تبیان، دستیار زندگی
ب.ز، ر.ض، ب.خ و...عباراتی از این دست انسان را به یاد افرادی می اندازد كه جرمی كرده اند اما مراجع رسمی از اعلان عمومی آن سرباز می زنند در حالی كه غالب مردم از آن آگاهی دارند به نوعی سعی در پنهان كاری دارند در حالی كه موضوع عیان و آشكار است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مینا محمدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا ضرغامی نمره قبولی می گیرد؟


ب.ز، ر.ض، ب.خ و...عباراتی از این دست انسان را به یاد افرادی می اندازد كه جرمی كرده اند اما مراجع رسمی از اعلان عمومی آن سرباز می زنند در حالی كه غالب مردم از آن آگاهی دارند به نوعی سعی در پنهان كاری دارند در حالی كه موضوع عیان و آشكار است.

دهه فجر

شاید قیاس مع الفارق باشد اما این روزها باید از عبارت ف.ف برای یك سازمان كه دارای ردیف بودجه مستقل بوده و با همه مردم در ارتباط است همچنین مسئول تامین خوراك فكری و فرهنگی و به تعبیر امام راحل بزرگترین دانشگاه كشور است، استفاده كنیم. سازمانی كه برای درآمدزایی و تامین مخارج و هزینه های خود از تبلیغ هیچ چیز دریغ نمی كند ولو كالاها و اجناس برای سلامتی مردم مضر باشد و یا  تبلیغ لوازمی كه سرمایه داران آن بهایی هستند.

سازمان ف.ف یا سازمان فوتبال و فیلم كه موید این مطلب پخش فوتبال های تكراری از بدو پیدایش این بازی تیمی یا مسابقات فوتبال تیم های رده چندم لیگ های اروپایی تا باز پخش چندین و چندباره كارتون فوتبالیست ها  از شبكه های ورزش، سوم، و پویا است.

در بخش فیلم و سریال های تكراری هم كاملا رو سپید و سربلند عمل كرده به قدری مجموعه های تلویزیونی را تكرار كه نه باز پخش می كند كه مبادا از دست بیننده ای در رفته و از سعادت تماشای آن باز بماند.این تكرار گاه به صورت مسابقه میان شبكه های سیما در پخش و یا اكران سریال ها در قالب فیلم سینمایی نمود پیدا می كند.

سازمان فیلم و فوتبال به جای تیم برنامه ساز آگاه به مسائل روز یك تیم كاردان و قوی دارد كه از زمان های خالی برای پخش فیلم و فوتبال استفاده می كند. كاش سازمان ف.ف به جای اضافه كردن شبكه به تقویت شبكه های قبلی می پرداخت.

تلویزیون حتی در ایامی كه به تعبیر امام راحل از ایام الله است نیز از تكرار دریغ نكرد، عملكرد ضعیف تلویزیون در دهه فجر امسال قابل تامل است.

نمی دانم جهانیان از طریق كدام برنامه سیما قرار است با انقلاب بزرگ اسلامی آشنا شوند و كدام برنامه قرار است پیام انقلاب را به دنیا مخابره و مصادره كند؟ شاید پوشش خبری راهپیمایی 22 بهمن را مصداق مصادره پیام انقلاب می دانند در حالی كه شكوه حضور مردم را همه در تمام نقاط دنیا می بینند

انقلاب اسلامی ما در قرنی كه گذشت در نوع خود بی نظیر بود و به تعبیر بنیانگذار آن بعد از ورود اسلام به ایران بزرگترین واقعه در تاریخ این كشور است. اما آنچنان كه باید و شاید به آن پرداخته نشده و آنطور که باید این مسئله برای همه بویژه نسل چهارم و نسل های بعدی این انقلاب كه آینده سازان آن هستند روشن شود، نشده است.

رسانه ملی

دهه فجر سالهای قبل بود و فیلم های مناسبتی سیمای جمهوری اسلامی كه مخاطب را پای گیرنده می نشاند و به نوعی پیام انقلاب را می رساندند.

امسال نه دیگر از ویژه برنامه های فجر خبری بود و نه سریال های مناسبتی، تنها آهنگ های انقلابی بود كه هر چه به 22 بهمن نزدیك می شدیم تعداد دفعات پخش آن بیشتر می شد شاید به خاطر تهییج مردم برای شركت در راهپیمایی، اگر به خاطر این بود اشتباه بود چرا كه مردم ما با آهنگ های انقلابی قیام نكردند كه با پخش آن در راهپیمایی شركت كنند.

قدیم تر ها یادش بخیر چاق و لاغر آن دو کاراگاه خصوصی  که با بی‌عرضگی خود همواره سبب عصبانی شدن رئیس بزرگ شده و باعث خنده می‌شدند. ماموریت اصلی آن دو عروسک برهم زدن جشن‌های دهه فجر بود اما چاق و لاغر به دلیل بی عرضگی موفق به انجام ماموریت خود نبودند و رییس بزرگ رو کلافه می‌کردند.

یا سریال هایی در قالب طنز و یا درام مانند صبح می گذرد(مستانه) به حوادث انقلاب می پرداختند. اما رفته رفته هم از تعداد این سریال و هم كیفیتشان كاسته شد. مجموعه روزی روزگاری شاه آباد واقعا چه جذابیتی برای بیننده به ویژه بیننده كودك و نوجوان دارد؟ آیا پاسخگوی سوالات ذهن كنجكاو و پرسشگر نوجوانان خواهد بود؟

باز هم گلی به جمال جشنواره فجر از فیلم تا تئاتر و موسیقی كه حداقل انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یكی از بخش های ویژه آن هستند و فراموش نشده اند.

یا سریال هایی در قالب طنز و یا درام مانند صبح می گذرد(مستانه) به حوادث انقلاب می پرداختند. اما رفته رفته هم از تعداد این سریال و هم كیفیتشان كاسته شد. مجموعه روزی روزگاری شاه آباد واقعا چه جذابیتی برای بیننده به ویژه بیننده كودك و نوجوان دارد؟ آیا پاسخگوی سوالات ذهن كنجكاو و پرسشگر نوجوانان خواهد بود؟

چاه هزینه های صدا و سیما نا محدود است و پر نشدنی، به قدری هزینه های مصرفی این سازمان بالاست كه در‌آمد ناشی از تبلیغات هنگفت و كالاهایی كه ثانیه ثانیه تیزرهای تبلیغاتی آنها پول به حساب این سازمان میریزد، كافی نیست. كه مدیر برنامه‌های تلویزیون در دهه‌ی فجر 92 گفت: آثار نمایشی ویژه‌ی دهه فجر سیما در اوج بحران مالی کشور محقق شدند و اگر قرار بود این بحران مالی مدیریت نشود شاید باید انتظار می‌داشتیم امسال هیچ سریالی راجع به انقلاب نداشته باشیم.

البته رستم وندی در نشست خبری ویژه برنامه های سیما در دهه فجر، با اشاره به اهداف ویژه برنامه‌های این ایام گفته بود: در كشور جشن ها و مراسم‌های بسیاری برگزار می‌شود، كه به طبع صدا و سیما در فرم‌های مختلف آنها را پوشش خبری داده تا جهانیان بیشتر با این رویداد مهم آشنا شوند.

ضرغامی

نمی دانم جهانیان از طریق كدام برنامه سیما قرار است با انقلاب بزرگ اسلامی آشنا شوند و كدام برنامه قرار است پیام انقلاب را به دنیا مخابره و مصادره كند؟ شاید پوشش خبری راهپیمایی 22 بهمن را مصداق مصادره پیام انقلاب می دانند در حالی كه شكوه حضور مردم را همه در تمام نقاط دنیا می بینند.

وی در این نشست گفته بود: بازخوانی تاریخ انقلاب اسلامی ایران و دستاوردهایی كه طی 35 سال گذشته نصیب ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران شده است را در قالب ویژه‌ برنامه‌های متفاوت روی آنتن می برد تا نسل سوم به چگونگی و چرایی شكل‌گیری این انقلاب پی ببرد.شاید منظور مدیر برنامه های تلویزیون پخش برنامه دیروز، امروز و فردا و یا شناسنامه با میهمانان انتخابی اش بوده است .

رستم وندی از دیگر اهداف برنامه های سیما را پرداختن به ابعاد رژیم پهلوی و خیانتی كه آنها به مردم كرده‌اند و نفوذ كشورهای خارجی در ایران اعلام كرده بود.

حالا كه دولتی بودن را یك عیب برای رسانه ملی میدانند كاش حداقل این رسانه از ابزار و قدرتی كه در دست دارد برای پیشبرد و شناساندن هر چه بیشتر نظام و انقلاب اسلامی استفاده می كرد تا تعبیر قدیمی آش نخورده و دهان سوخته مصداق پیدا نكند.

گویا آقای ضرغامی گزارش عملكرد ده ساله خود را تدوین و تنظیم نموده اند و عملكرد ماههای آخر این سازمان تاثیری بر كارنامه و گزارش ایشان ندارد و یا كار از كار گزارش تكرار مكررات گذشته است. شاید هم واقعا كمبود بودجه بر عملكرد این سازمان تاثیر منفی گذاشته است.البته سالهای خوب مالی را هم یادمان نرفته است.

مینا محمدی

بخش ارتباطات تبیان