تبیان، دستیار زندگی
شاخص بورس تهران دیروز صبح، نزول و پس از آن صعود اندک را تجربه کرد. در صورتی که وضعیت بحرانی بازار سرمایه ادامه پیدا کند، احتمال انتقال سرمایه های خرد به بازار مسکن تقویت می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرمایه های بورس کجا می رود؟


شاخص بورس تهران دیروز صبح، نزول و پس از آن صعود اندک را تجربه کرد. در صورتی که وضعیت بحرانی بازار سرمایه ادامه پیدا کند، احتمال انتقال سرمایه های خرد به بازار مسکن تقویت می شود.

بورس

گزارش میدانی از تالار بورس تهران نشان می دهد که سهامداران به شدت نگران آینده روند حرکتی شاخص کل باقی مانده اند. برخی سهامداران در گفتگوهای خود اعلام می کردند، بیش از گذشته به موضع گیری های مسولان دولتی دقت می کنند.

رضا احمدی یکی از این سهامداران می گوید:"من 100 میلیون تومان پس انداز داشتم که آن را به سهام تبدیل کردم. وقتی بازدهی بورس به بیش از 80 درصد رسیده بود سهام خریدم. قصدم این بود که سودی کسب کنم. از چهارشنبه هفته گذشته که حرکت بورس نزولی شد، در تلویزیون و روزنامه ها و سایت ها خبرهایی در مورد بورس منتشر می کردند. من هم به آستانه به سکته رسیدم. دیروز صبح آمدم ببین اینجا چه خبر است.»

مرتضوی مرد میانسالی که پول حاصل از فروش خانه اش را به سهام تبدیل کرده هم می گوید:« خیلی از قواعد این بازار سردر نمی آورد. خانه ام را فروخته بودم که یک خانه بزرگتر بخرم. دو ماه بین فروش این خانه و خرید خانه دیگر فاصله بود. به همین دلیل به توصیه یکی از دوستان پولم را به بورس آوردم. الان حتی نمی دانم چقدر زیان کرده ام."

به نظر می رسد، اصلی ترین نگرانی فعالان بازار و حتی سرمایه گذاران خرد آینده بورس باشد.

دیروز هم مصوبه ای در بورس به تصویب رسیده تا سدی را در برابر بحران ریزش شاخص کل ایجاد کند. براین اساس با تصویب هیئت مدیره سازمان بورس ضوابط معاملاتی جدید در راستای صیانت از حقوق سهامداران خرد، از دیروز به اجرا در خواهد آمد. در حال حاضر، تعداد بسیار زیادی از سرمایه گذاران حقوقی با اعتقاد به ارزنده بودن سهام، تمایل به حمایت از سهامداران خُرد دارند، اما در عین حال تأکید دارند که این حمایت صرفا در قالب خرید سهام از سهامداران خُرد صورت گیرد

در همین حال حیدرمستخدمین حسینی رئیس اسبق سازمان خصوصی سازی به مدیران بورسی هشدار داده که به شدت از وضعیت حرکتی شاخص کل مراقبت کنند. او می گوید:« بازار سرمایه یکی از مهمترین بازارهای مالی تلقی می‌شود که نقش تأثیرگذاری در اقتصاد ایفاد می‌کند.»

همچنین شایان آرانی کارشناس بورس اعتقاد دارد که وضعیت بازار سرمایه بحرانی نیست. او تاکید می کند:« اوضاع بورس بحرانی نیست و روند نزولی کاملا نرمال است، محدودیت باید در زمانی که شاخص‌ها شتابان در حال صعود بود ایجاد می‌شد نه الان که روند نزولی آن طبیعی است.»

بورس

از صبح دیروز هم مصوبه ای در بورس به تصویب رسیده تا سدی را در برابر بحران ریزش شاخص کل ایجاد کند. براین اساس با تصویب هیئت مدیره سازمان بورس ضوابط معاملاتی جدید در راستای صیانت از حقوق سهامداران خرد، از دیروز به اجرا در خواهد آمد. در حال حاضر، تعداد بسیار زیادی از سرمایه گذاران حقوقی با اعتقاد به ارزنده بودن سهام، تمایل به حمایت از سهامداران خُرد دارند، اما در عین حال تأکید دارند که این حمایت صرفا در قالب خرید سهام از سهامداران خُرد صورت گیرد و نه سهامداران عمده که با این مصوبه، این انتظار مرتفع خواهد شد.

براساس ضوابط جدید که از دیروز شنبه در بازار سرمایه و با هدف حمایت از سهامداران خُرد، جلب حمایت بیشتر سهامداران حقوقی، تسهیل و افزایش مبادلات سهامداران بزرگ و فراهم ساختن امکان حمایت مستمر و مداوم از بازار سرمایه به اجرا گذاشته می شود، بین ساعت 8:30 الی 12 هر روز حداکثر حجم سفارش های فروش وارده توسط هر کُد معاملاتی (اعم از حقیقی و حقوقی) در هر نماد معادل 2 درصد حجم مبنا یا 50 هزار سهم (هرکدام بیشتر باشد) خواهد بود.

بورس

براین اساس، از ساعت 12 الی 12:30، سقف مذکور اعمال نشده و کلیه سهامداران (اعم از حقیقی و حقوقی) می توانند به میزان موردنظر، سفارش فروش وارد کنند. لازم به ذکر است در دوره زمانی 12 الی 12:30، سفارش های خرید و فروش، برمبنای قیمت پایانی بازار در ساعت 12 وارد سامانه معاملات خواهد شد.

همچنین سفارش های فروش در دوره زمانی 12 الی 12:30 به صورت انجام و ابطال (Fill & Kill) قابل ارسال خواهد بود. سفارش های خرید در بازار کما فی السابق و بدون سقف انجام خواهد شد.

در همین رابطه، مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس با تشریح جزئیات این مصوبه می گوید: در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از سرمایه گذاران حقوقی با اعتقاد به ارزنده بودن سهام، تمایل به حمایت از سهامداران خُرد دارند، اما در عین حال تأکید دارند که این حمایت صرفا در قالب خرید سهام از سهامداران خرد صورت گیرد و نه سهامداران عمده که با این مصوبه، این انتظار مرتفع خواهد شد.

روز گذشته وزیرامور اقتصادی و دارایی و همچنین رئیس سازمان بورس تلاش کردند با اظهارنظرهای خوشبینانه سهامداران را به ادامه کارشان امیداور کنند.

در همین حال صبح دیروز برخی مشاوران املاک تهران نقل می کردند، پس از ریزش شاخص بورس تهران، تعداد مراجعان به بنگاه های املاک برای خرید خانه افزایش یافته است. البته این افزایش مراجعه هنوز به خرید خانه ختم نشده است. به نظر می رسد برخی از سرمایه گذاران خرد قیمت ها در بازار مسکن را رصد می کنند تا در صورت امکان سرمایه هایشان را به این بازار انتقال دهند. حتی رئیس اتحادیه مشاوران املاک ایران نیز این گمانه را تایید کرده است.

بخش اقتصاد تبیان

منبع : خبرآنلاین