تبیان، دستیار زندگی
مضرترین و مستعدکننده‌ترین عامل برای سرطان حنجره سیگار است. اثر این ماده مضر بر انواع سرطان از جمله سرطان حنجره ثابت شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا حنجره سرطانی می‌شود؟


مضرترین و مستعدکننده‌ترین عامل برای سرطان حنجره سیگار است. اثر این ماده مضر بر انواع سرطان از جمله سرطان حنجره ثابت شده است.


حنجره

حنجره با حدود 5 سانتی‌متر طول و 5 سانتی‌متر عرض در بالای نای و جلوی گردن قرار دارد که به آن جعبه صوتی هم گفته می‌شود. حنجره، نقش مهمی در تنفس، فرودادن غذا و حرف زدن ایفا می‌کند و می‌تواند مانند یک سوپاپ روی نای عمل کند. با باز و بسته شدن این سوپاپ، اجازه تنفس، بلع غذا و حرف زدن به فرد داده می‌شود.

دکتر محمود صدوقی، متخصص گوش و حلق و بینی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره تمام احتمالات وجود سرطان حنجره در فرد پاسخ می‌دهد.

مهم‌ترین علامت گرفتگی صداست

مهم‌ترین علامت سرطان حنجره، گرفتگی صدایی است که بیش از 3 هفته طول کشیده و بهبود پیدا نکرده باشد. در این صورت باید پیگیری لازم انجام شود. البته باید توجه داشت هر گرفتگی صدایی، سرطان نیست ولی باید دلیل آن مشخص شود. از جمله علائم واضح دیگر این سرطان می‌توان به درد، گیر کردن غذا، اشکال در بلع غذا، درد گوش، درد قاعده زبان و ... اشاره کرد.

قابل درمان است

در صورت مراجعه به موقع، نیازی به جراحی حنجره وجود ندارد و با رادیوتراپی می‌توان به درمان نهایی دست یافت؛ اما اگر بیمار دیر متوجه شود، جراحی برداشتن حنجره لازم است و در صورتی که توده گسترده شده باشد، نیاز به شیمی‌درمانی است. این بیماران در صورتی که حنجره‌شان خارج شود، دچار مشکل گفتاری می‌شوند، اما دستگاه‌هایی وجود دارد که از هوای مری برای صحبت استفاده می‌کند یا دستگاه‌های دیگری موجود است که با چسبیدن به گلو حرف زدن را راحت می‌کند.

مقصر اصلی، سیگار است

مضرترین و مستعدکننده‌ترین عامل برای سرطان حنجره، سیگار است. اثر این ماده مضر بر انواع سرطان از جمله سرطان حنجره ثابت شده است. البته کسی که 10 سال است سیگار می‌کشد و سرطان نگرفته است را نباید با فرد دیگری مقایسه کرد، زیرا سیستم ایمنی هر فرد با دیگری متفاوت است و اگر فرد سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد و سیگار بکشد طول عمر خود را کاهش می‌دهد.

سرطان حنجره، اغلب در افراد بالای 55 سال رخ می‌دهد. ضمن آنکه مردان، چهار برابر بیشتر از زنان، احتمال ابتلا به این سرطان را دارند.

عوامل خطر دیگر کدام است؟

سرطان حنجره، اغلب در افراد بالای 55 سال رخ می‌دهد. ضمن آنکه مردان، چهار برابر بیشتر از زنان، احتمال ابتلا به این سرطان را دارند. آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار هم بیشتر از سفیدپوستان به سرطان حنجره مبتلا می‌شوند. یکی دیگر از عوامل مهم ایجاد سرطان حنجره، مصرف مشروبات الکلی است. در شخصی که الکل مصرف کرده و همچنین سیگار می‌کشد، خطر ابتلا به سرطان حنجره، افزایش می‌یابد. عامل خطر دیگر، داشتن بیماری ریفلاکس مری - معده است که باعث می‌شود اسید معده به مری بازگردد.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد كه داشتن بیماری خطرناک ویروسی یا داشتن رژیم غذایی دارای ویتامین A کم، ممکن است خطر ابتلا به سرطان حنجره را افزایش دهد. اگر افراد سیگار نکشند و از غذاهای سالم و طبیعی استفاده کنند و در مصرف غذاها به این موارد توجه کنند که نباید از غذاهای سوخته استفاده کنند و سرخ‌کردنی‌ها را از رژیم غذایی‌شان حذف کنند و به جای آن، میوه و سبزی که حاوی آنتی‌اکسیدان‌های فراوان است، جایگزین کنند به سلامتشان کمک شایانی کرده‌اند.

مجله سیب سبز


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: mo_1443

برگرفته از گروه: اطلاعات دارویی و پزشکی