تبیان، دستیار زندگی
ارایه کردن پروژه را می توان یکی از رضایت بخش ترین کارهای پروژه دانست. نمایش پروژه علمی نمایانگر هفته ها مطالعه و تلاش است: در اینجا است که دانش آموزان می توانند نبوغ و خلاقیت خود را از آنچه آموخته اند نشان دهند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارایه ی پروژه علمی

پس از آن که دانش آموزان موضوع خود را انتخاب کردند، آزمایش یا تحقیق خود را انجام دادند و درباره آن به نتایجی رسیدند می خواهند که کوشش های خود را به نمایش بگذارند. ارایه کردن پروژه را می توان یکی از رضایت بخش ترین کارهای پروژه دانست.

نمایش پروژه علمی نمایانگر هفته ها مطالعه و تلاش است: در این جاست که دانش آموزان می توانند نبوغ و خلاقیت خود را از آنچه آموخته اند نشان دهند.

*تابلوی نمایش:

تابلوی نمایش عامل مهمی برای نشان دادن پروژه است:

نخستین چیزی است که تماشاگران می بینند، تابلو مهارت دانش آموز را در تلاش هایی که کرده است نشان می دهد. به عنوان نوعی تبلیغ برای پروژه، تابلو باید بسیار خوب ساخته و طراحی شود و حداکثر را از لحاظ بصری داشته باشد.

*مواد تابلوی نمایش:

یک تابلوی نمایش خوب باید از جنس محکم و سبک ساخته شود. زیرا ممکن است چند روزی به نمایش گذاشته شود. اگر تابلوی نمایش از جنس چوب نئوپان و یا تخته سه لا باشد، محکم است و می توان به آن چیزهایی نصب کرد. همچنین می توان آن را به اندازه های مختلفی در آورد. اگر تابلو از مقوای کلفت و با یونولیت باشد دوام چندانی ندارد و باید از آن مراقبت کرد و اگر دانش آموزان بخواهند آن را از منزل تا مدرسه حمل کنند باید بسیار مراقب باشند. اگر ضخامت یونولیت زیاد باشد بهتر است. اگر روی تابلو از جنس موکت باشد می توان به آن سنجاق نیز فرو کرد و نوشته ها را نصب کرد. اگر تابلو از جنس مقوا باشد می توان آن را رنگ کرد و یا با کاغذهای رنگی زینت کرد.

* مواد نمایشی:

مواد، اشیاء، ابزار، دستگاه ها و نمونه هایی که در روی میز نمایش گذاشته می شود یکی از قسمت های جالب هر پروژه علمی است. این مواد باید نمایانگر اقلامی باشد که در سراسر پژوهش دانش آموزان به کار رفته است، این مواد باید در نگاه اول دورنمای پروژه را تصویر کند. در پروژه های جمع آوری، از اقلام انتخاب شده مقاطعی نشان داده می شود.

* گزارش کتبی:

گزارش کتبی خلاصه ای است از آنچه دانش آموز انجام داده است تا عنوان انتخابی خود را بررسی کند. این گزارش شامل همه اطلاعاتی است که دانش آموز در طول چند هفته پروژه آموخته و یا جمع آوری کرده است.

معمولاً تعداد صفحات گزارش کتبی 5 تا 30 صفحه است و باید گزارشی قدم به قدم باشد از آنچه که دانش آموز در طول مدت پروژه انجام داده است. همچنین گزارش کتبی باید در قطع و اندازه مناسب و با جلد محکم با سلیقه دانش آموز زینت داده شود، بهتر است که این گزارش با رسم الخط زیبا و تمیز نوشته شود یا تایپ شود که خواننده به راحتی آن را بخواند. هر گزارش کتبی باید دارای این مشخصات باشد:

* صفحه عنوان:

نخستین صفحه گزارش را صفحه عنوان می نامند. در این صفحه، عنوان پروژه و نام و کلاس دانش آموز نوشته می شود.

* صفحه فهرست:

این صفحه فصل ها و بخش های مختلف پروژه را با شماره صفحه نشان می دهد.

*هدف:

دانش آموز با دو یا سه سطر شرح می دهد که با تحقیق خود روی موضوع انتخابی چه چیزی را می خواهد کشف کند. همچنن دانش آموز دلیل خود را برای انتخاب عنوان و این که می خواهد درباره موضوع مطالبی بیشتر بداند، بیان می کند.

* فرضیه:

دانش آموزانی که آزمایشی را برای پروژه خود انتخاب کرده اند باید در گزارش کتبی یک فرضیه داشته باشند. فرضیه یک حدس حساب شده است درباره آنچه که دانش آموز فکر می کند به عنوان نتیجه آزمایش روی خواهد داد. لازم نیست که برای انواع دیگر پروژه فرضیه های داشته باشیم.

* تحقیق:

این بخشی از گزارش است که شامل اطلاعات اساس است که دانش آموز درباره عنوان خود جمع آوری کرده است. کتاب یا مقاله ای که خوانده است، با متخصصینی که تماس گرفته است، یا موادی که از محل خاصی تهیه کرده است و مورد نیاز بوده است، همگی باید در این بخش آورده شود. دانش آموز باید حتماً این بخش را خودش بنویسد و از جایی کپی نکند.

* مواد:

در این بخش فهرست مواد و دستگاه هایی که در پروژه به کار رفته است آورده می شود. مقادیر هر یک نیز نوشته می شود. نوشتن این مقادیر مخصوصاً برای دانش آموزی که آزمایش را انتخاب کرده است، ضروری است.

* روش کار:

در اینجا دانش آموز مراحلی را که برای کامل کردن پروژه انجام داده است، شرح می دهد. این مراحل را با شماره گذاری به ترتیب شرح می دهد به قسمی که دیگران نیز بتوانند این مراحل را انجام دهند.

*مشاهدات و نتایج:

در اینجا دانش آموز آنچه را که از پروژه آموخته است شرح می دهد. با اجرای این پروژه چه اطلاعاتی جدیدی کسب کرده است؟

چه چیزی را حالا می داند که پیش از این نمی دانسته است ؟

لازم است که هر نمودار، جدول، یا دیگر اطلاعات بصری را که نتایج یک تحقیق را خلاصه می کند، آورده شود.

*جمع بندی:

مطالبی مختصر و مفید است که شرح می دهد یک پروژه چرا و چگونه به نتیجه خود رسیده است دانش آموزان باید رویدادهایی را که مشاهده کرده اند توجیه کنند. استفاده از لغت « زیرا » روش خوبی برای تبدیل یک مشاهده به یک جمع بندی است. اگر آزمایشی انتخاب شده باشد، جمع بندی باید شرح دهد که فرضیه اثبات شده است یا نه.

*کتاب شناسی:

درکتاب شناسی فهرستی از همه مواد چاپی که دانش آموز در پروژه خود استفاده کرده است آورده می شود این مواد باید به ترتیب حروف الفبا نوشته شوند.

*پیوست:

در اینجا دانش آموز از همه افرادی که به گونه ای به وی کمک کرده اند تا پروژه خود را انجام دهد ( به ویژه پدر یا مادر ) تشکر می کند. هم چنین از افرادی که با آن ها مصاحبه کرده است، معلمین، دانشمندان، متخصصین و. . . تشکر و قدردانی می کند.

*قضاوت درباره پروژه:

ارزشیابی از پروژه علمی هم برای دانش آموزان و هم برای معلمان کار بسیار سختی است. دانش آموزی که تصمیم می گیرد. پروژه علمی را ارایه می دهد به خاطر کوشش هایی که می کند باید راهنمایی شود. او نباید درصدد رقابت با سایر دانش آموزان مجری پروژه ها باشد، بلکه باید تلاش کند که موضوع تحقیقی فعلی تا سرحد امکان خوب باشد. اجرای پروژه های دیگر در ینده ماده کند. ملاک ارزشیابی که به طور فهرست وار می آوریم از مجموعه های فراوانی از پروژه های علمی که انجام شده است به دست آمده است.

بخش پژوهش ها دانش آموزی تبیان

تهیه: سارا قیصری - تنظیم: یگانه داودی