تبیان، دستیار زندگی
در این مطلب به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید نقطه‌ها و وسایلی را در آشپزخانه‌تان شناسایی کنید که ممکن است سبب بروز بیماری در شما شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکات آشپزخانه‏ی تمیز و استریل


در این مطلب به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید نقطه‌ها و وسایلی را در آشپزخانه‌تان شناسایی کنید که ممکن است سبب بروز بیماری در شما شوند.


هیچ تضمین صد در صدی وجود ندارد که بتواند از آدم‌ها در مقابل بیماری‏های غذایی و البته بیماری‌هایی که مربوط به کار در آشپزخانه است محافظت کند. تنها راهی که جود دارد تا شما بتوانید در برابر آلودگی‏های آشپزخآن‏های از خودتان مراقبت کنید، شناسایی وسایلی است که می‌توانند شما را درگیر بیماری‏های ناشی از این آلودگی‌ها بکنند.

اسكاچ

اسکاچ‏های اسفنجی ظرف‌شویی

اسکاچ‏های اسفنجی آشپزخانه، از جمله وسایلی هستند که شما می‌توانید بیشترین جرم را روی آن‏ها پیدا کنید. در واقع این وسیله‌ها که برای شست وشوی ظروف مورد استفاده قرار می‌گیرند، 150 برابر دیگر لوازم آشپزخانه، به مکانی برای رشد و پرورش باکتری‌ها تبدیل می‌شوند. در حقیقت وقتی شما اسفنج را برای شست وشوی ظروف برمی‌دارید، انبوهی از باکتری‌ها را برداشته‌اید و از آن‏جایی که شما در فواصل استفاده از اسفنج، آن را ضدعفونی نمی‌کنید، بنابراین طبیعی است که باکتری‌ها تکثیر شوند. البته نباید خیلی هم نگران شوید، چون برای کشتن باکتری‌ها و تمیز نگه‌داشتن اسفنج شست وشوی ظروف هم راه حل وجود دارد. فقط کافی است اسفنج خیس را روزی دو دقیقه داخل مایکروفر بگذارید و البته هر دوهفته اسفنج را عوض کنید و یک اسفنج جدید جایگزینش کنید.

یخچال

دمای سرد و به طور کلی هوای سرد، رشد باکتری‌ها را کند می‌کند؛ بنابراین بسیار مهم است که حواس شما به دمای یخچالتان باشد. با دمای مناسب، مواد غذایی داخل یخچال شما، فاسد نخواهند شد و با آسودگی می‌توانید از آن‏ها استفاده کنید. در غیر این صورت ممکن است مواد غذایی داخل یخچال که هر روز از آن‏ها استفاده می‌کنید، فاسد شوند و شما را بیمار کنند.

تخته آشپزخانه

تخته آشپزخانه، دقیقاً همان وسیله‌ای است که شما روی آن گوشت و مرغ و سایر مواد غذایی را که نیاز به خرد شدن دارند قرار می‌دهید. طبیعی است که شما برای خرد کردن مواد غذایی خام و پخته شده، از یک تخته استفاده کنید، اما شاید تا امروز این نکته را نمی‌دانستید که باکتری‏های به جا مانده از مواد غذایی خام، مانند انواع گوشت‌ها، می‌توانند مواد غذایی پخته شده را هم که برای برش خوردن روی تخته می‌روند فاسد کنند. البته برای این مسئله هم راه حل وجود دارد، آن هم اینکه برای مواد پخته شده، تخته جداگانه‏ای تهیه کنید و مواد خام را روی تخته دیگری خرد کنید.

غذاهای مانده

شما باید غذاهایی را که چند روزی است در یخچال شما جا خوش کرده‌اند، دور بریزید. لطفاً این توصیه را جدی بگیرید و حین غذا درست کردن، اندازه‌ها را دقیق بدانید تا غذا زیاد نیاید و مجبور نشوید آن را برای مدت طولانی نگه‌دارید. فراموشتان نشود که غذاهای مانده می‌توانند از جمله دلایل مسمومیت‏های غذایی باشند. بنابر این، غذایی را بیش از 24 ساعت در یخچال خود نگه ندارید و اگر هم موفق به خوردن آن نشدید، غذا را دور بریزید، چون ممکن است مسموم شوید و چند روزی با بیماری دست و پنجه نرم کنید. آشپزی دوباره اصلاً کار سختی نیست، بلکه یک هنر است!

دمپایی

در آشپزخانه، دمپایی پایتان کنید

شما چندین و چند ساعت در آشپزخانه‏اید. درد کمر امانتان را بریده و پا درد هم کارتان را عقب می‌اندازد و باعث می‌شود مرتب برای رفع درد، دقایقی را بنشینید و همین است که کارتان هم عقب می‌افتد. به جای این که کلافه شوید، بهتر است نگاهی به پاهایتان بیندازید. آیا غیر از این است که پابرهنه هستید؟ چند ساعت کف پاهای شما با سرامیک‏های سفت و سخت آشپزخانه در تماس است و قدم‏های محکم‏تان را روی این سنگفرش‏های به ظاهر زیبا می‌گذارید؟

بهتر است بدانید که مشکل دقیقاً همین‌جاست. حتی اگر شما دمپایی به پا کرده‌اید اما باز هم با این مشکلات مواجه هستید، پس باید راه حل مناسب‏تری را انتخاب کنید. البته که دمپایی راه حل شماست، اما اینکه چه دمپایی به پا می‌کنید هم بسیار مهم است. به تصویر دقت کنید. این دقیقاً دمپایی ایده‏آلی است که برای شمایی که ساعات زیادی را در آشپزخانه سپری می‌کنید مناسب است. به جنس و مدل دمپایی دقت کنید. جنس آن به بادوامی‌اش گواهی می‌دهد و لژ زیرش به خصوص که نرم هم باشد، مانع از کمر دردهای شدید و پا دردهای بی‌وقفه‌تان خواهد شد.

همان طور که در تصویر می‌بینید، این دمپایی روبسته است و دقیقاً به همین دلیل است که برای استفاده در آشپزخانه انتخاب شده. دلیلش کاملاً واضح است. ممکن است در حین کار کردن با وسایل آشپزخانه، برخی از آن‏ها از دستتان رها شوند و درست به سمت پایتان سقوط کنند. بسته بودن این دمپایی مانع آسیب‌دیدگی انگشتانتان می‌شود. از آنجایی که جنس این دمپایی هم محکم است، کمترین صدمه ممکن به پای شما می‌خورد.

در ضمن، به خصوص در زمستان، این دمپایی می‌تواند پای شما را از سرما محافظت کند. در حین کار مقابل ظرف‌شویی، آب روی پای شما نمی‌ریزد و خلاصه کلام اینکه مشخص می‌شود موضوعی که شاید تا امروز این‌قدر حائز اهمیت نبود، تا چه اندازه می‌تواند مهم باشد.

تخم‌مرغ خام

اگر شما از خوردن تخم‌مرغی که به واسطه خامی زرده آن در حال ریختن است لذت می‌برید، باید بدانید که پوسته همین تخم‌مرغ خوشمزه شما به خصوص که پخته هم نشده و در آب جوش نرفته تا باکتری‌هایش کشته شود، می‌تواند شما را بیمار کند. به طور کلی توصیه می‌شود از خوردن تخم‌مرغ خام به خصوص برای بچه‌ها خودداری کنید، به خاطر اینکه این روش خوردن تخم‌مرغ می‌تواند بیماری‏های بسیاری را منجر شود. از جمله باکتری‌هایی که در تخم‌مرغ خام پیدا می‌شود، سالمونیاست؛ بنابراین اگر شما می‌خواهید با تخم‌مرغ خام کار کنید و یا در یک دستور غذایی باید سراغ تخم‌مرغ خام بروید، سعی کنید تا از بسته‌های استریلیزه تخم‌مرغ استفاده کنید تا کمتر در خطر ابتلا به بیماری قرار بگیرید.

منبع: زندگی ایده‏آل


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: mo_1443

برگرفته از گروه: ریزه‌کاری‌های خانه‌داری