تبیان، دستیار زندگی
اگر موجودات میکروسکپی واقع در زیر یخهای قطب جنوب هیچ خاصیت مادی نداشته و فقط انسان را به قدرت خداوند آگاه کند کافی است که به آنها نیز گفته شود خلق لکم، همچنین است آگاهی از فسیل های باقی مانده از جانداران ما قبل تاریخ.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فایده آفرینش موجودات قبل تاریخ

سردترین و گرم‌‌ترین اقیانوس‌های دنیا

اگر همه موجودات برای انسان خلق شدند موجوداتی که میلیونها سال قبل از خلقت انسان نسل شان منقرض شده بود برای چه خلق شدند. از طرفی انسان جوانترین مخلوق می باشد چگونه موجودات دیگر میلیونها و شاید میلیاردها سال زودتر برای او آفریده شدند؟

همینطور در جاهای دیگری از قرآن نیز بدان اشاره شده، مواهب طبیعی همه مسخر انسان و برای انسان آفریده شده اند، کشتی، نهرها، شب و روز، و تسلط بر دریاها و اقیانوسها و همه همه در اختیار انسان می باشد، البته ناگفته نماند که تسخیر به معنای این نیست که انسان اختیاردار آنها بوده و بر آنها حکمرانی می کند، بلکه همین اندازه که در مسیر منافع و خدمت او حرکت دارند و فی المثل کرات آسمانی برای او نور افشانی می کنند یا فوائد دیگری دارند در تسخیر او هستند، و این هدفمند بودن هستی را ثابت می کند و ... به هر حال این سۆال مطرح است: موجوداتی که هزاران بلکه میلیونها سال پیش منقرض شدند چگونه در خدمت موجود کنونی به نام انسان می باشد؟

برای پاسخ توجه به چند نکته لازم است:

اول:

پیکره، نظام و کمال هستی تشکیل شده از موجوداتی به هم پیوسته می باشد بطوری که تمام اجزاء هر موجودی ارتباط تنگاتنگی با سائر عناصر طبیعت بصورت زنجیروار دارد، اصطلاح رایج امروزی آن اکوسیستم است که در تعریفش چنین می خوانیم:

اکوسیستم اشاره به گردآوری اجزا و روش هائی دارد که تشکیل دهنده و حاکم بر رفتار برخی زیر مجموعه‌های فضای زیستی می‌باشند. مفهوم ادراک شده این واژه معمولاً برای اشاره به عناصر حیاتی و غیر حیاتی و تعامل آن‌ها با یکدیگر در محیط‌های تعریف شده و بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های ذهنی در خصوص بزرگ یا کوچک بودن آن منطقه، بکار می‌رود. از نظر بسیاری از مردم، اکوسیستم‌ها (مانند انواع دیگر سیستم‌ها) تحت حاکمیت قوانین علوم سیستم‌ها و علوم سایبرنیتیک بوده و کاربری خاص آن‌ها در گردآوری ارگانیزم‌ها و اجزای مرتبط غیر جاندار می‌باشد.

اگر موجودات میکروسکپی واقع در زیر یخهای قطب جنوب هیچ خاصیت مادی نداشته و فقط انسان را به قدرت خداوند آگاه کند کافی است که به آنها نیز گفته شود خلق لکم، همچنین است آگاهی از فسیل های باقی مانده از جانداران ما قبل تاریخ

دوم:

موجودات عالم برای رسیدن به این شکل و قواره یک مسیری را طی کردند، نه اینکه بخواهیم مبحث تکامل را بطور مفصل پیش بکشیم، بلکه به همین مقدار که وجود زنجیره طبیعی ثابت شود کافی است، یعنی تمام موجودات زنده تشکیل شده از سائر موجودات قبل از خود (و صد البته با تدبیر الهی) هستند(1)

بنابراین اگر قانون تکامل را برای اکثر موجودات بپذیریم می توانیم چنین استدلال کنیم: اگر امروزه خاصیت موجودات مختلف در چرخه طبیعت ثابت گشته همه به برکت سیر تکاملی که از گذشته تا حال ادامه داشته است می باشد.

به عنوان نمونه درباره دایناسورها چنین می خوانیم:

تحقیقاتی که حدود سال 1970انجام شد نشان می‌دهد دایناسور ددپایان به احتمال زیاد اجداد پرندگان هستند؛ در واقع، بسیاری از دیرین‌شناسان پرندگان را مانند دایناسورهای بازمانده درنظر می‌گیرند و اعتقاد دارند دایناسورها و پرندگان باید با هم زیر یک ردهء زیست‌شناسی قرار داده شوند. امروزه 10000گونه از پرندگان به این گروه تعلق دارند.

طبق نظریه فوق، عالم عظیم پرندگان همه گی در اثر تکامل از دایناسور شروع شده و به شکل و قواره کنونی در آمدند، لذا از آنجاکه پرندگان در نظم کنونی جهان تأثیر حیاتی دارند اجداد ما قبل تاریخ آنها نیز چنین تأثیری را دارند، و چون طبیعت در خدمت انسان است موجودات ماقبل تاریخ نیز به نوعی در خدمت انسان می باشند.

چرا اسکلت و سنگواره آنها با هزینه هائی گزاف در معرض تحقیق دانشمندان و تماشای عموم در موزه ها قرار می گیرد؟ جز اینکه به دانش و آگاهی بشر افزوده شود و آن را برای حفظ سلامتی خود مستقیم و غیر مستقیم به کار گیرد؟!

اگر موجودات میکروسکپی واقع در زیر یخهای قطب جنوب هیچ خاصیت مادی نداشته و فقط انسان را به قدرت خداوند آگاه کند کافی است که به آنها نیز گفته شود خلق لکم، همچنین است آگاهی از فسیل های باقی مانده از جانداران ما قبل تاریخ

سوم:

خداوند فرموده خلق لکم، برای شما آفرید، این کلمه "برای شما " شامل همه نیازهای مادی و معنوی است، نیاز مادی موجودات فعلی به گذشته بیان شد، اما نیاز معنوی:حداقل دو نیاز معنوی اینجا مورد اشاره قرار می گیرد:

نیاز اول: زیاد شدن علم و آگاهی بشر با تحقیق یا شبیه سازی اسکلت و سنگواره موجودات ما قبل تاریخ.

چرا اسکلت و سنگواره آنها با هزینه هائی گزاف در معرض تحقیق دانشمندان و تماشای عموم در موزه ها قرار می گیرد؟

جز اینکه به دانش و آگاهی بشر افزوده شود و آن را برای حفظ سلامتی خود مستقیم و غیر مستقیم به کار گیرد؟!

نیاز دوم: یکی دیگر از آن نیازهای معنوی پی بردن به قدرت لایزال الهی است، اگر موجودات میکروسکپی واقع در زیر یخهای قطب جنوب هیچ خاصیت مادی نداشته و فقط انسان را به قدرت خداوند آگاه کند کافی است که به آنها نیز گفته شود خلق لکم، همچنین است آگاهی از فسیل های باقی مانده از جانداران ما قبل تاریخ.

وقتی انسان مطلع می شود آنها چه مقدار وزن و هیکل داشته و روزانه چه مقدار گوشت و گیاه می خورند بیشتر به عظمت خداوند پی می برد، و بخاطر اینکه خداوند مهربان در زمان حاضر برای حفظ جان بشر چنین حیوانات عظیم و خونخواری را منقرض ساخته شکر خدا می کند، آیا پی بردن به عظمت خدا و شکر مهربانیِ او نمودن، به نفع بشر نیست؟

بخش اعتقادات شیعه تبیان


منبع: پرسمان قرآنی

مطالب مرتبط:

هدف خدا از آفرینش زمین و آسمان

هدف از آفرینش چیست؟

از راز یک بانک تا راز آفرینش!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.