تبیان، دستیار زندگی
مجلس دهم خیلی زودهنگام مطرح شده و همین مورد باعث شده است که حاشیه هایی داغ تر از متن این روزها فضای سیاست و سیاسون را تحت تاثیر قرار دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روح احمدی نژاد در مجلس دهم!


مجلس دهم خیلی زودهنگام مطرح شده  همین مورد باعث شده است که حاشیه هایی داغ تر از متن این روزها فضای سیاست و سیاسیون را تحت تاثیر قرار دهد.


احمدی نژاد در مجلس

رفتارهای رئیس جمهور سابق در مجلس و با نمایندگان چون بحث شاسی! ، نمایش سی دی، ماجراهای تحویل بودجه، و قانون گریزی های دولت دهم باعث شد تا احمدی نژاد در برخورد با مجلس نمادی از اخلاق مداری نباشد و شاید در این مورد موضوع یک بد اخلاق سیاسی محسوب شود. موضوع تنش ها واختلافات میان قوا در این دوره تا حدی بود که  افکار عمومی تحت تاثیر این روابط واقع و شورایی برای حل اختلاف دو قوه توسط رهبری به ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی ایجاد شد. این موضوع خود باعث شد تا یکی از موضوعاتی که دولت کنونی نقطه قوت خود محسوب می کند، سعی در تعامل با مجلس باشد و از تنش میان قوا بپرهیزد. دو قوه تا به حال سعی کرده اند که تعاملات مثبت و سازنده داشته باشند با این حال اما اخلاق سیاسی مبتنی بر رقابت های جناحی و برخی از اختلاف نظرهای سیاسی به ویژه پیرامون فتنه در بحث رای اعتماد به وزرا، موضوع سوال از وزرا و کارت زرد ها،  بحث توافق ژنو و عدم شفافیت در  اطلاع رسانی آن نشان داد اختلاف سلیقه هایی میان مجلس و دولت وجود دارد که بعضی اصرار دارند بیش از یک اختلاف سلیقه این موارد پیگیری شود.

گفتار و رفتارهایی  که موجب حملات برخی از اعضای دولت به مجلس و مته به خشخاش گذاشتن غیر عادی برخی مجلسی ها نسبت به دولت شده است و  از آن بیش از رایحه خدمت به مردم بوی تنور انتخاباتی مجلس دهم  و رقابت های جناحی به مشام می رسد.

آنچه وجود فضای فعلی آن را هشدار می دهد ورود زودهنگام در این عرصه فارغ از فعالیت های درون حزبی و مسکوت در حدود دو سال مانده به موعد انتخابات و کشاندن این فعالیت های قدرت گرایانه به مصاف افکار عمومی و اردو کشی های رسانه ای علیه همدیگر و در نتیجه برهم زدن آرامش روانی جامعه می باشد

وضعیت رقابت ها چگونه است؟

با اینکه اصلاح طلبان، اصولگرایان را متهم می کنند که آنها در این زمینه زودتر از موعد وارد شده اند اما این اصلاح طلبان بوده اند که اینبار در این عرصه زودتر وارد شده اند شاید پیروزی  نسبی آنها در انتخابات ریاست حمهوری باعث شده است که انها به فکر حذف مجلس غیر همسو با دولت بیفتند و بخواهند کرسی های مجلس را نیز تصاحب کنند تا بیشتر ارکان  سیاسی را به دست داشته باشند البته طیفی از اصلاح طلبان نیت دیگری دارند اینکه  بتوانند کرسی های آینده را فارغ از اعتدال گرایان، تنها به نام خود کنند. در این زمینه اولین گمانه زنی ها در خود جبهه اصلاح طلبان بحث بر سر  سرلیست های تهران و اتحاد گروه های اصلاح طلب در دادن لیست واحد است.

روحانی و عارف

عارف که در  انتخابات یازدهم ریاست جمهوری با کنار  کشیدن خود زمینه پیروزی حسن روحانی را فراهم آورد و در دمادم تشکیل حزب است، بسیار تلاش می کنند تا او را سرلیست تهران و رئیس مجلس دهم قرار دهند او اخیرا کاندیداتوری خود را از شهر یزد تکذیب کرد و نشان داد کماکان از تهران خواهد آمد اما عده ای دیگر به دنبال این هستند که ناطق نوری را سر لیست تهران کنند این اولین نقطه اختلاف درونی میان اصلاح طلبان و طیف اعتدالیون است که البته ناطق نوری فعلا حضور خود را نفی می کند. با اینکه برخی از اصلاح طلبان بحث انتخابات مجلس دهم را زود هنگام می دانند اما فعالیت های انها نشانگر این است که به برنامه ریزی برای کسب کرسی های سبز هستند. مهمترین بحث درون گروهی این طیف تاکنون اتحاد دوباره میان  دولت و اصلاح طلبان و یا ارائه لیست های جداگانه است. در این زمینه پروژه عبور از روحانی که توسط اصلاح طلبان کلید زده شده بود فعلا منتفی شده است و بیشتر سمت و سو ها برای کسب کرسی ها به سمت وحدت بین این دو گروه پیش می رود.

این نشان می دهند که اصلاح طلبان چه فرادا و چه با دولتی ها واقعا عزمی جدی در حذف اصولگرایان از مجلس دهم دارند و رویای هسویی مجلس ششم و دولت را در سر می پرورند. در همین راه این طیف بیشترین استفاده را از موارد اختلاف بین دو قوه می کنند به ویژه با القای افراط کاری مجلس نهمی ها و علیه منافع مردم بودن آنها که در مقاطع رای اعتماد و سوال از  وزرا سعی در تخریب رقیب در افکار عمومی دارند  نمود این رفتار و تلاش انتخاباتی اصلاح طلبان را در اظهارات اخیر حجاریان، یونسی،نوبخت، جنتی، فائزه هاشمی و ترکان می توان مشاهده نمود.

جملاتی که تحلیل محتوای آن مفاهیمی چون افراط کاری، تند بودن، تحمل مجلس، تجدید نظر طلبی مردم در رای دهی را در دل خود دارد به عنوان مثال ترکان در اظهارات خود با بیان اینکه ما باید این دو سال مجلس را تحمل کنیم، می گوید: ما از مردم استدعا می‌کنیم که فعالیت آنها را به خوبی رصد کنند و اگر دیدند که این رفتار درست و منطقی نیست در انتخابات مجلس آینده تجدیدنظر کنند!

آیا رفتار های فعلی در این موعد مانده تا انتخابات نوید حاکم شدن روح بد اخلاقی و رفتار هایی از جنس دولت سابق با مجلس را در رقابت ها می دهد؟

اما اصولگرایان که شکست را در انتخابات قبلی تجربه کردند؛ از سویی عده ای از انها سودای حفظ خط انقلاب را دارند و ترس به دامن مجلس ششم افتادن را و عده ای هم نمی خواهند  شکست قبلی ادامه پیدا کند و جایگاه اصولگرایان از این محدودتر شوند  اما هر چه هست عده ای فراتر از نیت خیرخواهانه و جاهلانه با بهانه و نیت های واهی این روزها دولت را در موارد مختلف و بیش از یک نقد دلسوزانه  تخریب می کنند تا نکند  بیشترین کرسی های خانه ملت نصیب جناح مقابل شود. دغدغه درون گروهی اصلی طیف اصولگرا برای انتخابات دو سال آینده گریز از شرایطی است که باعث شد در انتخابات اخیر ناکام بمانند و ان عدم وحدت درونی میان نیروهای این طیف است. اختلافی که از مجلس نهم و با ظهور جبهه پایداری پدیدار شد سخنان بزرگان این طیف در این روزها لزوم ایجاد وحدت و عدم تکرار اشتباهات گذشته است.

اما دولت دهمی ها که نتوانستند برای ریاست جمهوری کار خاصی را با مشایی پیش ببرند، شاید برای پس گیری قدرت در کنار حضور در دانشگاه به دنبال ان هستند که بعد از شکست های اخیرشان  نیروهای خود را از شهرستان ها وارد مجلس کنند تا  بتواند  در منصب های سیاسی جایی برای خود باز کنند. نیروهای آنها این روزها بیشتر در نهاد کتابخانه ها و صدا و سیما ها مستقر شده اند.

احمدی نژاد در مجلس

فراتر از رقابت های سیاسی

آنچه فراتر از متن این فعالیت های درون گروهی در راستای انسجام گروهی و... برای مجلس دهم در جریان است شکل گیری تقابل های جناحی و سیاسی و رقابت های زودهنگام از جنس تخریب، حذف و حمله به یکدیگر  در راستای تلاش برای  کسب کرسی های مجلس دهم  و به دست گرفتن افکار عمومی در این جهت است.

اما آنچه وجود فضای فعلی آن را هشدار می دهد ورود زودهنگام در این عرصه فارغ از فعالیت های درون حزبی و مسکوت در حدود دو سال مانده به موعد انتخابات و کشاندن این فعالیت های قدرت گرایانه به مصاف افکار عمومی و اردو کشی های رسانه ای علیه همدیگر و در نتیجه برهم زدن آرامش روانی جامعه می باشد که نقض اخلاق سیاسی و رقابت های سالم به وضوح در آن آشکار است. این بیانگر آن است که وقتی چنین شرایطی در این مدت باقی مانده تا انتخابات بر جامعه سیاسی در حال سایه افکندن است نوید رقابت های سالم و فضای مثبت از آینده به گوش نمی رسد.

عدم فعالیت های زودهنگام و بداخلاقی های سیاسی دو ایراد عمده ای است که بر این فضا حکم فرما شده است دو موضوعی که نقض کننده توصیه های همیشگی رهبری است. ایشان همیشه در نزدیک انتخابات ها به موضوع فعالیت های بهنگام و نه زودهنگام و رعایت اخلاق سیاسی و حفظ وحدت و انسجام ملی تاکید دارند. رهبر معظم انقلاب 24 مهر 91 در دیدار بسیجیان ضمن رد کامل ورود زودهنگام برخی به عرصه‌ انتخابات تأکید کردند: «انتخابات نزدیک نیست، ولی برخی از همین حالا وارد این عرصه می‌شوند که اصلاً این مسئله را تأیید نمی‌کنم، زیرا هر چیز باید در جای خود و وقت خود انجام شود».

آیا رفتار های فعلی در این موعد مانده تا انتخابات نوید حاکم شدن روح بد اخلاقی و رفتار هایی از جنس دولت سابق با مجلس را در رقابت ها می دهد؟

امیر رضوانی

بخش سیاست تبیان


مطالب مرتبط:

بهترین راه مبارزه با آمریکا

100 روز اصولگرایان تمام شد!

کابینه روحانی با بلیط سوار می شوند؟