبلغ خانه را پرداخت کرد اما این موضوع در تهران و سایر کلانشهرها کمی متفاوت است. مثلا در تهران اگر کسی بخواهد واحد مسکونی 70 متری  بخرد باید 210 تا 300 میلیون تومان هزینه کند و این 35 میلیون تومان می تواند فقط 12 تا  15 درصد هزینه خرید را پرداخت کند. قطعا این مبلغ برای شهروندان تهرانی دردی را دوا نمی کند و متقاضیان در این شهرها باید فکر دیگری برای خرید خانه انجام می دهند. پس تاثیر افزایش 15 میلیون تومانی وام مسکن  در نقاط مختلف کشور، متفاوت است.

دولت به دنبال افزایش بیشتر سقف وام مسکن حتی تا 100 میلیون تومان است. به نظر شما آیا دولت باید این رویه را ادامه دهد؟

ما اعتقاد داریم دولت باید دو جبهه تولیدکننده و مصرف کننده را باهم حمایت کند.

چطور؟

ببینید معمولا با افزایش وام ( حتی اگر مقدار آن کم باشد) تقاضا برای خرید خانه افزایش پیدا می کند. حالا اگر تقاضا زیاد باشد اما خانه ای برای فروش نباشد آیا دولت به اهداف خود که آسان شدن شرایط خرید خانه است دست پیدا می کند؟ مسلما نه چون به علت عرضه کم و تقاضای زیاد، نرخ خانه هم افزایش پیدا می کند و خانه بیشتر از مبلغ افزایش وام، گران می شود. ما هم موافق افزایش مبلغ وام مسکن هستیم چون تقاضا زیاد می شود و به نوعی رونق به بازار برمی گردد اما انتظار داریم سیاست های حمایتی در مورد تولیدکنندگان و سازندگان نیز اجرا شود. هم اکنون جبهه خرید مسکن تقویت شده اما جبهه ساخت مسکن مغفول مانده است. کشور ما هنوز به ساخت و ساز نیاز دارد و نیاز به تولید مسکن هیچ گاه از بین نمی رود و برای اینکه این نیاز به معضل تبدیل نشود باید سیاست ها تشویقی برای تولیدکنندگان مسکن نیز در نظر گرفته شود. در غیر این صورت سازندگان مسکن انگیزه کافی برای ساخت و ساز نخواهند داشت تا نیاز خریداران را بر طرف کنند.

ببینید معمولا با افزایش وام ( حتی اگر مقدار آن کم باشد) تقاضا برای خرید خانه افزایش پیدا می کند. حالا اگر تقاضا زیاد باشد اما خانه ای برای فروش نباشد آیا دولت به اهداف خود که آسان شدن شرایط خرید خانه است دست پیدا می کند؟ مسلما نه چون به علت عرضه کم و تقاضای زیاد، نرخ خانه هم افزایش پیدا می کند و خانه بیشتر از مبلغ افزایش وام، گران می شود

آیا شرایط دریافت وام جدید را آسان می دانید؟

این افزایش وام مسکن برای اقشاری که درآمد مناسبی دارند خوب است اما اقشار آسیب پذیر نمی توانند از این وام استفاده کنند. مثلا اقشار ضعیف آورده 35 میلیون تومانی ندارند و یا نمی توانند اقساط 500 هزار تومانی آن هم با سود 15 درصدی بپردازند اما شرایط وام مسکن مهر کاملا متفاوت است. اولا مبلغ وام درصد بالایی از هزینه کل مسکن را شامل میشود. دوما متقاضی نیازی به سپرده گذاری برای بانک مسکن ندارد. همچنین خریدار مسکن مهر سود زیادی برای بازپرداخت وام نمی پردازد. معلوم است که این تسهیلات (مسکن مهر) بیشتر از وام 35 میلیونی به درد اقشار آسیب پذیر می خورد اما مسوولان دولتی اعتقاد دارند که این طرح تورم زاست و به همین علت آن را ادامه نمی دهند.

گفته می شود نرخ مسکن کاهش یافته در حالی که برای تهرانی ها این موضوع محسوس نبوده است.

در 6 ماه اخیر رکود در بازار مسکن وجود داشت و نرخ مسکن با کمی افت مواجه شد.

وام مسکن

حتی در تهران؟

بله در تهران نیز بسیاری از مناطق کاهش قیمت را تجربه کرد. این افت قیمت در مناطقی که حباب زیادی در قیمت آن به وجود آمده بود، بیشتر بود.

آیا برای طرح افزایش وام های مسکن مشکل نقدینگی وجود دارد؟

بله یک مشکل اساسی این است که منابع پرداخت وام مسکن محدود است. به عنوان مثال منابع پرداخت تسهیلات برای 30 هزار نفر در گرفته شده و اگر تقاضا از حدی بیشتر شود دیگر بانک مسکن نمی تواند نیاز متقاضیان را برآورده کند. جالب اینکه شنیده شده وزارت راه و شهرسازی با منابع محدود به دنبال افزایش وام مسکن است. بهتر است برای افزایش تقاضا نیز فکری شود.

آینده مسکن را چگونه پیش بینی می کنید؟

نمی توان برای آینده پیش بینی قاطعی کرد. آینده بازار مسکن وابستگی فراوانی به سیاست های دولت دارد. اگر دولت بتواند عرضه و تقاضا را کنترل کند و تصمیمات یک طرفه نگیرد و سیاست های حمایتی برای تولیدکننده و مصرف کننده مسکن را اعمال کند بازار مسکن رونق خواهد گرفت. هم اکنون بازار رکود را تجربه می کند و معمولا این رکود تا 5 سال ادامه می یابد. در بازار مسکن ایران هر 5 سال شاهد یک جهش قیمتی رخ می دهد و بین این 5 سال رکود برقرار می شود. دولت می تواند با اعمال سیاستهایی بین تقاضا و عرضه تعادل برقرار کند. بهتر است برای این کار مطالعه صورت بگیرد و فقط به دنبال افزایش وام مسکن نباشیم و با ارائه تسهیلات و فراهم کردن شرایط برای تولیدکننده نیز انگیزه تولید را بالا ببریم. مطمئن باشید اگر تولید افزایش یابد و عرضه مناسب باشد دلیلی برای افزایش نرخ مسکن نخواهد بود.

مصاحبه: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


مطالب مرتبط:

چرایی کم رونق بودن بازار مسکن

اوضاع مسکن در 24 سال گذشته

در حاشیه بازار مسکن چه خبر است؟