تبیان، دستیار زندگی
در هنگام وضو گرفتن اگر خود فرد در كمال سلامت باشد ولی آب را كسی دیگر بریزد و وی وضو بگیرد، آیا وضوی وی باطل است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لاک زدن انگشتان پا و صحت وضو

لاک ناخن

سوال: محدودیت ما در مصرف آب برای وضو و غسل چگونه است؟

محدودیت واجبی ذكر نشده است لیكن مستحب است مقدار مصرف آب برای وضو یك مد (تقریباً 750 گرم) و برای غسل یك صاع (3 كیلو) باشد. البته باید از اسراف در مصرف آب خودداری نمود. (ر.ک عروه الوثقی, ج1)

سوال: آیا در مسح كشیدن سر هنگام وضو برای خانم‌ها حتماً باید فرق سر قسمت روی بینی باز شود؟

در قسمت جلو سر (فرق باز شود) مسح باید انجام شود و لازم نیست حتماً مقابل بینی باشد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, م251)

سوال: در هنگام وضو گرفتن اگر خود فرد در كمال سلامت باشد ولی آب را كسی دیگر بریزد و وی وضو بگیرد، آیا وضوی وی باطل است؟

اگر دیگری دست و صورت او را شتسشو دهد وضو باطل است. اما اگر دیگری آب می‌ریزد و خود شخص شستشو می‌دهد اشكال ندارد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع, ج1, ص185, شرط یازدهم)

سوال: آیا خشك بودن صورت و دست‌ها قبل از وضو لازم است؟

خشك كردن دست‌ها و صورت لازم نیست و چنانچه آب وضو بر رطوبت صورت و دست غلبه كند كفایت می‌كند. .(ر.ک استفتائات جدید امام خمینی(ره), ج1, س37 و38)

سوال: كسی كه دست چپ را برای وضو می‌شوید و بعد یك مشت آب بر روی انگشتان می‌ریزد و دست می‌كشد و آن را از بالای آرنج نمی‌ریزد آیا باعث بطلان وضو می‌شود؟ در صورت و دست راست چگونه است؟

اگر یك مشت آب را هم به قصد وضو و برای شستن بریزد اشكالی ندارد. (ر.ک استفتائات امام خمینی(ره), ج1, س34, س33)

سوال: بنده دست چپم را از ناحیه‌ی میانی بازو از دست داده ام. لطفاً نحوه‌ی وضو گرفتن و نماز خواندن را برای این جانب بیان فرمائید؟

برای وضو ساختن با دست راست صورت را بشوئید و دست راست خود را از آرنج، تا نوك انگشتان به قصد وضو زیر شیر بگیرید تا آب به همه‌ی جای آن برسد و سپس با همین دست مسح سر و هر دو پا را بكشید و شستن دست چپ لازم نیست. در سجده نیز كف دست راست روی زمین باشد كافی است. (ر.ک استفتائات امام خمینی(ره), ج1, س28 و49)

سوال: آیا در سجده فقط باید نوك انگشت شصت به زمین برسد و بقیه نرسد و آیا در مسح پا اگر انگشتان پا به غیر از انگشت كوچك را لاك بزنیم مسح قبول است؟ و آیا سرمه چشم را برای وضو باید كاملاً پاك كرد؟

1. نوك شصت پا باید به زمین گذاشته شود و اما رسیدن نوك سایر انگشتان به زمین مانعی ندارد اگرچه واجب نیست.

2. بلی از سر هر یك از انگشتان كه مانع نداشته باشد می‌توان تا مفصل پا مسح نمود.

3. بلی آنچه از سرمه كه در قسمت خارجی چشم قرار گرفته و مانع رسیدن آب به پوست می‌شود باید برطرف گردد. (ر.ک توضیح المسائل امام خمینی(ره) م 1062 و252 و239)

بخش احکام اسلامی تبیان


منبع: سایت اندیشه قم ـ بخش استفتائات

مطالب مرتبط:

احکام وضو

واجبات و مستحبات وضو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.