تبیان، دستیار زندگی
اگر می خواهید طعم زندگی خود را عوض کنید و اسانس جوجه به آن بزنید، مراقب باشید که زن و شوهر هر دو باید با این تغییر موافق باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی با طعم جوجه


اگر می خواهید طعم زندگی خود را عوض کنید و اسانس جوجه به آن بزنید، مراقب باشید که زن و شوهر هر دو باید با این تغییر موافق باشند. اختلاف در مساله ی فرزنددار شدن از مواردی است که آرامش و صفا و صمیمیت زندگی را به خطر می اندازد و در دراز مدّت باعث از هم گسیختگی زندگی می شود.


فرزندآوری، بارداری

انظر این تضع نفسک!  بنگر جانت را کجا قرار می دهی!

با چه ظرافتی و تعبیر زیبا و جامعی، امام صادق علیه السلام، دقت در امر ازدواج و فرزنددار شدن را به ما متذکر می شوند.ضرورت یک انتخاب خوب، نسلی است که قرار است در آینده شکل بگیرد، شما در قبال فرزندان آینده خود مسئول هستید، پس برای آنها پدر و یا مادر خوب، انتخاب کنید.

یکی از عوامل مهمّ طهارت روح، وراثت است. در واقع، فرزند، بسیاری از رفتارها را از پدر و مادر خود نمی آموزد، بلکه به ارث می برد. پس نکات وراثت اخلاقی و جسمی هر دو مورد توجّه هستند.

برخی بزرگان اخلاق و متخصّصان تعلیم و تربیت معتقدند، اعمال و رفتار انسان از 20 سال قبل از انعقاد نطفه، بر نطفه موثر است. لذا لازم است پدر و مادر جوان و حتی جوانان مجرّد برای داشتن فرزندان پاک و نسلی سالم از هم اکنون در فکر رشد و تربیت خود و خانواده ی خود باشند.

اگر می خواهید طعم زندگی خود را عوض کنید و اسانس جوجه به آن بزنید، مراقب باشید که زن و شوهر هر دو باید با این تغییر موافق باشند.اختلاف در مساله ی فرزنددار شدن از مواردی است که آرامش و صفا و صمیمیت زندگی را به خطر می اندازد و در دراز مدّت باعث از هم گسیختگی زندگی می شود.

زوجین لازم است قبل از هر اقدامی برای فرزنددار شدن، دلایل یکدیگر را گوش کنند و به دور از احساسات و عاقلانه تصمیم بگیرند. در صورتی که مشورت های زوج در فرزنددار شدن به نتیجه نرسید، به مشاور مراجعه کنند. اگر قبل از ازدواج موفّق به مراجعه به مشاور نشده اید، قبل از بچه دار شدن هنوز فرصت هست.

قابل ذکر است، فرزنددار شدن بدون برنامه و به صورت ناخواسته ،ممکن است از نظر روانی بر جنین و مادر و پدر تأثیر بگذارد و مشکلات تربیتی را نیز برای کودک به همراه داشته باشد. پس هنگام مواجه شدن با چنین شرایطی از همان زمان اول، قبل از هر گونه رفتار با تصمیم غیرمعقول و غیرشرعی، خداوند را در نظر بگیرید.

مادرها و پدر ها، شما باید هدف خود را برای فرزند دار شدن مشخص کنید، در مورد آن فکر کرده و خود را آماده نمایید تا رسالت الهی یعنی تولید نسل پاک و سالم را به خوبی انجام دهید.

از همان اوایل ازدواج ، به بهداشت فردی خود اهمیت دهید، چرا که ممکن است در مواردی عدم رعایت کامل بهداشت فردی باعث ناباوری شما شود.استفاده ی افراطی از سونا و جکوزی، پوشیدن لباس زیر تنگ برای آقایان در آینده مشکلات فراوانی را به دنبال دارد.با انجام واجبات و ترک محرّمات، پرداختن به تفریحات سالم و ورزش، بالا بردن سطح اطلاعات خود، مراقب جسم و روحتان باشید.

اگر تصمیمتان برای بچه دار شدن حتمی است، باید مراقبت های پیش از بارداری را انجام دهید،امروزه با دانش وتکنولوژی های جدید مشخص شده است که نه فقط دوران بارداری مهم است بلکه دوران قبل ازحاملگی نیز مهم است . در گذشته به 9 ماه دوران حاملگی توجه می شد ولی امروزه 3 ماه قبل از بارداری را هم که اگر خانمی بخواهد باردار شود باید در سلامت کامل باشد و خود را برای حاملگی آماده سازد . در حقیقت برای سلامتی مادر و جنین و نوزاد 12 ماه باید در نظر گرفت که 3 ماه قبل از بارداری و 9 ماه آن دوران حاملگی است.

به دنیا آوردن و پرورش کودک هزینه های زیادی دارد. شما پیش از باردار شدن باید همه هزینه های مرتبط با بارداری، زایمان و ...کودک خود را برآورد کنید. تحقیق کنید

و از بهترین بیمه ای که امکانات بیشتری دارد، استفاده کنید. اگر پزشک یا مامای خاصی مد نظر شماست، هزینه های ویزیت و آزمایشات ، زایمان، بیمارستان و ...

را برآورد کنید

خانمی که می خواهد حامله شود قبل از باردار شدن باید به نکات زیر توجه کند:

1ـــ حداقل 3 ماه قبل از حامله شدن کوشش نمائید وزن ایده آل داشته باشید، زیرا سلامت جنین شما وابسته به وزن است . اگر خانمی وزن اضافی دارد یا چاق است در معرض خطر افزایش فشار خون ، دیابت دوران بارداری و امکان زایمان با سزارین وجود دارد . بنابراین قبل از حاملگی باید تغذیه صحیح وسالم داشته باشید.

2ــ از پزشک خود بخواهید معاینه فیزیکی کامل از شما به  عمل آورد. این چک آپ، تاریخچه بیماری های خانوادگی و بیماری های خود شما، سلامت کنونی شما و داروهایی که هم اکنون استفاده می کنید را بررسی می کند. مصرف برخی از داروها در دوران بارداری بسیار خطرناک است و برخی از آنها باید پیش از بارداری عوض شوند، زیرا ممکن است در بدن مادر رسوب کنند و مضر هستند.

3ــ  آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش پستان ها،بررسی چگونگی ایمنی شما را دربرابر بیماری سرخجه و آبله مرغان، آزمایش کم خونی، هپاتیت ( در صورت نیاز واکسن های لازم از قبیل واکسن سرخچه و هپاتیت تزریق شود.) آزمایش خون شما از نظر مقدار آهن، کلسترل(بالا بودن کلسترل موجب افزایش فشار خون ) کلسیم و ... .

4ـــ هنگامی که می خواهید خود را برای باردای آماده کنید، حتما باید به سلامت دهان خود نیز رسیدگی کنید. تغییرات هورمونی در طول بارداری می تواند منجر به بیماریهای لثه شود.حتما پیش از باردار شدن دندانپزشکی بروید و دندان های خراب خود را درست کنید.

5ـــ توجه به مسایل مالی یکی از نکات مهم پیش از بارداری می باشد،البته «هر آن کس که دندان دهد نان دهد.» اما این بدین معنا نیست که از همان ابتدا سرنوشت را به دست روزگار بسپارید و دست از تلاش بردارید، بالعکس لازم است برنامه ریزی مناسب و منظم داشته باشید. به دنیا آوردن و پرورش کودک هزینه های زیادی دارد. شما پیش از باردار شدن باید همه هزینه های مرتبط با بارداری، زایمان و ...کودک خود را برآورد کنید.تحقیق کنید و از بهترین بیمه ای که امکانات بیشتری دارد، استفاده کنید. اگر پزشک یا مامای خاصی مد نظر شماست، هزینه های ویزیت و آزمایشات ، زایمان، بیمارستان و ... را برآورد کنید.

فرزندآوری، بارداری

6ـــ از مهم ترین حقوق کودک تربیت اوست که یوم الحساب از پدر و مادر بازخواست می شود. بنابر این زن و مردی که از جهات گوناگون اخلاقی، مذهبی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی رشد نکرده باشند، نمی توانند فرزند سالم و صالح تحویل جامعه دهند. با مطالعه ی کتاب های مفید و استفاده از سخنرانی های افراد شایسته و بررسی نرم افزارها، نوارهای آموزشی و اخلاقی و هم نشینی با افراد صالح در جهت از بین بردن رذائل اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی تلاش کنید، تا به وضعیت روحی و ثبات فردی مناسب برسید و بعد از آن به فکر فرزنددار شدن باشید.

نکته مهم، آیا شما نیاز به مشاوره ژنتیک دارید؟

از پزشک خود بپرسید آیا به مشاوره ژنتیک نیاز دارید ؟ اکثر خانم ها احتیاج ندارند مگر این که :سن شما قبل از بارداری 35 سال یا بیشتر باشد ، شما در گذشته سقط های مکرری داشته اید ، یا در گذشته کودکی با ناهنجاری به دنیا آورده اید ، یا در فامیل شما یا شوهرتان کودکی با سندرم داون ، عقب ماندگی ذهنی  ، ناهنجاری نخاعی  ، صرع ، ناهنجاریهای عضلانی وقلبی وبالاخره کری وجود داشته باشد.

هدف از مشاوره ژنتیک این است که اگر عیب ژنتیک در زن وشوهر وجود داشته باشدهر چه زودتر تشخیص داده واز پیدایش آن جلوگیری گردد.

اگر زن و شوهر شرائط بالا را در نظر داشته و حامله شوند دوران بارداری سیر طبیعی خود را سپری خواهد کرد و هر روز ، روزی توام با شادی برای پدر و مادر و بستگان خواهد بود و در پایان نوزادی سالم و طبیعی به دامان پر مهر و محبت مادر و پدر وارد خواهد شد.

فرآوری: زینب عشقی

بخش خانواده ایرانی تبیان


با نگاهی به کتاب زندگی با طعم بچه، امیرحسین بانکی پورفرد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.