تبیان، دستیار زندگی
شاید شما هم از آن دسته از افراد باشید كه همیشه دوست دارید به همه افراد از فامیل گرفته تا آشنایان و یا حتی كسانی كه شما انها را نمی شناسید هدیه بدهید و موجبات خوشحالی و شادمانی آنها را فراهم كنید ،اما گاهی به دلیل نبود امكانات و گاهی به سبب وجود مشكلات اق
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : امین ادریسی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیباترین و ارزانترین هدیه های نوروزی

هدیه


شاید شما هم از آن دسته از افراد باشید كه همیشه دوست دارید به همه افراد از فامیل  گرفته تا آشنایان و یا حتی كسانی كه شما آنها را نمی شناسید هدیه بدهید و موجبات خوشحالی و شادمانی آنها را فراهم كنید ،اما گاهی به دلیل نبود امكانات و گاهی به سبب وجود مشكلات اقتصادی موفق به عملی كردن این آروزی خود نشده اید.

مسلما می توان هدیه دادن به دیگران را یكی از لذت بخش ترین كارهای زندگی برشمرد، چرا كه در این میان یک قانون طلایی و ارزشمند وجود دارد كه می گوید، هر هدیه ای را كه از روی عشق و محبت به دیگران بخشی چندین برابر آن به خود شما بر میگردد و در حقیقت اولین فردی كه در اینجا سود می كند خود شما هستید، نه آن شخصی كه شما به او هدیه داده اید.

اما این نكته را هیچ گاه فراموش نكنید كه هدیه دادن همیشه نباید مادی و گران قیمت باشد، هدیه شما می تواند یك هدیه معنوی و در عین حال ارزشمند باشد كه تاثیر آن صد ها برابر بیشتر از هدیه های با قیمت های نجومی است.

هدیه هایی كه با شروع سال جدید می توانیم به یكدیگر بدهیم و این عمل ارزشمند تا آخرین ثانیه های سال جدید نیز ادامه پیدا كند.

انگیزه شما از هدیه دادن چیست؟

این هدیه ها را می توانید با هدف های گوناگون به فرد مورد نظر خود بدهید، اما طبق فرمایش پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله هدیه ای می تواند تاثیر خود را در روح و روان فرد مورد شما بگذارد كه تنها به خاطر خداوند باشد :

(الهَدِیَّةُ على ثَلاثَةِ أوجُهٍ : هَدِیَّةُ مُكافاةٍ ، و هَدِیَّةُ مُصانَعَةٍ ، و هَدِیَّةٌ للّه ِ عَزَّ و جلَّ:پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: هدیه بر سه گونه است: هدیه جبرانى، هدیه رشوه اى و تملّق آمیز، و هدیه به خاطر خداوند عزّ و جلّ.) (كافی ج 5 ص 141 ح 1 )

در این مقاله لیستی از زیباترین و با ارزش ترین هدیه ها و در عین حال ارزان ترین آنها را برای شما فراهم كردیم ،تا بتوانید با استفاده از آنها یک سال متفاوت با گذشته را شروع كنید.

سریعترین دعا برای اجابت، دعا برای برادر دینی است كه هم دعا پشت سر او باشد و هم اول برای او دعا كند. در این صورت ملك موكل به این دعا آمین گوید و به دعا كننده گوید برای تو دو برابرش باد

هدیه اول: بخشش از صمیم قلب

بخشش و گذشت از اشتباهات و بد رفتارهای دیگران نسبت به شما می تواند با ارزشمندترین هدیه های باشد كه به آنها می دهید ،هدیه ای كه هرگز از  ذهن و فكر آنها بیرون نخواهد رفت و در این میان بخشش و گذشتی، ارزش بیشتری دارد كه شما قدرت داشته باشی و بتوانی آنها را نبخشی و در عین حال از آنها گذشت كنی ،چنانچه امیر مومنان علی علیه السلام می فرماید:

(كُن عَفُوّا فی قُدرَتِكَ، جَوادا فی عُسرَتِكَ، مُۆثِرا مَعَ فاقَتِكَ؛ یَكمُل لَكَ الفَضلُ: زمانى كه قدرت دارى با گذشت باش و در زمان تنگدستى، بخشنده و در عین نیازمندى ایثارگر، تا فضل تو به كمال رسد.)( غرر الحكم: 7179)

نصیحت کردن

هدیه دوم: هدیه كردن عیوب

اگر مشاهده می كنید كه دوستان شما بر اثر برخی از اشتباهات با شكست مواجه می شوند و نمی توانند در كار خود به موفقیت برسند، بهترین هدیه شما به آنها می تواند تذكر دادن اشتباهات به آنها باشد، چنانچه امام صادق علیه السلام می فرماید:

(أحَبُّ إخوانی إلَیَ مَن أهدى إلَیَ عُیوبی: دوست داشتنى ترینِ دوستان من، كسى است كه عیب هایم را به من هدیه دهد.)(بحارالانوار، ج74، ص 282)

اما توجه به این نكته را فراموش نكنید كه این هدیه دادن عیوب نباید به مرحله سرزنش برسد چرا كه در آن هنگام اثر منفی خواهد داشت.

و در عین حال می توانید با ارائه راهنمایی و پیشنهادهای سازنده به او در پیشرفت و رسیدن به هدفی كه انتخاب كرده است كمك كنید:

(الإمامُ علیٌّ علیه السلام: نِعمَ الهَدیَّةُ المَوعِظَةُ: خوب هدیه اى است اندرز)( غررالحكم و دررالكلم، ج 2، ص 770.)

هدیه سوم: سخن حكیمانه

در مهمانی ها و مجالس نوروزی در عین حال كه از شوخی و خنده و در كنار یكدیگر بودن لذت می برید، یكی از بهترین هدیه هایی كه می تواند به اطرافیان خود هدیه كنید یك سخن حكیمانه است كه به عنوان یك درس مهم برای پیشرفت زندگی شما و دیگران می تواند موثر باشد.

سخن حكیمانه می تواند آیه ای از قرآن مجید و یا روایتی زیبا از ائمه اطهار و یا سخنی از بزرگان باشد كه در این رابطه پیامبر اكرم می فرمایند:

(إنّ أفضَلَ الهَدِیَّةِ أو أفضَلَ العَطِیَّة، الكَلِمَةُ مِن كلامِ الحِكمَةِ یَسمَعُها العَبدُ ثُمّ یَتَعَلَّمُها، ثُمّ یُعَلِّمُها: بهترین هدیه یا بهترین عطا، سخن حكیمانه اى است كه آدمى آن را بشنود و ابتدا خود آن را یاد بگیرد و سپس [به دیگران] یاد دهد.)(كنز العمّال: 28891)

در مهمانی ها و مجالس نوروزی در عین حال كه از شوخی و خنده و در كنار یكدیگر بودن لذت می برید ،یكی از بهترین هدیه هایی كه می تواند به اطرافیان خود هدیه كنید یك سخن حكیمانه است كه به عنوان یك درس مهم برای پیشرفت زندگی شما و دیگران می تواند موثر باشد

هدیه چهارم: دعا كردن در حق دیگران

تا چشمانت به فردی می افتد برای او دعای خیر و بركت كن ،اگر برای خریدهای نوروزی می روید ،برای فروشنده دعا كنید كه خداوند رزق و روزی با بركت به او بدهد، شما با انجام یك دعای ساده می توانید محبت خود را در  قلب طرف مقابل قرار دهید و مطمئن باشید با این دعا می توانید به آروزهای خود نیز دست پیدا كنید، چنانچه امام صادق علیه السلام می فرماید:

(سریعترین دعا برای اجابت، دعا برای برادر دینی است كه هم دعا پشت سر او باشد و هم اول برای او دعا كند. در این صورت ملك موكل به این دعا آمین گوید و به دعا كننده گوید برای تو دو برابرش باد. )(اصول كافی،ج2، ص476)

و در آخر توجه شما را به بهترین هدیه هایی كه از توسط جبرئیل امین از طرف خداوند برای پیامبر فرستاده شده است جلب می كنم هدیه هایی ارزشمند كه می تواند تحولی عظیم در زندگی ما به وجود آورد:

(جبرئیل علیه السلام نزد پیامبر آمد و عرض كرد: اى رسول خدا! خداوند تبارك و تعالى مرا با هدیّه اى سوى تو فرستاده است كه قبل از تو آن را به هیچ كس نداده است. رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: گفتم: آن چیست؟ جبرئیل گفت: شكیبایى و بهتر از آن. گفتم: آن دیگر چیست؟ گفت: خشنودى و بهتر از آن. گفتم: آن چیست؟ گفت: زهد و بهتر از آن. گفتم: آن چیست؟ گفت: اخلاص و بهتر از آن. گفتم: آن چیست؟ گفت: یقین و بهتر از آن. گفتم: آن چیست؟ جبرئیل گفت: پلكان آن توكّل بر خداوند عزّ و جلّ است. گفتم: توكّل بر خداوند عزّ و جلّ چیست؟ گفت: دانستن این نكته كه مخلوق نه زیانى مى زند نه سودى مى رساند نه چیزى مى دهد و نه جلو چیزى را مى گیرد و چشم امید بر كندن از مردم است.(بحارالأنوار: 77/20/4)

                                               امین ادریسی                      

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان   


مطالب مرتبط:

نوروز در کلام بزرگان

در نوروز حتما بخوانید

آثار و برکات صله رحم در عید نوروز

تعطیلات نوروز را پای تلویزیون نگذرانیم!  

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.