تبیان، دستیار زندگی
کتابی با قلم محمد سعید مدنی با موضوع ورزش وشاهنامه منتشر شد. این کتاب که ورزش و پهلوانی نام دارد به ریشه برخی رشته های ورزشی در شاهنامه پرداخته و درکنار آن به نقش پهلوانان و روحیات پهلوانی نیز اشاره کرده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورزش و پهلوانی


کتابی  با قلم محمد سعید مدنی با موضوع ورزش وشاهنامه منتشر شد.  این کتاب که " ورزش و پهلوانی" نام دارد به ریشه برخی رشته های ورزشی در شاهنامه پرداخته و درکنار آن به نقش پهلوانان و روحیات پهلوانی نیز اشاره کرده است.

ورزش و پهلوانی

" ورزش و پهلوانی" عنوان کتابی است که در آن ورزش‌های پهلوانی و تعلیم وتربیت ورزشکاران به وصف درآمده است وبه بررسی ورزش‌های کهن ایران چون شکار، چوگان، کشتی می‌پردازد.  همچنین در بخش‌های دیگر این کتاب از اماکن ورزشی، ابزار ورزشی، زنان و ورزش، جوایز ورزشی، مهارت وتخصص‌های دوران کهن ایران نام برده شده و به هریک به تفصیل پرداخته شده است.

در بخشی از فصل اول آمده است:

با آنکه در شاهنامه به کلمه مشخصی که معنای ورزش کردن به تعبیر امروزی آن داشته باشد برنمی‌خوریم و حتی به صورت مستقیم یا تلویحی اشاره نمی‌شود که مثلا در آن روزگار فلان پهلوان در اوقات فراغت ورزش می‌کرد و تن قوی می‌ساخت و... در یک کلام ورزش به معنایی که می‌شناسیم ودراین نوشته دنبال می‌کنیم دارد. سرآمد این طبقات و گروه‌ها هم بدیهی است که پهلوانان هستند.

نویسنده این کتاب پیرامون آن گفت: " این کار در واقع پایان نامه دوره کارشناسی ارشد بنده در رشته مردم شناسی بود که سالها صبر کردم تا کسی در این زمینه کتابی را منتشر کند اما وقتی دیدم این کار نشده، تصمیم به انتشار این کتاب گرفتم."

وی افزود: " هدف این کتاب نشان دادن ریشه های ورزشی در شاهنامه است تا ثابت نمائیم ورزش در شاهنامه وجود داشته است."

"ورزش و پهلوانی" عنوان کتابی است که در آن ورزش‌های پهلوانی و تعلیم وتربیت ورزشکاران به وصف درآمده است وبه بررسی ورزش‌های کهن ایران چون شکار، چوگان، کشتی می‌پردازد

" در بخش دوم این کتاب به پهلوانی در شاهنامه، فرهنگ پهلوانی و کارکردهای آن اشاره شده تا ضمن اشاره به آن کارکردها، مقایسه ای نیز با وضع فعلی ورزش صورت بگیرد.

هدف اصلی کتاب" ورزش و پهلوانی" این است که بگوئیم از نظر فرهنگی و ورزشی ریشه و قدمت داریم لذا نباید از چیزی که داریم چشم پوشی کرده و صرفاً به تقلید از کشورهای دیگر بپردازیم، ضمن اینکه از نوآوری هم نباید غافل شویم."

کتاب،ورزش وپهلوانی در شاهنامه، نوشته محمد سعید مدنی، با شمارگان 2200، در قطع رقعی به قیمت 2500 از سوی موسسه کیهان منتشر شد.

بهمن اسدی

بخش ورزشی تبیان