تبیان، دستیار زندگی
امروزه ماهواره یکی از ابزارهای بسیار خطرناکی در تهاجم فرهنگی است که این روزها در خانه های بسیاری از ما ایرانی ها جا خوش کرده است این ابزار بیشتر از منفعتش شعله های آتشی شده که به جان کانون گرم خانواده های سنتی و مذهبی ایرانی افتاده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عملیات جدید ماهواره ای!


امروزه ماهواره یکی از ابزارهای بسیار خطرناکی در تهاجم فرهنگی است که این روزها در خانه های بسیاری از ما ایرانی ها جا خوش کرده است این ابزار بیشتر از منفعتش شعله های آتشی شده که به جان کانون گرم خانواده های سنتی و مذهبی ایرانی افتاده است.

ماهواره

در دهه های بعد از جنگ جهانی دوم استفاده از امواج ماهواره ای برای انتقال پیام های تبلیغاتی رواج گسترده ای پیدا کرد.  نظام سلطه با برنامه ریزی های تعریف شده، در صدد پیاده کردن طرح ها و برنامه های خود بر آمد. از این رو، برخی کشورها با استفاده از تکنولوژی های صوتی و تصویری و همچنین تکیه بر ابزارهای فرهنگی و تبلیغاتی با رویکردهای اجتماعی و سیاسی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی در جوامع گوناگون و خصوصا نسل جوان سرمایه گذاری کردند.

رسانه های گروهی؛ امروزه به عنوان مهمترین ابزار ارتباطی مردمان جهان نقشی اساسی دارند و ماهواره، تکمیل کننده نیاز فزاینده بشر برای گسترش روابط بین جوامع مختلف است، اما این تکنولوژی مورد سوء استفاده قرار گرفته است، به گونه ای که دشمنان داخلی و خارجی برای القای اهداف و پیام های خود، از امواج ماهواره ای استفاده می کنند و با پرداختن به موضوع های جنبی، سطحی و حاشیه ای، واقعیات را وارونه جلوه می دهند.

رسانه های ارتباطی از جمله ماهواره ها در همه کشورها به عنوان مهمترین و قوی ترین مجاری انتقال پیام محسوب می شوند و در فرآیند انتقال اهداف و برنامه های متولیان رسانه نقش چشمگیری ایفا می کنند. به دلیل تلاش وسایل ارتباط جمعی، فرهنگ ها و خرده فرهنگ های مختلفی به کانون توجه افکار عمومی راه یافته اند. بی شک، رسانه ها در جهان سوم و خصوصا خاورمیانه، تکیه و تاکید بر گسترش پیوسته کمی و کیفی خود داشته و دارند. این گسترش همواره با چندگانه سازی، شعار آزادی و حقوق جوامع، اقلیت ها، گروه های متفاوت و نیز با معرفی هر چه بیش تر خرده فرهنگ ها همراه بوده است.

شتاب پیشرفت های علم و تکنولوژی در قرن اخیر باعث از بین رفتن فاصله های زمانی و کاهش زمان دسترسی به اطلاعات شده است. تبعات این روند، تغییراتی اساسی در شیوه های دسترسی به اطلاعات عمومی و خصوصی دولت ها و افراد و نیز روش های تعلیم و تربیت به وجود آورده است.

صاحبنظران معتقدند، عدم توازنی که میان توانایی های انسان و جریان عظیم اطلاعات در تمدن کنونی وجود دارد، ضرورت نوآوری در وسایل ارتباط جمعی را برای دسترسی به اطلاعات مورد تاکید قرار می دهد و از همین رو گفته می شود، دنیا در آستانه هزاره سوم میلادی، با انفجار اطلاعات روبه روست. ماهواره ها در زیربنای ساختار ارتباطات و اطلاعات به یک بخش مهم و عمده تبدیل شده اند و هیچ کشوری را نمی توان از چنین پدیده هایی بی نیاز دانست، هرچند برخی دولت های غربی، همواره از رسانه ها به عنوان ابزار تخریب، تحریف واقعیت و بدنام کردن دولت های منتقد و مخالفشان استفاده کرده اند. ماهواره هایی که کانال های فارسی زبان را تحت پوشش قرار می دهند عبارتند از: ماهواره هاتبرد، ماهواره ترک ست، ماهواره عرب ست، ماهواره نیل ست، ماهواره یوتل ست 3، ماهواره تلستار 12، ماهواره اینتل ست 902 و .... برنامه های کانال های ماهواره هاتبرد عمدتا در چارچوب موزیک، موزیک ویدیو، فیلم و برنامه های سرگرم کننده به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی پخش می شود.

کارشناسان می گویند که به طور میانگین هر سال 5 شبکه به شبکه های فارسی زبان اضافه می شود. گزارش های موجود حاکی از آن است که پخش برنامه های رسانه های فارسی زبان بیشتر از امارات، امریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ترکیه انجام می شود

شبکه های ماهواره های فارسی زبان

امروزه ماهواره یکی از ابزارهای بسیار خطرناکی در تهاجم فرهنگی است که این روزها در خانه های بسیاری از ما ایرانی ها جا خوش کرده است این ابزار بیشتر از منفعتش شعله های آتشی شده که به جان کانون گرم خانواده های سنتی و مذهبی ایرانی افتاده است . بدون تردید می توان گفت که یکی از اهداف اصلی شبکه های ماهواره ای خانواده های ایرانی مذهبی هستند که به صورت جدی و مدیریت شده از طرف دشمنان طرح ریزی می شود.

در چند سال گذشته کشورهای مخالف سیاست ها و رویکردهای فرهنگی و سیاسی جمهوری اسلامی، با هدف تاثیرگذاری در افکار عمومی و کانالیزه کردن آن، اقدام به راه اندازی و تاسیس شبکه های ماهواره ای فارسی زبان با اهداف و برنامه های خاصی کرده اند. آشنایی با انواع گوناگون شبکه های فارسی زبان و شناخت مالکیت، محل پخش، تاریخ تاسیس، موضوع و هدف تبلیغاتی و خط و مشی کلی آنها می تواند در ارایه نمایی کلی از هر آنچه که در فضای سایبری منعکس می شود، موثر باشد.

ماهواره

در این میان، نقش جریان های منطقه ای که اقدام به راه اندازی شبکه های ماهواره ای می کنند را نمی توان نادیده گرفت. به طور مشخص می توان به کانال هایی خبری و سیاسی در کشورهای منطقه خاورمیانه و همچنین شبکه هایی که با موضوعات دینی و اعتقادی برنامه پخش می کنند، اشاره کرد.

کارشناسان می گویند که به طور میانگین هر سال 5 شبکه به شبکه های فارسی زبان اضافه می شود. گزارش های موجود حاکی از آن است که پخش برنامه های رسانه های فارسی زبان بیشتر از امارات، امریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ترکیه انجام می شود.

تاکنون کانال های فارسی زبان زیادی راه اندازی شده که برخی از آنها فعال اند و برخی دیگر پس از مدتی غیر فعال شده اند. موسیقی، رقص، آهنگ های درخواستی، کنسرت ها، تبلیغ مد و انواع پوشش، آگهی های تجاری، اخبار، تفسیرهای خبری، تحلیل های سیاسی و ... محتوای رسانه های فارسی زبان خارج از کشور را تشکیل می دهند. در حوزه کودک و نوجوان نیز بیش از250 کانال ماهواره ای وجود دارد.

اصلی ترین زمینه فعالیت کانال های فارسی زبان بر پخش موزیک، فیلم، خبر، تحلیل، گزارش و برنامه های سرگرمی متمرکز شده که عمدتا با اهدف سودجویانه و برای تاثیرگذاری بر مخاطب ایرانی ساخته و پرداخته شده و سعی در القای واقعیاتی دور از ذهن و مخالف مسایل اعتقادی، فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی – سیاسی دارند.

برخی کارشناسان معتقدند که هدف مشترک رسانه های فارسی زبان خارج از کشور و برنامه ها و نتیجه آنها چیزی جز هویت زدایی، مصرف زدگی، فرهنگ سازی، تبلیغ پوشش و مد غربی، سست کردن ارکان خانواده ایرانی، تجزیه طلبی، قوم گرایی، تضعیف ارزش های دینی، شایعه پراکنی علیه نظام سیاسی، کانالیزه کردن افکار عمومی و از هم گسیختن همبستگی ملی نیست.

برخی از اصحاب رسانه های ماهواره ای فارسی زبان تحت تاثیر امیال و هوی و هوس و غریزه عمل می کنند و عقلانیت را ملاک اطلاع رسانی قرار نمی دهند. از این رو روابط بین افراد جامعه و دولت و نیز ارتباط این دو نهاد را با یکدیگر، کدر و زمینه های فروپاشی همبستگی ملی را فراهم می کنند

برخی از اصحاب رسانه های ماهواره ای فارسی زبان تحت تاثیر امیال و هوی و هوس و غریزه عمل می کنند و عقلانیت را ملاک اطلاع رسانی قرار نمی دهند. از این رو روابط بین افراد جامعه و دولت و نیز ارتباط این دو نهاد را با یکدیگر، کدر و زمینه های فروپاشی همبستگی ملی را فراهم می کنند.

با این نگاه می توان گفت بخشی از عملکرد رسانه های ماهواره ای فارسی زبان و دست اندرکاران آنها تحت تاثیر غریزه و امیال گردانندگان آنها صورت می گیرد. ادامه این عملکرد منفی، الگو های روابط اجتماعی را در جامعه با رواج غریزه گرایی تغییر می دهد و به تدریج موجب گسیختگی روابط اجتماعی و پیوندهای جامعه و به دنبال آن تضعیف همبستگی ملی و ارتباط این جامعه با دولت می شود. در نتیجه چنین کارکردی، فراهم شدن زمینه روانی کشیده شدن افراد و به ویژه جوانان به سوی ناهنجاری های اجتماعی واقعیتی انکار ناپذیر است.

بی بی سی فارسی، دیگر رسانه خارجی است که به عنوان ابزار تبلیغاتی دولت انگلیس عمل می کند. بنگاه سخن پراکنی بریتانیا موسوم به "بی .بی .سی" قدیمی ترین و بزرگ ترین بنگاه سخن پراکنی در سرتاسر جهان است. این شبکه در سال 1922 به شکل کنسرسیومی توسط شرکت های "مارکونی"، "جی. ائی.سی"، "بریتیش تامپسون"، "متروپولیتن ویکرز" و شرکت برق بریتانیا راه اندازی شد. هدف اصلی این شرکت تأسیس شبکه خبر رسانی به تمام بریتانیا و در عین حال حفاظت از پایه های ایدئولوژیک بریتانیای کبیر بود.

ماهواره

این رسانه سومین شبکه تلویزیونی بعد از شبکه تلویزیونی انگلیسی و عربی به شمار می رود که فارسی زبانان آسیای مرکزی، خاورمیانه و اروپا را تحت پوشش خود قرار می دهد و در راستای پیشبرد اهداف دولت انگلیس همچون نقش اطلاعاتی در بحران های سیاسی داخلی، ایجاد اختلافات قومی و مذهبی در ایران، تلاش برای جذب جوانان و قشر تحصیل کرده جامعه ایران فعالیت می کند.

تمرکز بر موضوعات اجتماعی برای گردانندگان اصلی ماهواره ها اهمیت زیادی دارد، زیرا باعث تغییر فرهنگ و ارزش های جامعه شده و به اهداف نهایی قدرت ها کمک می کند.

شبکه تلویزیونی "فارسی وان" با پخش برنامه ای مستند و فیلم های سینمایی و نیز برنامه های آموزشی و سرگرمی سعی در القای اهداف و برنامه های رهبران خود دارد. مقر این شبکه در هنگ کنگ است و موسس آن مجموعه ی رسانه ای "استار" متعلق به "نیوزکورپوریشن" و در مالکیت یک یهودی به نام "روپرت مرداک" است. اداره مرکزی این مجموعه در نیویورک واقع است، امپراطوری نیوزکورپوریشن علاوه بر رسانه های دیداری و شنیداری، بیش از صد روزنامه و مجله در سراسر جهان منتشر می کند که می توان به دیلی تلگراف، وال استریت ژورنال، سان، تایمز و ساندی تایمز، نیویورک پست و ... اشاره کرد.

فراوری: آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: رسانه ایران / شبکه تحلیلی تیتر

مطالب مرتبط:

مردم به دیدن ماهواره تشویق می‌شوند!

حریم سلطان در حریم ایرانیان

جهش بینندگان ماهواره در ایران!