تبیان، دستیار زندگی
بانک‌ها بدون اطلاع‌رسانی قبلی سود تسهیلات خود را افزایش داده‌اند. البته روز گذشته بانک مرکزی این خبر را تکذیب کرد و مدعی شد تغییر نرخ سود تسهیلات سپرده‌های بانکی صحت ندارد. اما با وجود این تکذیبیه یکی از اعضای ناظر شورای پول و اعتبار اعلام کرد طبق تصمیم ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سود وام های بانکی زیاد شد یا نه؟


بانک‌ها بدون اطلاع‌رسانی قبلی سود تسهیلات خود را افزایش داده‌اند. البته روز گذشته بانک مرکزی این خبر را تکذیب کرد و مدعی شد تغییر نرخ سود تسهیلات سپرده‌های بانکی صحت ندارد. اما با وجود این تکذیبیه یکی از اعضای ناظر شورای پول و اعتبار اعلام کرد طبق تصمیم این شورا بانک‌ها مجاز به افزایش سود تسهیلات هستند.
سود بانکی

درحالی که بانک‌ها از 2 ماه قبل تاکنون نرخ سود 26 درصد را کف سود تسهیلات پرداختی خود کرده‌اند، عضو ناظر شورای پول و اعتبار گفت: شورای پول و اعتبار این اختیار را به بانک‌ها داد که به صورت توافقی با یکدیگر نرخ سود تسهیلات را تغییر دهند. محمد حسن‌نژاد، عضو ناظر شورای پول و اعتبار در پاسخ به این پرسش که آیا اخذ سود 26 درصدی توسط بانک‌ها برای تسهیلات بانکی با مجوز شورای پول و اعتبار بوده است یا خیر؟ اظهار داشت: شورای پول و اعتبار در جلسه‌ای که طی ماه‌های اخیر داشت بانک‌ها را در این زمینه آزاد گذاشته است. وی افزود:‌ در آن جلسه به بانک‌ها اجازه داده شد که به صورت توافقی با یکدیگر نرخ سود تسهیلات را افزایش دهند. این عضو ناظر شورای پول و اعتبار با تاکید براینکه هدف شورا از این مجوز نزدیک شدن سود تسهیلات مبادله‌ای و مشارکتی بوده است، تصریح کرد: به همین منظور شورا مجوز داد که بانک‌ها سود تسهیلات مبادله‌ای را تا 20 درصد و مشارکتی را تا 26 درصد افزایش دهند. وی البته این را هم گفت که شورای پول و اعتبار مجوز افزایش نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری را نیز به بانکداران دولتی و خصوصی داده است. حسن‌نژاد درباره علت عدم اطلاع‌رسانی درباره این مجوز شورای پول و اعتبار به بانک‌ها گفت: شاید به دلیل آثار روانی بانک مرکزی تشخیص داده که اطلاع‌رسانی در این زمینه انجام نشود. این تصمیم درحالی در یکهزار و یکصد و شصت و هشتمین جلسه شورای پول و اعتبار، مورخ 21/8/1392 اتخاذ شده که بانک مرکزی در آن مقطع درباره جزئیات این جلسه صرفا به ارائه این توضیح اکتفا کرد که «در این جلسه در ادامه جلسات قبلی، اعضای شورا به بحث و تبادل نظر پیرامون گزارش ارائه شده توسط بانک مرکزی درباره نرخ‌های سود پرداختند. شورا ضمن تاکید بر لزوم مهار تورم و درعین حال با هدف ثبات‌بخشی به اقتصاد و احیای رشد اقتصادی در کشور، مقرر کرد وضعیت کنونی نرخ‌های سود بانکی ادامه یابد. همچنین شورا موافقت کرد در سال جاری بانک مرکزی به منظور کنترل رشد نقدینگی در راستای مهار تورم، اقدام به انتشار اوراق مشارکت کند و در این زمینه اختیارات لازم درباره تعیین حجم انتشار، نرخ سود علی‌الحساب، سررسید و سایر شرایط مربوطه به رئیس کل بانک مرکزی تفویض شد."

دریافت وام از سیستم بانکی از سال‌های دور تاکنون برای برخی از اقشار جامعه آرزویی بیش نبوده و برای برخی دیگر به راحتی آب خوردن است. همیشه گفته و شنیده شده که مطالبات معوق سیستم بانکی مربوط به وام‌های خرد نبوده و افرادی که تسهیلات کلان از سیستم بانکی دریافت کرده‌اند بیشتر به خلف وعده عادت دارند. این روال از سال‌های گذشته بوده و با وجود هشدارهای متعدد کماکان در سیستم بانکی ادامه دارد

تغییر سود توسط بانک‌ها

با وجود تکذیب‌های مکرر مسۆولان وزارت اقتصاد و انتشار این خبر که در آخرین جلسات شورایعالی پول و اعتبار با تغییر سود بانکی مخالفت شده اما در مراجعه با بانک‌ها مشاهده می‌کنیم که سود تسهیلات سپرده حداقل 26 درصد اعلام می‌شود. همواره یکی از مسائلی که بین تمام اقشار جامعه مطرح بوده و کماکان هم هست موضوع وام بانکی و سود آن است. دریافت وام از سیستم بانکی از سال‌های دور تاکنون برای برخی از اقشار جامعه آرزویی بیش نبوده و برای برخی دیگر به راحتی آب خوردن است. همیشه گفته و شنیده شده که مطالبات معوق سیستم بانکی مربوط به وام‌های خرد نبوده و افرادی که تسهیلات کلان از سیستم بانکی دریافت کرده‌اند بیشتر به خلف وعده عادت دارند. این روال از سال‌های گذشته بوده و با وجود هشدارهای متعدد کماکان در سیستم بانکی ادامه دارد. اما موضوع دیگری که همیشه بین بانک‌های دولتی و خصوصی و مشتریان آنها مطرح بوده موضوع پرداخت و دریافت وام با سود مشخص است. در گذشته روال اینگونه بود که بانک مرکزی با تدوین و ابلاغ بسته سیاستی و نظارتی نرخ سود بانکی را معین و بانکداران را ملزم به اجرای آن می‌کرد. اما مشاهدات میدانی خبرنگار ما از شعب بانک‌های خصوصی و دولتی در پایتخت حکایت دیگری را از حال و هوای این روزهای سیستم بانکی بیان می‌کند. بانک مرکزی از بهمن سال 90 تاکنون بسته سیاستی و نظارتی را تغییر نداده و طبق همین بسته بانکداران باید نرخ سود تسهیلات مبادله‌ای را تا سررسید 2 سال معادل 14 درصد و برای سررسید بیشتر از 2 سال معادل 15 درصد تعیین کنند.

پول-درامد-سود

همچنین در بسته سیاستی که توسط بانک مرکزی ابلاغ شده آمده است که دامنه نرخ سود عقود مشارکتی قابل درج در قرارداد بین موسسه اعتباری و مشتری بین 18 تا 21 درصد تعیین می‌شود. به منظور کسب اطلاع از وضعیت پرداخت وام در بانک‌های دولتی و خصوصی به سراغ چند شعبه از این بانک‌ها رفتیم و مطلع شدیم که بانک‌ها به ظاهر به دور از چشم بانک مرکزی و در باطن ظاهراً‌ با توافق بانک مرکزی، تصمیم گرفته‌اند کف نرخ سود تسهیلات را 26 درصد تعیین کنند. جالب آنجا است که برخی از این بانک‌ها به شعب‌شان ابلاغ کرده‌اند که به منظور پرداخت هرگونه تسهیلات شعبه باید نرخ سود 26 درصد و بالاتر را از مشتری دریافت کند.

کف نرخ سود تمام بانک‌های دولتی 25 درصد شد

مراجعه خبرنگار ما به شعبه یکی دیگر از بانک‌های نیمه‌دولتی حکایت از آن داشت که در این بانک هم پرداخت تسهیلات فعلا متوقف شده و طبق اعلام معاون اعتبارات این شعبه قرار است از نیمه دوم اسفندماه پرداخت تسهیلات باز شود. معاون یکی از شعب یک بانک نیمه‌دولتی درباره نرخ سود تسهیلات این بانک گفت: تمام بانک‌های دولتی با نرخ سود 25 درصد به مردم وام می‌دهند؛ این بخشنامه‌ای است که از مدیریت بانک به سایر شعب ابلاغ شده است. وی می‌گوید: برای دریافت تسهیلات خرید کالا با مبلغ حداکثر 5 میلیون تومان و دارا بودن ضامن کارمند رسمی و انجام تمام مراحل مربوط به دریافت تسهیلات مشتری باید 25 درصد سود پرداخت کند. این کارمند بانک دولتی درباره پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه می‌گوید: هم‌اکنون در هیچ کدام از شعب این بانک پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه نداریم و فقط در برخی از شعب پرداخت تسهیلات ازدواج انجام می‌شود.

بخش اقتصاد تبیان

منبع : تسنیم