تبیان، دستیار زندگی
نظم می تواند در تمام حیطه های زندگی وارد شود، بخصوص در تعطیلات نوروزی. در این ایام اگر دید و بازدیدها، سرگرمی ها، زمان خواب و تغذیه افراد بانظم همراه شود، می تواند سلامت جسم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعطیلات با طعم نظم


نظم می تواند در تمام حیطه های زندگی وارد شود، بخصوص در تعطیلات نوروزی. در این ایام اگر دید و بازدیدها، سرگرمی ها، زمان خواب و تغذیه افراد بانظم همراه شود، می تواند سلامت جسم و روان را به دنبال داشته باشد.


تماشای تلویزیون توسط کودک

رفتار و اعمالی که هر یک از ما در طول زندگی انجام می‌دهیم روی جسم و روان اثر می‌گذارد و رسیدگی کردن به آنها و منظم کردنشان می‌تواند اثر مثبتی از نظر حفظ و کنترل روال منطقی و مطلوب زندگی داشته باشد.

به بیان دیگر اگر افراد در زندگی خود از نظم بهره ببرند، بهتر می توانند زندگی خود را کنترل کنند. نظم می تواند در تمام حیطه های زندگی وارد شود، بخصوص در تعطیلات نوروزی. در این ایام اگر دید و بازدیدها، سرگرمی ها، زمان خواب و تغذیه افراد بانظم همراه شود، می تواند سلامت جسم و روان را به دنبال داشته باشد.

اما از آنجا که کودکان و بخصوص نوجوانان دوست دارند در تعطیلات مستقل تر عمل کنند، آیا می توان برنامه مفرح، سرگرم کننده و جذابی را که بر پایه حفظ نظم شکل گرفته باشد، برایشان تنظیم کرد؟

دکتر مهرنوش دارینی، دکترای روان شناسی و مشاور خانواده در پاسخ به این پرسش می گوید: معمولا نوجوانان دوست دارند مستقل از فعالیت های خانواده عمل کنند و اگر علاقمندی آنها و درخواست هایشان با خانواده همسو نباشد، این مساله باعث ایجاد دلخوری بین آنها و والدین شان می شود. در چنین شرایطی توصیه می شود به نیازهای نوجوانان اهمیت داده شود و از سرزنش کردن و پیام رسانی نامطلوب استفاده نشود.

این روان شناس اضافه می کند: گاهی مشاهده می شود مشکل اصلی علاوه بر همسو نبودن علایق، شیوه بیان درخواست ها از یکدیگر است که باعث تحریک طرف مقابل می شود و به نوعی چالش و درگیری در خانواده ایجاد می کند. خانواده ها می توانند با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و امکانات خود برنامه هایی را برای فرزندشان در نظر بگیرند تا به نوعی همه اعضای خانواده از تعطیلات لذت ببرند.

در تعطیلات نوروز گاهی خانواده ها از افتخارات خود می دانند که تا صبح بیدار بودیم و مثلا بازی می کردیم یا فیلم دیدیم، اما وقتی زمان خواب افراد به هم می ریزد، نوعی آشفتگی به بعد از تعطیلات نیز سرایت پیدا می کند

غذا را باهم صرف کنیم

واقعیت آن است که گرایش خانواده ها به استفاده از غذاهای آماده و رستوران ها در تعطیلات افزایش پیدا می کند و با این که اعضای خانواده معمولا وقت بیشتری را در طول تعطیلات دارند، اما به دلیل نداشتن برنامه ریزی برای دید و بازدیدها و ساعاتی که خارج از منزل هستند، تمایل به مصرف غذای بیرون از خانه افزایش می یابد.

دکتر دارینی درباره حفظ نظم تغذیه ای در تعطیلات نوروز می گوید: نحوه تغذیه صحیح بهتر است از کارشناسان تغذیه و سلامت پرسیده شود، اما آنچه از نظر روان شناسی دارای اهمیت است، بودن در کنار یکدیگر هنگام غذاخوردن است.

اگر افراد بر اساس شغل و تعطیلاتی که دارند، این امکان را دارند که با یکدیگر باشند، بهتر است که حتما در تعطیلات، یکدیگر را برای غذاخوردن همراهی کنند و با هم باشند.

بازی کردن با بچه ها

با فرزندانتان بازی کنید

معمولا در طول تعطیلات، حوصله فرزندان خانواده سر می رود. این موضوع با سن ارتباط دارد و حضور نداشتن در مدرسه جزو عوامل تشدیدکننده این موضوع است، اما نباید فراموش کنیم که برای حفظ روال مطلوب و منطقی در زندگی باید بتوانیم از جسم و روان خود خوب مراقبت کنیم، یعنی از نیروی فکری خود در هر شرایطی استفاده کنیم و با داشتن برنامه ریزی برای خود یک زندگی سالم و شاد بسازیم.

به همین علت روان شناسان تاکید می کنند خانواده ها برنامه ای برای فرزند خود با توجه به سن، جنس و علاقه مندی های او در نظر بگیرند. می توان از خود فرزند نیز خواست فهرست علایق خود را بیان کند و خانواده بر اساس امکانات خود، برای علایق فرزندش برنامه ریزی کند.

تعطیلات بهترین زمان برای وقت گذاشتن برای فرزندان است، اما معمولا بازی های رایانه ای جایگزین فعالیت اشتراکی با فرزندان شده است و حتی به خانواده ها توصیه می شود اگر زمان محدودی را برای استفاده از بازی های رایانه ای برای فرزند خود در نظر گرفته اید، می توانید هنگام بازی آنها را همراهی کنید.

همچنین برای این که فرزندان از درس دور نمانند، مروری بر تکالیف مدرسه نیز بهتر است که در تعطیلات صورت گیرد.

تنظیم زمان خواب در روزهای پایانی تعطیلات

تغییر در سیستم برنامه های روزمره افراد در نوروز بشدت به چشم می خورد و بارزترین آن تغییر زمان خواب و تغذیه افراد است. در بسیاری موارد، اعضای خانواده یکدیگر را به بهانه تعطیلات به این برهم ریختگی و بیدار ماندن های شبانه تشویق می کنند.

کودکان نیز معمولا از قرار گرفتن در این بی نظمی ابراز رضایت می کنند و به این ترتیب ساعت خواب تغییر می کند و افراد دیرتر به خواب می روند. حتی خانواده ها گاهی از افتخارات خود می دانند که تا صبح بیدار بودیم و مثلا بازی می کردیم یا فیلم دیدیم، اما دکتر دارینی با تاکید بر این که وقتی زمان خواب افراد به هم می ریزد، نوعی آشفتگی به بعد از تعطیلات نیز تسری پیدا می کند، ادامه می دهد: معمولا افراد بعد از تعطیلات دچار نوعی کسالت می شوند و به زحمت می توانند از خواب برخیزند و به فعالیت های روزمره قبلی خود به راحتی رسیدگی کنند، بنابراین بهتر است روی زمان خواب بخصوص در اواخر تعطیلات کنترل بیشتری داشته باشیم و شیوه زندگی خود را متناسب با شرایط زندگی روزمره خود تنظیم کنیم.

در مجموع داشتن برخی مهارت های زندگی به ما کمک می کند که هم از نظر فردی تعطیلات خوبی داشته باشیم و هم از تنش هایی که طی تعطیلات برای افراد اتفاق می افتد دور شویم.

یکی از بهترین مهارت هایی که همه ما باید بیاموزیم، مدیریت زمان است که طی تعطیلات نیز باعث می شود زمانی مفرح، مفید و بدون تنش داشته باشیم.

بخش سلامت تبیان


منبع: جام جم - پونه شیرازی

مطالب مرتبط:

اهمیت تعطیلات برای سلامتی بدن

با افسردگی بعد از تعطیلات چه کنیم؟

12 راه جلوگیری از افسردگی تعطیلات

10 حقه برای بیدار شدن در صبح زود

6 نکته برای کاهش استرس در سفر

16 توصیه به دیابتی‌هایی که قصد سفر دارند

چگونه در مسافرت جاده‌ای سالم بمانیم؟

نکات سفر برای زنان باردار، سالمندان و بیماران

سفر طولانی باعث درد کمر، گردن و زانو می‌شود

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.