تبیان، دستیار زندگی
آیا تقلید ابتدایی از میت جایز است؟ حال اگر شخصی در زمان حیات مرجعی از او تقلید می‌كرده است، اكنون می‌توان بر تقلید از مرجع میت باقی بماند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا تقلید ابتدایی از میت جایز است؟

مراجع تقلید

سوال: اگر فردی از مرجعی تقلید كند آیا می‌تواند در بعضی از موارد به مرجع دیگری رجوع كند و از رساله او استفاده نماید؟ مانند حكم نماز و روزه دانشجوی غیر بومی.

اگر مرجع تقلید شما در مسأله‌ی نماز و روزه دانشجو احتیاط نموده و فتوا نداده باشد می‌توانید در این مسأله‌ی احتیاطی به مرجع دیگری رجوع نمائید و همچنین است اگر مرجع تقلید شما و مرجع دیگری از حیث اعلمیت مساوی باشند در بعضی از مسائل عمل نكرده می‌توانید از مرجع دوم تقلید نمائید. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره), م2 و استفتائات جدید امام خمینی(ره), ج1,س8)

سوال: بعضی از زنان و مردان پیر تا به حال مرجع تقلیدشان را به علت عدم آگاهی لازم، نشناخته‌اند، حال چگونه باید در مسأله تقلید عمل نمایند؟

باید در حد مقدور تحقیق نمایند و مرجع تقلید اعلم را برای خود انتخاب نمایند و از او تقلید كنند و یا اگر به تحقیق كسی كه از او مطمئن هستند، اطمینان حاصل نمایند، می‌توانند از مرجع تقلیدی كه آنها معرفی می‌كنند، ‌تقلید نمایند.

سوال: آیا تقلید ابتدایی از میت جایز است؟ حال اگر شخصی در زمان حیات مرجعی از او تقلید می‌كرده است، اكنون می‌توان بر تقلید از مرجع میت باقی بماند؟

تقلید ابتدایی از میت جایز نیست ـ در جواب سئوال دوم باید گفت كه شما می‌توانید با رجوع به یك مجتهد زنده اعلم و عمل به گفته‌ی او در مسأله‌ی بقاء بر تقلید از مرجعی كه میت است و از او تقلید می‌كرده‌اید، بر تقلید خود باقی باشید. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره), م9)

سوال: آیا كسی كه مقلد مقام معظم رهبری است می‌تواند از رساله‌ی عملیه‌ی امام راحل ـ ره ـ استفاده نماید؟

برای کسی که مقلد امام _ رحمه الله _ می باشد بقاء بر تقلید ایشان و عمل به فتوای ایشان جایز می باشد اما کسانی که باقی بر تقلید ایشان نیستند یا مقلد ابتدائی هستند باید به معظم له رجوع کنند و نمی توانند از فتوای امام _ رحمه الله _ استفاده نمایند. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, ص37, استفتائات مقام معظم رهبری)

سوال: شخصی مدتی بدون تقلید عمل می‌كرده، بعد متوجه شده كه باید تقلید می‌كرده، حال كیفیت و حكم اعمال سابقش را نمی‌داند كه آیا صحیح است یا خیر؟

اعمال كسی كه مدتی را بدون تقلید گذرانده است در صورتی صحیح است كه:

الف) عمل او مطابق با احتیاط باشد.

ب) عمل او مطابق حكم واقعی شرعی باشد.

ج) عمل او مطابق نظر مرجعی باشد كه لازم بوده است از او تقلید كند و یا مطابق نظر مرجع تقلید فعلی او باشد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع ج1 , م14 و ص32 استفتائات مقام معظم رهبری,س7)

سوال: اگر كسی در عدالت اعلم شك داشته باشد آیا می‌تواند بر تقلید خود باقی بماند؟

خیر ـ یكی از شرایط مرجع تقلید عدالت می‌باشد كه انسان باید احراز عدالت كند، كه در غیر این صورت نمی‌تواند تقلید كند. بله، اگر پس از احراز عدالت شك در بقاء عدالت داشته باشد، لازم نیست به شك اعتنا كند و می‌تواند تقلید را ادامه دهد.

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اندیشه قم ـ بخش استفتائات

مطالب مرتبط:

چرا باید تقلید کرد؟

شرایط تغییر مرجع تقلید

ملاک و معیار در تحقق تقلید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.