تبیان، دستیار زندگی
سال جدید فرارسیده است و طبیعت رو به تغییر و دگرگونی گذاشته است. بسیاری از ما نیز همگام با طبیعت، به دنبال تحول جدیدی در زندگی خود هستیم. هر سال در این زمان رویاهای زیادی در سر می پرورانیم ولی در تحقق بخشیدن به آنها چندان موفق نیستیم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عید امسال و آفرینش آرزوها


سال جدید فرارسیده است و طبیعت رو به تغییر و دگرگونی گذاشته است. بسیاری از ما نیز همگام با طبیعت، به دنبال تحول جدیدی در زندگی خود هستیم. هر سال در این زمان رویاهای زیادی در سر می پرورانیم ولی در تحقق بخشیدن به آنها چندان موفق نیستیم...

آروزها

همه ی  توفیق ها و شکست های آدمی، حاصل مستقیم اندیشه های خود اوست. خودش سبب آن هاست نه دیگری و تنها خودش می تواند آنها را دگرگونی سازد نه یک فرد دیگر. رنج و شادمانی اش ناشی از درون اوست. هر گونه بیندیشد، خود نیز همان گونه است و مادامی که همین گونه بیندیشد، همین گونه به جا خواهد ماند.

آدمی تنها با استعلای اندیشه هایش می تواند برخیزد غلبه کند و توفیق یابد . پیروزی های حاصل اندیشه درست را تنها با مراقبت می توان به دست آورد. بسیاری به محض تضمین کامیابی، به سرعت به شکست و ناکامی  باز می گردند همه ی توفیق ها- خواه در کسب و کار و خواه در مسائل عقلی و خواه در جهان معنوی- ثمره ی اندیشه ای است که در مسیری معین، هدایت شده و تابع یک قانون می باشد: «تنها تفاوت، موضوع توفیق است.»

فردی که توفیق اندک به دست می آورد، باید فداکاری اندکی کرده باشد و فردی که به توفیقی عظیم دست یافته، فداکاری اش بسیار است.

سال جدید فرارسیده است و طبیعت رو به تغییر و دگرگونی گذاشته است. بسیاری از ما نیز همگام با طبیعت، به دنبال تحول جدیدی در زندگی خود هستیم. هر سال در این زمان رویاهای زیادی در سر می پرورانیم ولی در تحقق بخشیدن به آنها چندان موفق نیستیم. اكنون پرسش این است كه چگونه می توانم شادمانی و لذت موفقیت را لمس كنم؟ چگونه می توانم به رویاهایم تحقق ببخشم؟ چگونه می توانم به جای حسرت خوردن برای آرزوها به آفرینش آنها اقدام كنم.

گام های زیر به شما كمك می كند تا رویاهایتان را به مرحله اجرا بگذارید و در سال جدید زندگی نوینی برای خود خلق كنید:

** موفقیت های احتمالی خود را در سال گذشته شناسایی كنید و قدر آنها را بدانید. وقت بگذارید و به 12 ماه پیش باز گردید، به آنچه به دست آورده اید بیندیشید و آن را یادداشت كنید. حتی مواردی مثل: «من كمتر تلویزیون نگاه كردم، كمتر در محیط كارم آزار دیدم» و... را یادداشت کنید.

وقتی فهرستی از كارهای انجام یافته دارید می توانید با شادمانی و غرور گاهی به آن نگاهی بیندازید.

اغلب، موفقیت هایی در زندگی به دست آورده ایم، حالا فرصتی برای یادآوری و اظهار رضایت از وضع موجود است.

** آرزوهای خود را برای سالی كه در راه است مشخص كنید. 3 تا 6 آرزوی خاص و مشخص را كه واقعاً خواهانش هستید مشخص كنید. سپس مقابل هر مورد 4- 2 جمله بنویسید که اگر به این آرزو برسید چه وضع و احساسی پیدا می كنید. تا جایی كه می توانید حال خود را در آن وضع توصیف كنید. این نوشته را در نقطه ای قرار دهید كه هر روز آن را مطالعه و مرور كنید.

موفقیت های خود را جشن بگیرید. واقعاً مهم است كه شما موفقیت های خود را جشن بگیرید و به طریقی از خودتان قدردانی كنید

** گام های كلیدی را كه باید ظرف سه ماه آینده برای رسیدن به آرزوهای خود بردارید، مشخص كنید. ممكن است راه حل های كلی یا خاص داشته باشید، در هر صورت رویكردی را انتخاب كنید كه برای شما مناسب است. در مقابل هر یك از آرزوهای خود )همان 3 تا 6 مورد)، گام های لازم تا سه ماه آینده را مشخص كنید. دقت كنید این گام ها در این محدوده زمانی قابل اجرا، مشخص، روشن، واقع بینانه، قابل سنجش و ارزیابی باشد. سنگ بزرگ علامت نزدن است.

** نسبت به اجرای این گام ها متعهد باشید. برداشتن این گام ها در محدوده زمانی مشخص، كلید اساسی موفقیت است. مطمئناً سایر فرصت ها و برنامه ها در زمان های دیگری نیز به سراغ تان می آید و بالاخره روزی آنها را انجام خواهید داد، اما اكنون نوبت برداشتن این گام هاست، اگر در انجام كارهای روزمره شما خللی پیش آمد، هر روز به خود یادآوری كنید كه در حال حاضر به چه دلیل این گام ها برای شما مهم اند و چرا بایستی به آن ها تكیه كنید.

** پیشرفت خود را به طور منظم ثبت كنید. این روند ثبت پیشرفت می تواند روزانه، هفتگی یا ماهانه باشد. با ثبت مرتب پیشرفت ها، بینش جدیدی نسبت به عملكردتان پیدا می كنید.

** محدودیت های خود را بشناسید. كاستی ها و محدودیت های خود و محیط تان را در برنامه ریزی هایتان لحاظ كنید و با در نظر داشتن آنها، درباره خواست های خود واقع بین و منطقی باشید تا با شكست مواجه نشوید و اگر با شكستی روبرو شدید با تجربه گرفتن از این شكست پلی برای پیروزی بسازید.

موفقیت های خود را جشن بگیرید. واقعاً مهم است كه شما موفقیت های خود را جشن بگیرید و به طریقی از خودتان قدردانی كنید.

فرآوری: مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع: ماهنامه شادکامی و موفقیت(شماره های 77 و 61) همراه ا تغییرات و اضافات

مطالب مرتبط:

کسب آرامش حتی در شرایط نامطلوب

زندگی شیرین با وجود تلخی‌ها 

از خودتان چه خبر؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.