تبیان، دستیار زندگی
از آنجاییکه در ایران شهربازی های چندان بزرگی وجود ندارد بچه ها و نوجوانان باید بیشتر وقت خود را در پارک ها بگذرانند. به این منظور برحسب علم پزشکی و روانشناسی رنگ ها طرحی برای اصلاح زمین های بازی و زمین های ورزشی ارائه شده است. به موارد متعددی توجه شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموز دبیرستان علوم نو

در هشتمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

طراحی زمین ورزشی در پارک ها

تبیان: با سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید.

فاطمه گلشنی هستم به همراه دیگر اعضای گروه دنیا حاجی شرفی، ستاره جلالی و هانیه ابراهیمی کلاس دوم دبیرستان از دبیرستان علوم نو در جشنواره شرکت کرده ایم. پژوهش و تحقیق ما به کمک راهنمایی های سرکار خانم فروغی انجام شده است.

مصاحبه با دانش آموز دبیرستان علوم نو، طراحی زمین ورزشی در پارک ها

تبیان: در مورد کار پژوهشی تان برای ما توضیح دهید.

از آنجایی که در ایران شهربازی های چندان بزرگی وجود ندارد بچه ها و نوجوانان باید بیشتر وقت خود را در پارک ها بگذرانند. به این منظور ما طرحی برای اصلاح زمین های بازی و زمین های ورزشی ارائه کردیم. برحسب علم پزشکی و روانشناسی رنگ ها ما به  نتایجی در این زمینه رسیدیم و ماکتی را تهیه کردیم.

مصاحبه با دانش آموز دبیرستان علوم نو، طراحی زمین ورزشی در پارک ها

یکی از اشکالاتی که زمین های ورزشی ما در پارک ها دارد این است که چیدمان وسایل نادرست می باشد. یک وسیله فشار و ضربان خون را بالا می برد اما وسیله بعد فشار و ضربان خون را به طور ناگهانی پایین می آورد و همین مسئله می تواند به بدن آسیب برساند. ما نوسان مناسبی را تهیه کردیم به این صورت که ابتدا از وسایل ابتدایی و سپس از وسایل پیشرفته و در انتها دوباره از وسایل ابتدایی استفاده کردیم تا به بدن فضار و آسیبی وارد نشود.

مصاحبه با دانش آموز دبیرستان علوم نو، طراحی زمین ورزشی در پارک ها

یکی از موارد مهم در پارک ها ایجاد فضای ایمنی مناسب می باشد. فضای بازی کودکان باید در محیطی قرار بگیرد که دور آن حصاری باشد که هم ضربه گیر باشد و هم محدوده ای برای کودکان ایجاد کند. در اطراف آن باید درخت باشد تا اکسیژن لازم را تامین کند.

قسمتی از زمین را به بازی های فکری اختصاص دادیم که سبب می شود کودکان فکر کردن و آموختن را بیاموزند. مورد دیگر استفاده از رنگ ها و شکل های هندسی مناسب است که سبب می شود ذهن کودک از همان ابتدا با شکل های هندسی آشنا شود.

جنس وسایل بازی نیز خیلی مهم است. بهترین جنسی که ما درنظر گرفتیم چوب می باشد چرا که در گرما و سرما تغییر دمای خاصی نمی دهد و با انتخاب روکش های مناسب به دست بچه ها آسیبی نمی رساند. جنس کف زمین بازی نیز از دیگر مواردی است که به آن پرداختیم.

مصاحبه با دانش آموز دبیرستان علوم نو، طراحی زمین ورزشی در پارک ها

قسمت دیگر مختص سرگرمی است که دیگر وسایل بازی یا فکری نیست. چیزهایی مثل شن و سنگر می باشد که بچه ها می توانند لمس کردن را یاد بگیرند.

با قرار دادن سرپوش هایی که قابلیت باز و بسته شدن دارند این امکان را به زمین های بازی دادیم که در تمام فصول و در هنگام بارندگی نیز قابل استفاده باشند.

تبیان: ممنون از این که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، موفق باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: نسیم گنجی منش

تنظیم: نسرین صادقی