تبیان، دستیار زندگی
استاندار تهران گفت: قبل از پرداختن به موضوع انتقال پایتخت باید به مساله اساسی تهران یعنی ساماندهی این ابرشهر بپردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خروج کارمندان و انتقال پایتخت از زبان استاندار


استاندار تهران گفت: قبل از پرداختن به موضوع انتقال پایتخت باید به مساله اساسی تهران یعنی ساماندهی این ابرشهر بپردازیم.

حسین هاشمی درباره طرح انتقال پایتخت، گفت: با توجه به وجود هشت و نیم میلیون جمعیت ثابت پایتخت، با فرض اجرای طرح و انتقال یک میلیون نفر باز هم مشکل هفت و نیم میلیون جمعیت باقی مانده چگونه باید حل و فصل شود؟ آیا با انتقال پایتخت مشکل تهران که پایتخت سیاسی و اقتصادی کشور است، حل شدنی است؟ قطعا حل نخواهد شد.

خروزج از پایتخت

او گفت: مطالعه طرح انتقال پایتخت هیچ اشکالی ندارد اما با توجه به اینکه پروژه زمان‌بری است، نیاز به کار کارشناسی و مطالعه همه جانبه و دقیق دارد. معتقدم باید این طرح به طور دقیق کارشناسی شود و بررسی آن اقدام درستی است که دولت نیز از آن حمایت می‌کند. رییس‌جمهور نیز بر این مساله تاکید کرده‌اند اما با توجه به زمان‌بر بودن آن به نظر می‌رسد در کوتاه مدت اجرای این طرح امکانپذیر نیست.

استاندار تهران به ساماندهی پایتخت اشاره کرد و گفت: همه باید دست به دست هم بدهیم و با همکاری همه دستگاه‌ها از جمله دولت، استانداری و شورای شهر و شهرداری بحث ساماندهی پایتخت در دستور کار قرار گیرد. در این مورد مباحث مهمی چون آلودگی هوا، فضای سبز استان، ترافیک، پساب‌هایی که به جنوب تهران می‌رود، نظارت بر آبیاری صیفی‌جات با استفاده از آب سالم و کمربندی تهران بسیار حائز اهمیت بوده و از مهمترین برنامه‌هایی است که باید در ساماندهی تهران مورد توجه قرار بگیرد.

به گفته او درحال حاضر تعداد زیادی انبار در تهران وجود دارد که در طرح ساماندهی باید این انبارها جابجا و از شهر خارج شود. همچنین ساماندهی صنایع آلاینده نیز از اولویت‌های دیگر در این طرح است و از سوی دیگر صنوف نیز باید در تهران به یک سامان‌بخشی مناسب برسد.

هاشمی در گفت و گو با ایسنا همچنین علاوه بر موضوع مهم انتقال پایتخت، به سوالاتی درباره جدایی ری از تهران و نحوه انتقال کارمندان انتقالی، نحوه اجرای مسکن مهر، تامین امنیت تهران در آستانه نوروز و ... پاسخ داده است. گزیده‌هایی این گفتگو را بخوانید:

- در کمیسیون فضای سبز استانداری، دستگاه‌ها را موظف به درختکاری و ایجاد فضای سبز کردیم و در این طرح مقرر شده زمین از سوی وزارت مسکن و شهرسازی تامین شود، درختکاری و ایجاد فضای سبز از سوی جهاد کشاورزی و نگهداری نیز برعهده سازمان شهرداری باشد تا ضمن داشتن شهری زیبا به کاهش آلودگی هوا نیز کمک کند.

حادثه‌ای که در پردیس اتفاق افتاد، حادثه خوبی نبود و با عوامل آن نیز برخورد کردیم تا آرامش بین شهروندان این شهرستان برقرار شود. هر چند که برخی عنوان کردند استاندار در این باره سریع تصمیم‌گیری کرده اما بر اساس دو گزارشی که دریافت کرده بودیم، مشخص شد مشکل مدیریتی وجود داشته، هر چند که در گزارش اول موردی دیده نشد اما گزارش دوم نشان می‌داد که مشکلی در این زمینه وجود دارد

- در جلسه شورای شهر نیز بحث کمربند سبز تهران را عنوان خواهم کرد هرچند که کمربند تهران خارج از محدوده تهران است اما کمک شایانی به تنفس تهران از نظر کاهش بار ترافیکی و آلودگی خواهد داشت و اجرای این طرح مهم نیازمند همکاری استانداری، شورای شهر و شهرداری تهران است و می‌توانیم از بودجه شهرداری نیز برای تامین منابع آن استفاده کرد چون مساله مربوط به شهر تهران است.

- با توجه به وجود 8600 تاکسی فرسوده پیکان، 22000 تاکسی سمند و پراید فرسوده که مجموعا بیش از 30 هزار خودروی فرسوده را به شهر تحمیل کرده است، باید برای این بخش از حمل و نقل برنامه داشته باشیم، همچنین توسعهBRT باید در دستور کار قرار گیرد چرا که به کاهش بار ترافیکی و حمل و نقل تهران کمک می‌کند.

- زمانی که در مجلس بودم با طرح جدایی ری از تهران مخالفت کردم چرا که معتقدم به دلایل مشخص این شهرستان که دارای فرمانداری مجزا و مستقل است، باید دارای نیروی انتظامی مستقل باشد. وجود اراذل و اوباش در این محدوده نشان می‌دهد که ضعف‌هایی در این زمینه داریم، لذا این شهرستان باید شهرداری و ادارات مستقل خدمت رسان داشته باشد و امکانات آن به عنوان شهرستان مستقل توسعه و ارتقا پیدا کند تا از میزان ترددها به تهران کاسته شود.

خروزج از پایتخت

- اگر شهر تهران نیز به چندین فرمانداری تقسیم شود، قطعا خدمات رسانی بهتر خواهد شد و مشکلی ایجاد نمی‌شود. این تفکیک به مدیریت بهتر سوق داده می‌شود ضمن آنکه وجود چندین مدیریت در تهران مشکلی ایجاد نمی‌کند، البته استانداری مجری قانون است و هر تصمیمی که از سوی دولت اتخاذ شود مکلف به اجرای آن هستیم.

- طرح خروج کارمندان، طرح موفقی نبود. البته براساس یک ارزیابی محدود این را می‌گوییم نه ارزیابی جامع، چراکه حقوق و امکانات مورد انتظار به افراد اعطا نشد و امتیازات ویژه‌ای که لازم بود به آنها تعلق نگرفت. همچنین نتیجه و عملکرد سازمان‌هایی که از تهران جابجا شدند، نشان داد که این طرح، طرح موفقی نبود. این افراد طبق قانون منتقل شده‌اند و بازگشت آنها نیز نیازمند قانون است.

- درباره مسکن مهر، دولت تعهدات قبلی را انجام خواهد داد و برنامه‌ای برای توقف مسکن مهر نیز اعلام نشده است؛ بلکه ممکن است در شیوه اجرا تغییراتی ایجاد شود. به این معنا که ممکن است روش دیگری را اتخاذ کند که مسکن مهر به شکل دیگری ادامه پیدا کند. در حال حاضر نواقص زیادی در پروژه‌های مسکن مهر وجود دارد که باید این نواقص برطرف شود. یکی از این مسائل مهم امنیت فضاهای ساخته شده و پوشش نیروی انتظامی و سایر خدماتی است که باید در این شهرک‌ها ارائه شود. ضمن آنکه سیاست آینده مسکن مهر نیز در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی است و این پروژه بر اساس برنامه جدیدی که از سوی این وزارت اعلام شده، ادامه خواهد داشت.

- حادثه‌ای که در پردیس اتفاق افتاد، حادثه خوبی نبود و با عوامل آن نیز برخورد کردیم تا آرامش بین شهروندان این شهرستان برقرار شود. هر چند که برخی عنوان کردند استاندار در این باره سریع تصمیم‌گیری کرده اما بر اساس دو گزارشی که دریافت کرده بودیم، مشخص شد مشکل مدیریتی وجود داشته، هر چند که در گزارش اول موردی دیده نشد اما گزارش دوم نشان می‌داد که مشکلی در این زمینه وجود دارد.

طرح خروج کارمندان، طرح موفقی نبود. البته براساس یک ارزیابی محدود این را می‌گوییم نه ارزیابی جامع، چراکه حقوق و امکانات مورد انتظار به افراد اعطا نشد و امتیازات ویژه‌ای که لازم بود به آنها تعلق نگرفت. همچنین نتیجه و عملکرد سازمان‌هایی که از تهران جابجا شدند، نشان داد که این طرح، طرح موفقی نبود. این افراد طبق قانون منتقل شده‌اند و بازگشت آنها نیز نیازمند قانون است

- دقت در شهر تهران بسیار بالاست و کنترل‌های خوبی صورت می‌گیرد و در حال حاضر هیچ مشکلی در آب شرب تهران نداریم اما آنچه که مشخص و مورد تاکید است، لزوم صرفه‌جویی مردم است و با توجه به اینکه بیش از 30 درصد کاهش نزولات آسمانی داشتیم، اگر بارش‌ها ادامه پیدا کند، نگرانی کمتر می‌شود اما لازم است که مردم و شهروندان تهرانی 20 درصد صرفه‌جویی کنند تا در سال 93 مشکل کم آبی در تهران نداشته باشیم.

- براساس آماری که داشتیم جرائم نسبت به گذشته کاهش یافته است و آرامش جامعه بهتر شده است که باید این آرامش را حفظ کنیم. البته در مواقعی از سال حساسیت افزایش می‌یابد که نیروی انتظامی باید دقت و حساسیت بیشتری داشته باشد و با تمهیداتی که برای استان اتخاذ شده امیدواریم که مشکلی نداشته باشیم.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : خبرآنلاین