تبیان، دستیار زندگی
فک‌ها با ایجاد لایه‌ای ضخیم از چربی در زیر پوست، بدن خود را در مقابل سرما حفظ می‌کنند. آن‌ها با یخ زدن آب سوراخ‌های بینی‌شان را از آب خارج می‌کنند تا بتوانند هوای کافی به بدن خود برسانند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حیوانات در زمستان چطور گرم می‌شوند؟
فک‌ها: فک‌ها با ایجاد لایه‌ای ضخیم از چربی در زیر پوست، بدن خود را در مقابل سرما حفظ می‌کنند. آن‌ها با یخ زدن آب سوراخ‌های بینی‌شان را از آب خارج می‌کنند تا بتوانند هوای کافی به بدن خود برسانند.

حیوانات و زمستان

شترهای پوست کلفت: بسیاری از حیوانات بخصوص در طول زمستان لباسی گرم برتن می‌کنند. پوست این حیوانات در زمستان کلفت‌تر از حد معمول می‌شود. این شترهای مناطق خشک آسیای مرکزی پوست‌شان با سردشدن هوا کلفت می‌شود. سرمای زمستانی این مناطق تا 30 درجه سانتی‌گراد زیرصفر نیز می‌رسد.

حیوانات و زمستان

خواب زمستانی خرس‌ها: خرس‌های قهوه‌ای با سرد شدن هوا به خواب زمستانی می‌روند. آن‌ها خود را در غارهایی پنهان کرده، به خواب می‌روند. برای مصرف کمتر انرژی ضربان قلب آن‌ها آهسته‌تر می‌شود و سوخت‌و‌ساز بدن‌شان نیز کند می‌شود. خرس‌های ماده توله‌های خود را در زمان استراحت زمستانی به دنیا می‌آورند.

حیوانات و زمستان

خارپشت‌های خواب‌آلوده: خارپشت‌ها نیز در زمستان به خوابی عمیق فرومی‌روند. حرارت بدن آن‌ها به شدت کاهش می‌یابد و طی خواب زمستانی هیچ‌چیز نمی‌خورند. آن‌ها در این مدت از انرژی چربی‌های ذخیره شده در پوست خود استفاده می‌کنند. آزار حیوانات در هنگام خواب زمستانی می‌تواند به مرگ آن‌ها منتهی شود.

حیوانات و زمستان

موش خرما: خواب زمستانی موش خرما تا شش‌ماه یا بیشتر طول می‌کشد. آن‌ها در حفره‌های زیرزمینی به صورت گروهی در کنار هم به خواب می‌روند. موش‌های خرما به هنگام خواب زمستانی تنها دوبار در دقیقه نفس می‌کشند و گرمای بدن‌شان نیز تا پنج درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد. معده و روده آن‌ها نیز نصف اندازه اصلی می‌شود.

حیوانات و زمستان

مارمولک: بر خلاف ماهی یخی و ماهی روغنی بسیاری از حیوانات خونسرد به دلیل آن که آب موجود در خونشان به یخ تبدیل می‌شود در درجه حرارت زیر صفر جان خود را از دست می‌دهند. کریستال‌های یخ، سلول‌های بدن حیوانات را همچون میلیون‌ها تیغ‌ کوچک برنده سوراخ می‌کند. برخی از خزندگان و دوزیستان نیز برای حفاظت از خود در برابر یخ‌زدگی به شیوه‌های خاص روی می‌آورند و برای آن که از این کریستال‌های یخ خود را حفظ کنند، میزان گلوکز خون خود را افزایش می‌دهند تا از تولید این کریستال‌ها پیشگیری شود. مارمولک‌های شمالی تنها حیواناتی نیستند که به مقابله با سرما نیاز دارند. حتی در منطقه استوایی ملایم نیز خزندگان به شیوه‌هایی روی می‌آورند تا به عنوان موجودات خونسرد با سرما و یخ‌زدگی مقابله کنند.

حیوانات و زمستان

خرس‌های قطبی: خرس‌های قطبی نیز در قسمت زیرین موهای خود لایه‌ای از چربی دارند که بدن آنها را گرم نگه می‌دارد. همچنین سطح بدن این حیوانات از موهای بلند و ضخیمی پوشیده شده که ساختار پیچیده‌ای دارد. این موها دارای حفره‌هایی هستند که در زمان جمع شدن حرارت در زیر لایه کرکی مانند سطح پوستشان به دفع کردن آب کمک می‌کند.

حیوانات و زمستان

فراوری: زهرا فرآورده

بخش کودک و نوجوان تبیان


منابع: روزگار نو- بهار نیوز

مطالب مرتبط:

رنگ سفید آرامش دهنده‌ی زنبور عسل

ماهی دو زیست

دنیای حیوانات

مورچه ها نگهبان درخت اقاقیا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.