تبیان، دستیار زندگی
هر چیزی قلبی دارد و قلب قرآن، سوره یاسین است. کسی که قبل از خواب یا در روز آن را تلاوت کند، در آن روز محفوظ بوده و روزی می‌خورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ثواب خواندن سوره یس


هر چیزی قلبی دارد و قلب قرآن، سوره یاسین است. کسی که قبل از خواب یا در روز آن را تلاوت کند، در آن روز محفوظ بوده و روزی می‌خورد.


سوره یس

امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند:

هر چیزی قلبی دارد و قلب قرآن، سوره یاسین است. کسی که قبل از خواب یا در روز آن را تلاوت کند، در آن روز محفوظ بوده و روزی می‌خورد؛ و کسی که در شب، قبل از خواب آن را تلاوت نماید، خداوند هفتاد هزار فرشته را بگمارد تا او را از شر شیطانِ رانده شده و هر آفتی حفظ نمایند؛ و اگر در فردای آن شب بمیرد، خداوند او را به بهشت می‌برد و سی هزار فرشته به هنگام غسل او حاضر می‌شوند که همگی برای او استغفار می‌نمایند و با استغفار برای او، تا قبرش او را تشییع می‌نمایند؛ و هنگامی که وارد قبرش می‌شود، آن فرشتگان در داخل قبر او عبادت می‌کنند و ثواب عبادت آنان برای او خواهد بود؛ و به اندازه میدان دید چشم‌هایش، قبرش را وسعت می‌بخشد؛ از فشار قبر ایمن خواهد بود؛ و پیوسته از قبرش تا پهنه آسمان نوری می‌درخشد تا هنگامی که خداوند او را از قبرش خارج نماید.

و هنگامی که او را از قبرش خارج نمود، فرشتگان خداوند پیوسته با او هستند و او را بدرقه کرده، با او صحبت نموده، در صورت او می‌خندند و او را به تمامی خیرات مژده می‌دهند؛ و بدین ترتیب، او را از پل صراط و میزان، عبور داده و به گونه‌ای او را به خداوند نزدیک می‌نمایند که کسی نزدیک‌تر از او به خدا نباشد، مگر فرشتگان مقرّب خدا و پیامبران فرستاده او.

او همراه با پیامبران در برابر خداوند می‌ایستد و هنگامی که دیگران غم و اندوه دارند و بی تابی می‌نمایند، او غم و اندوهی نداشته و بی تابی نمی‌نماید.

آنگاه پروردگار متعال به او می‌فرماید:

شفاعت کن که من همه شفاعت‌های تو را می‌پذیرم و بخواه که هر چه را بخواهی به تو عطا می‌نمایم. او نیز می‌خواهد و عطا می‌شود و شفاعت می‌کند و پذیرفته می‌شود؛ و هنگامی که از عده‌ای حساب می‌کشند و آنان را نگه داشته و ذلیل می‌شوند، او حسابی نداشته و او را نگه نمی‌دارند، ذلیل نمی‌شود؛ به خاطر هیچ کدام از کارهای بدش بدبخت نمی‌شود و نامه عملش را باز کرده و به او می‌دهند. آنگاه از نزد خداوند پایین می‌آید و مردم می‌گویند: سبحان اللَّه، این بنده خدا هیچ خطابی نداشت و از هم‌نشینان حضرت محمد (صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم) است.

امام باقر (علیه‌السلام) فرمودند:

کسی که یک بار در عمر خود سوره یس را بخواند، خداوند به شماره هر آفریده‌ای در دنیا و هر آفریده‌ای در آخرت و در آسمان، دو هزار حسنه برای او نوشته و دو هزار گناه او را پاک می‌نماید و دچار فقر، زیان مالی، زیر آوار ماندن، بیچارگی، دیوانگی، جذام، وسواس و بیماری زیان‌بخش نمی‌شود.

و خداوند سختی‌های مرگ و ترس‌های آن را برای او آسان نموده و قبض روح او را، خود به دست می‌گیرد و از کسانی خواهد بود که خداوند برای آنان گستردگی در زندگی، خوشحالی هنگام زیارت خداوند و رضایت به ثواب الهی را در آخرت برای آنان تضمین نموده است؛ و خداوند متعال به تمام فرشتگان آسمانی و زمینی‌اش می‌فرماید: همانا که از فلانی راضی شدم؛ پس برای او استغفار نمایید.

منبع: ثواب الأعمال و عقاب الأعمال / ترجمه بندرریگی، ص 238.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: neka57

برگرفته از انجمن: قرآن و عترت