تبیان، دستیار زندگی
لوح فشرده صوتی ˝گل آوا˝ که به اجرای آموزشی آثاری از استاد پرویز مشکاتیان برای سنتور اختصاص دارد، منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتشار لوح فشرده صوتی "‌گل آوا‌ "


لوح فشرده صوتی "گل آوا‌ "که به اجرای آموزشی آثاری از استاد پرویز مشکاتیان برای سنتور اختصاص دارد، منتشر شد.

انتشار لوح فشرده صوتی ˝گل آوا˝

در  ادامه انتشار آموزشی آثار صوتی استاد پرویز مشکاتیان برای ساز سنتور، آلبوم "گل آوا" منتشر شد. این آلبوم هم با نگاهی آموزشی به آثار ساخته شده توسط این هنرمند و بر اساس کتاب گل آوا اجرا شده است.

لازم به توضیح است که کتاب گل آوا اولین بار در سال 1377 چاپ و نشر شد که حاوی 19 قطعه از آثار پرویز مشکاتیان تنظیم شده برای ساز سنتور است

این آثار از ماندگار ترین و ارزشمند ترین آثار چند دهه اخیر موسیقی ایران است که بسیاری از آنها به گوش هر شنونده ایرانی آشناست و اکثر این آثار برای گروه بزرگ ساز های ایرانی ضبط، تنظیم و اجرا شده اند و بسیاری از آنها توسط گروه عارف به صورت زنده هم اجرا شده اند. همچنین تعدادی از آثاراین مجموعه نیز توسط هنرمندان برجسته موسیقی ایران استادان محمد رضا درویشی و کامبیز روشن روان برای ارکستر سنفونیک و ساز های تکنواز ایرانی تنظیم و منتشر شده اند.

با توجه به اینکه بسیاری از این قطعات با تمامی ساز های ایرانی به صورت تکنوازی قابل اجراست، لذا بسیاری از هنرجویان ساز های ایرانی این قطعات را در مجموعه آثار اجرایی و تمرینی خود قرار می‌دهند.

همچنین اجرای اصلی برخی ازاین آثار با ساز سه تار بوده و در ابتدا برای این ساز تنظیم شده اند و بعد ها این قطعات به صورت تخصصی برای ساز سنتور هم تنظیم و نگارش شده اند.

مجموعه صوتی گل آوا با نگاهی تخصصی تر برای ساز سنتور ضبط و اجرا شده است و امید است برای هنرجویان این ساز پر طرفدار ایرانی بتواند مفید و آموزنده باشد.

آثار اجرا شده در این مجموعه عبارتند از:

1- پیش درآمد شور

2- ضربی اصول – شور

3- گرایلی شستی و هشتری – شور

4- مقدمه گنبد مینا – دشتی

5- چهارمضراب سنتور و ارکستر – دشتی و نوا

6- طلوع – نوا

7- چهارمضراب نهفت – نوا

8- چهارمضراب بیات ترک

9- رازونیاز – شوشتری

10- مقدمه جان عشاق – اصفهان

11- چکاد (مقدمه چهارگاه) – چهارگاه و اصفهان

12- پیش درآمد نغمه – چهارگاه

13- کرشمه زابل – چهارگاه

14- پیش درآمد ماهور

15- ضربی ماهور

16- مضراب پرانی ماهور

17- دومضراب اصفهان

18- چهارمضراب عراق و نهیب – ماهور

همانطور که ذکر شد در همین راستا دو سی دی گل آئین و سل آئین از مجموعه آثار استاد پرویز مشکاتیان برای ساز سنتور توسط موسسه فرهنگی هنری آوای چکاد منتشر شده بود.

در همین راستا و در آینده نزدیک دو سی دی گلچین یک و گلچین دو از آثار ارزشمند استاد رضا شفیعیان برای سنتور ، با نگاهی تحلیلی و آموزشی منتشر خواهد شد.

همچنین در مقدمه سی دی آمده است، در نواختن آثاراین مجموعه ، اجرای آموزشی، هدف اصلی نوازنده بوده است. برخی از این آثار بارها به شیوه ها و گونه های مختلف، توسط زنده یاد پرویز مشکاتیان، اجرا شده اند. در نگارش نت هر آهنگ و سپس اجرای آن، ترکیبی از اجراهای متفاوت، مورد نظر قرار گرفته است. همچنین برخی جملات، با چند نوع تکنیک وحالت های متفاوت نواخته شده اند تا هنرجویان بتوانند با تکنیک های مختلف مضرابی و استفاده از آن ها در قالب اجرای آهنگ، آشنا شوند. همچنین نگاه اصلی در این اجرا، طبیعت آثار و درون مایه اصلی نغمات بوده است.

این آثار از ماندگار ترین و ارزشمند ترین آثار چند دهه اخیر موسیقی ایران است که بسیاری از آنها به گوش هر شنونده ایرانی آشناست و اکثر این آثار برای گروه بزرگ ساز های ایرانی ضبط، تنظیم و اجرا شده اند و بسیاری از آنها توسط گروه عارف به صورت زنده هم اجرا شده اند.

بر همین اساس، گاهی ریتم آهنگ ها به خصوص در قطعات آرام تر مانند پیش درآمد ها، به صورت شناور اجرا می شود که شاید در نگاه اول، احساس شود ریتم تند و کند می شود. به جز دلیل بالا، در لحظاتی دیگر از اجرا، به خاطر تاکید بیشتر روی نکات آموزشی و بررسی دقیق تر حالات اجرایی، متر اجرا، کندتر شده است. از آنجا که در نت و نگارش مکتوب ، هیچ گاه نمی توان جان مایه اصلی نغمات و ظرایف خاص اجرایی را لحاظ کرد، در لحظاتی از کار، شاهد متفاوت بودن اجرا با نمونه نگارش شده ی آن خواهیم بود. برخی تک ریزها، چپ ریزها، تکیه ها، سرمضراب ها ، غلت ها و تحریر ها، از این جمله اند.

در اجرای برخی قطعات مانند مقدمه جان عشاق و گنبد مینا سعی شده مبنای اصلی بر اساس اجرای سه تار زنده یاد پرویز مشکاتیان باشد، برای همین در برخی موارد شاهد تفاوت هایی در کشش نغمات اجرای این مجموعه و نت نگارش شده هستیم.

همچنین برخی از قطعات در اجراهای خصوصی با متر کاملا آزاد و حالت آوازی اجرا شده اند که با اجرای رسمی آنها کاملا متفاوت هستند مانند قطعه رازو نیاز. ضمنا اجرای قطعه مقدمه دود عود از مجموعه آثار نگاشته شده در کتاب گل آوا به دلیل طولانی شدن زمان لوح فشرده صوتی، به مجموعه سل آئین منتقل شده است. امید است اجرای آموزشی این مجموعه باعث آشنایی هرچه بیشتر هنرجویان با حالات خاص اجرایی آثار هنرمند تاثیر گذار، زنده یاد پرویز مشکاتیان، شود.

  • لحظه دیدارلحظه ی دیدار 5
  • لحظه دیدارلحظه ی دیدار 4
  • لحظه دیدارلحظه ی دیدار 3
  • لحظه دیدارلحظه ی دیدار 2
  • لحظه دیدارلحظه ی دیدار 1
  • تمناتمنا 3
  • تمناتمنا 2
  • تمناتمنا 1
  • پگاهشوشتری
  • مشکاتیانپیروزی
  • بیوگرافی استاد مشکاتیان

    استاد پرویزمشکاتیان، متولد 24 اردیبهشت سال 1334 در شهر نیشابور بود. وی از 6 سالگی نزد پدر (حسن مشکاتیان) یادگیری مقدمات موسیقی را آغاز کرد. پیشرفت وی در زمینه موسیقی چنان بود که  اولین کنسرت خود را در 8 سالگی در مراسم گرد همایی دانش آموزان در مدرسه امیر معزی نیشابور انجام داد.

    استاد در سال 1353 برای یادگیری موسقی به دانشکده هنر های زیبا راه یافت.

    یادگیری ردیف میرزا عبدالله نزد استاد نورعلی برومند، آموزش ردیف موسیقی ایرانی نزد دکتر داریوش صفوت

    یادگیری موسیقی ایرانی و مبانی موسیقی نزد اساتیدی چون دکتر محمدتقی مسعودیه ، عبدالله دوامی ، سعید هرمزی ، یوسف فروتن ،همکاری با مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به عنوان مدرس و نوازنده سنتور و سرپرست گروه زیر نظر دکتر داریوش صفوت ، تشکیل گروه عارف و سرپرستی این گروه( 1356) بخشی از فعالیت های استاد در این سالها بود.

    در آینده نزدیک دو سی دی گلچین یک و گلچین دو از آثار ارزشمند استاد رضا شفیعیان برای سنتور ، با نگاهی تحلیلی و آموزشی منتشر خواهد شد.

    در خلال همین سالها ، مشکاتیان در  آزمون باربد که به ابتکار استاد نورعلی برومند برگزار می شد شرکت کرد و توانست مقام اول را به همراه پشنگ کامکار و مقام ممتاز به همراه داریوش طلایی از آن خود کند.

    وی در سال 1356همکاری خود را با رادیو زیر نظر هوشنگ ابتهاج (سایه) آغاز کرد که این همکاری چندان دوام نیافت و

    وی  پس از واقعه 17 شهریور 1357 از رادیو استعفا داد.

    در سال 1357 مسکاتیان موسسه چاووش را با همکاری هنرمندان گروه عارف و شیدا تاسیس کرد.

    همکاری با موسسه فرهنگی هنری چاووش از سال 1357 تا 1362 و ضبط و اجرای آثار متعدد از جمله فعالیت های استاد تا ساب 1362 بود.

    برخی قطعات منتشر شده در این سالها عبارتند از:

    چاووش4 تصنیف مرا عاشق با همکاری شهرام ناظری روی شعر مولانا

    چاووش6 سرود ایرانی با صدای محمد رضا شجریان و اجرای گروه شیدا به سرپرستی محمد رضا لطفی 1358

    چاووش7 سرود رزم مشترک با صدای محمدرضاشجریان در اصفهان با اجرای گروه عارف و شعر برزین آذرمهر 1358

    چاووش7 قطعه 10ضربی چهارگاه (پیروزی) اجرای گروه عارف

    چاووش7 اجرای قطعه درقفس استاد ابوالحسن صبا با تنظیم حسین علیزاده

    استاد مشکاتیان در کانرامه کاری خود همکاری با اساتیدی چون محمدرضاشجریان، علی جهاندار ، ایرج بسطامی ، علیرضا افتخاری ، حمید رضا نوربخش ، علی رستمیان ، شهرام ناظری را در کارنامه کاری خود دارد.

    ایشان در 29 شهریور سال 1388 در منزلش در تهران و به دلیل نارسایی قلبی در سن 54سالگی درگذشت.

    فراوری: سمیه رمضان ماهی

    بخش هنری تبیان


    منابع:

    هنر آنلاین

    وبسایت رسمی استاد پرویز مشکاتیان

    مطالب مرتبط:

    مروری بر موسیقی انقلاب اسلامی

    فراموش شدگان در آرشیو تلویزیون

    چهار مضراب همایون از گنجینه صوتی