تبیان، دستیار زندگی
در هنگام غسل برای حصول اطمینان از شستن جایی از بدنم مقداری زیادی آب هدر می‌رود و همچنین در حال غسل احساس می‌كنم باد معده یا روده از من خارج می‌شود و در این مورد نیز زیاد شك می‌كنم لطفاً مرا راهنمایی فرمائید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا شستن بدن کفایت از غسل می‌کند؟

غسل

سوال: آیا در غسل هنگامی كه طرف چپ یا راست را می‌شوئیم حتماً باید طرف چپ یا راست سر را شست یا فقط بدن را بشوئیم؟

فقط طرف راست یا چپ بدن لازم است و دیگر شستن سر لازم نیست. سر و گردن را باید قبل از طرف راست بدن شستشو داد. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره)، م361)

سوال: در هنگام غسل برای حصول اطمینان از شستن جایی از بدنم مقداری زیادی آب هدر می‌رود و همچنین در حال غسل احساس می‌كنم باد معده یا روده از من خارج می‌شود و در این مورد نیز زیاد شك می‌كنم لطفاً مرا راهنمایی فرمائید؟

اگر زیاد شك می‌كنید به شك خود اعتنا نكنید و به وسوسه‌ی شیطان توجه نداشته باشید و از اسراف هم بپرهیزید، بهرحال غسل شما صحیح است و در مواردی كه یقین كردید در بین غسل باد روده یا معده خارج شده است پس از غسل، برای نماز وضو بگیرید. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م386 واستفتائات جدید امام خمینی(ره)، ج1، س139)

سوال: اگر انسان برای غسل كردن آب در اختیارش باشد، ولی عمداً مدت دو سه روز همینطوری نماز بخواند، حكمش چگونه است؟

در مورد سئوال نمازهایی كه خوانده است باطل است و باید قضای آن را به جا آورد و از گناه خود نیز توبه نماید. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1, ص247, استفتائات مقام معظم رهبری)

سوال: اگر بر ذمه‌ شخص چند غسل واجب شود آیا می‌توان همه غسلهای واجب را با یك نیت انجام داد؟ یا اینكه غسل‌ها را باید یكی پس از دیگری انجام داد؟

اگر همه‌ی غسل‌ها را نیت كند می‌تواند با انجام یك غسل رفع تكلیف نماید. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج1، م389)

سوال: بعد از غسلی كه انجام داده‌ام و لباس‌هایم را پوشیده‌ام متوجه لكه خونی در اثر خراشی بر روی دست خود شده‌ام، مقدار خون كم است وظیفه چیست؟

اگر خون قبل از غسل بوده و هنوز باقی مانده است، به جهت نجس بودن محل، غسل او صحیح نیست و اگر بعد از تمام شدن غسل خون آمده است غسل صحیح است لكن هر كجای دست و یا لباس كه با رطوبت مسریه به محل خون رسیده است نجس می‌باشد و باید آن را آب كشید. (ر.ک استفتائات امام خمینی(ره)، ج1, ص60, س129)

سوال: اگر كسی به حمام رود و مفصلاً خود را شتسشو نماید آیا لازم است غسل هم بكند؟

شستشوی بدن بدون انجام غسل به ترتیب خاص كفایت از غسل نمی‌كند. (ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره)، ج1، س112 با تغییر عبارت)

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اندیشه قم ـ بخش استفتائات

مطالب مرتبط:

غسل یک عمل عبادی یا بهداشتی

برخی از دانستنیهای غسل

مسئله ای درباره غسل

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.