تبیان، دستیار زندگی
نخستین رویداد جامع رایانش ابری و مجازی‌سازی ایران با عنوان CloudTech طی روزهای 6 و 7 بهمن ماه 92 با شعار رایانش ابری، زیرساخت توسعه و با هدف فرهنگ‌سازی کلان و بسترسازی تخصصی در کشور در حوزه رایانش ابری ، در مرکز همایشهای بین المللی دانشگاه شهید بهشتی تهر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نخستین رویداد جامع رایانش ابری و مجازی‌سازی ایران

نخستین رویداد جامع رایانش ابری و مجازی‌سازی ایران با عنوان CloudTech طی روزهای 6 و 7 بهمن ماه 92 با شعار "رایانش ابری، زیرساخت توسعه" و با هدف فرهنگ‌سازی کلان و بسترسازی تخصصی در کشور در حوزه رایانش ابری ، در مرکز همایشهای بین المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران،  با همکاری سازمان های دولتی و دانشگاه های معتبر کشور برگزار  شد.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی cloudtech ،بررسی راهکارها و دستاوردهای نوین در عرصه ذخیره سازی و پردازش اطلاعات، مورد کاوی و ارائه مدل های موفق بین المللی و نمونه های موفق ملی ، انتقال تجربیات در خصوص تکنولوژی های مجازی سازی و فناوری ابری ایران، بررسی امکان استفاده از فناوری ابری در صنعت و دولت الکترونیک و مدلهای آن، عرضه آخرین دستاوردها و دانش فنی در قالب نمایشگاه تخصصی، ایجاد بستری برای ورود نیروهای جوان به حوزه فناوریهای ابری و معرفی شرکتهای برتر در حوزه فناوری ابری در کشور از  جمله اهداف برگزاری این رویداد جامع بود.

نخستین رویداد جامع رایانش ابری و مجازی‌سازی ایران

به گفته مهندس خیام عسگری دبیر ارشد اجرایی این رویداد، برگزاری این مراسم با دعوت از برجسته‌ترین استادان از دانشگاه‌های معتبر کشور و همچنین دانش‌آموختگان ایرانی دانشگاه‌های تراز اول جهان، کلیه مباحث مقدماتی تا پیشرفته رایانش ابری را با رعایت استانداردهای بین‌المللی در حوزه های مدیریتی و مهندسی پوشش داد.

وی محورها و موضوعات اصلی این رویداد را اینگونه برشمرد: آینده رایانش ابری در جهان و ایران ، معرفی پیشگامان رایانش ابری و بررسی مدل های موفق ، استفاده از رایانش ابری در ارائه خدمات دولتی و بهبود صنعت، استراتژی مهاجرت به رایانش ابری در سازمان ها، آشنایی با انواع تکنولوژی های مجازی سازی و راه اندازی آنها، مدیریت فناوری ابری و امنیت اطلاعات در ابرها .

نخستین رویداد جامع رایانش ابری و مجازی‌سازی ایران

اما رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در مراسم افتتاحیه با بیان اینکه  تا آخر سال 94 باید 60 درصد خانواده‌ها و شرکت‌ها برای دسترسی به اینترنت سرعتی حداقل معادل دو مگابیت بر ثانیه داشته باشند،گفت: موضوع کنفرانس از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به علاوه جدید است. برای جامعه کاربردی ایران باید بیشتر در این زمینه تعامل داشت.

مهندس جهانگرد  افزود: امنیت، فرهنگ و اقتصاد به عنوان محور برنامه‌های توسعه‌ کشور به حساب می‌آیند. لذا در تمام برنامه‌ریزی‌های کلان باید به آن توجه کرد. اگر بخواهیم قطب‌های اساسی اقتصاد ایران را تقسیم‌بندی کنیم، این تقسیم‌بندی شامل خدمات، صنعت و کشاورزی می‌شود.

وی  در ادامه در رابطه با مبحث کشاورزی اضافه کرد: در بخش کشاورزی باید نظام کشت را اصلاح کنیم که در این زمینه می‌توان از تکنولوژی استفاده کرد. اگر چنین امری صورت گیرد نتیجه‌ی آن افزایش بهره‌وری و کاهش نیروی کار انسانی است؛ بخش صنعت باید نظام تولید به وسیله فناوری اصلاح شود. در حقیقت همان فرآیندی که برای کشاورزی وجود دارد در صنعت دیده می‌شود.

جهانگرد بهترین حوزه تولید اشتغال را بحث خدمات دانست و گفت: در حقیقت با ورود فناوری به دو حوزه قبلی، بهره‌وری افزایش پیدا می‌کند ولی نیروی انسانی چندان تغییری نخواهد کرد. بهترین حوزه‌ای که می‌تواند تولید اشتغال را با خود به همراه داشته باشد، بخش خدمات است که می‌توان آن را با استفاده از تکنولوژی بهبود داد. نتیجه‌ این اعمال تغییر افزایش بهره‌وری و نیروی کار انسانی خواهد بود.

نخستین رویداد جامع رایانش ابری و مجازی‌سازی ایران

همچنین کاظم آیت اللهی،رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌یی کشور  در این مراسم با بیان اینکه  سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به عنوان سازمانی که خانه فعالان حوزه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات است، در ایران فعالیت دارد، گفت:  امروزه فضای مجازی با زندگی ما عجین شده و ابعاد آن روز به روز گسترش پیدا می‌کند؛ در حال حاضر با هجوم فراوان دستگاه‌های سیار و ارتباطی روبرو هستیم درحقیقت این موضوع بیان می‌کند که این تکنولوژی از مولفه‌های اساسی زیرساخت به شمار می‌آید و اهمیت بسیار بالایی دارد.

وی  به سرعت پیشرفت فن‌آوری اطلاعات در دنیا اشاره کرد و گفت:‌ حرکت فن‌آوری اطلاعات در دنیا به جایی رسیده که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. به همین دلیل ما نیز باید آن را همراهی و با برنامه‌ریزی توجه جامعه را بیشتر به این موضوع جلب کنیم.

آیت‌اللهی در ادامه به استفاده بهینه از تکنولوژی اشاره و مطرح کرد: مسیر بهینه سازی استفاده از تکنولوژی اشتراک گذاری منابع است که در این زمینه رایانش ابری از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. امروز که بحث اشتغالزایی در کشور گرم شده و می توان با استفاده از حجم دانش‌آموختگان و روش‌هایی مانند رایانش ابری موجود درصد بسیار زیادی را در زمینه فن‌آوری اطلاعات مشغول به کار کنیم.

بنابراین گزارش ، بررسی رایانش ابری از منظر تجاری سازی و طرح راهکارهای رفع مشکل اشتغال و کمک به توسعه کارآفرینی در کنار راهکارهای محاسبات ابری در صنعت نفت و بررسی و ارائه راه حل مقابله با تهدیدات خدمات ابری در حوزه ERP باحضور مسئولان کشور و بیش از 400 نفر از متخصصان ، کارشناسان و فعالان این صنعت صورت گرفت.

نخستین رویداد جامع رایانش ابری و مجازی‌سازی ایران

اما مدیر ICT شرکت ملی نفت ایران در رویداد جامع رایانش ابری درباره موضوع فاوا در ایران و جهان و رایانش ابری سخنرانی كرده و در ابتدا به وضعیت فعلی در ایران پرداخت.

تولایی با بیان اینكه 4 درصد ایرانی ها به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند گفت: 13 میلیون كاربر اینترنت در كشور از خدمات بانكداری الكترونیكی استفاده می كنند و در دو سال اخیر افزایش 10 برابر خرید آنلاین از موبایل داشتیم.

وی در ادامه با بیان اینكه 25 میلیون خریدار بازی‌های رایانه‌ای، 25 میلیون مشترك تلفن ثابت و 60 میلیون سیم كارت فعال داریم گفت: صادرات كالا و خدمات دانش بنیان در سال 84 حدود 161  میلیون دلار بود كه در سال 91 به حدود 900  میلیون دلار رسید و ضریب نفوذ تلفن ثابت در سال 92 به حدود 79 درصد رسید.

تولایی در بخشی از سخنان خود با بیان اینكه ضریب نفوذ تلفن همراه در سال 91 حدود 78 درصد بوده افزود: حدود 42 درصد خانوارها دارای رایانه هستند و 27 درصد به اینترنت دسترسی دارند .

نخستین رویداد جامع رایانش ابری و مجازی‌سازی ایران

اما  جری ورتلكی،  متخصص امنیت اطلاعات از شرکت CCTS یکی از مهمانان خارجی رویداد جامع رایانش ابری و مجازی سازی گفت: شبكه ها و رسانه های اجتماعی به  شدت در حال رشد هستند كه موضوع تامین امنیت آنها یكی از موارد مهم و قابل توجه محسوب می شود.

وی با اشاره به مدیریت بحران در رایانش ابری  گفت: یكی از موضوعات مهمی كه در این  حوزه مطرح است  این است كه چگونه رایانش ابری باعث ارتقا و بهبود عملكرد شركتها و  تجارت می شود كه باید به این سوال پاسخ داد.

وی تاكید كرد: نبود مدیریت، ریسك‌های قانونی و از دست دادن دیتا و یا نشر آن در جاهایی كه نباید منتشر شود  از دیگر موارد مهمی است كه باید مورد توجه كارشناسان قرار گیرد.

بر اساس این گزارش معاون توسعه و مدیریت شبکه، سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز در نشست الزامات و امنیت رایانش ابری با بیان اینكه  در رابطه  با آلایندگی و بازیافت و استفاده از منابع تجدیدپذیر، این فناوری راه حل خوبی ارائه می كند گفت:  در حال حاضر فناوری و نوع كاربرد آن و سواد كاربری موضوع مهمی محسوب می شود؛ بحث دیگر الزامات سطح میانی بعد از سطح كلان است كه در این سطح بحث به روز رسانی مقررات  بانكی،‌ بیمه،  مالیات‌، گمرك  و موارد دیگر است كه باید انجام شود چون كسانی كه می خواهند در این حوزه فعالیت كنند بعضا با موانعی روبه‌رو می شوند كه باید برطرف شود.

نخستین رویداد جامع رایانش ابری و مجازی‌سازی ایران

به اعتقاد مهندس انصاری ، رایانش ابری زمینه كارآفرینی را فراهم كرده و حامی ایده‌ها محسوب می شود.

وی  در این جلسه در پاسخ به سوال یكی از حضار مبنی بر اینكه قطعا برای هر فناوری كه وارد كشور می شود باید پیشاپیش تنظیم بازار و مقررات برای ذینفعان فراهم شود و این در حالی است كه متاسفانه رگولاتوری فقط در حوزه ارتباطات بوده و طراحی هر الگویی را مبتنی بر ارتباط انجام می دهد گفت:  یكی از معاونت های سازمان فناوری اطلاعات رگولاتوری است که  برای موضوع فناوری اطلاعات، مقررات را مصوب می كنیم اما مرجع تصویب همان كمیسیون تنظیم مقررات است كه اعضای آن از مجموعه‌های مختلف هستند.

وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینكه باید به نسخه 6 مهاجرت كنیم كه دو سال پیش برنامه راهبردی  آن تصویب و ابلاغ شده، ‌اظهار کرد: در حال حاضر اگر شرکت ارتباطات زیرساخت به لحاظ تكنیكی آمادگی خود را فراهم كند به این سمت حركت می كنیم و در حال حاضر منتظر فراهم كردن امكانات و تجهیزات لازم برای تطابق با نسخه جدید از IP آدرس هستیم كه شركت ارتباطات زیرساخت باید آن را ابلاغ كند.

حسین داماد ممقانی،  مدیرعامل شرکت نوآوران ارتباطات دوران نیز در این نشست  گفت: ماهیت cloud  آپلود و شیر كردن اطلاعات روی ابر است كه ما معمولا دسترسی آن چنانی به آن نداریم  خصوصا در كشور ایران كه به لحاظ مسائل سیاسی تحت فشار است.

وی با  بیان اینكه بحث امنیت اطلاعات یكی از نگرانی‌های مهم بین ایرانی‌ها محسوب می شود، گفت:  به طور كلی بحث امنیت یك چالش بزرگ در تمام دنیا محسوب می شود و چالش 60 درصد مردم جهان بحث امنیت است.

وی تاكید كرد بر روی موضوع رعایت استاندارد و الزامات امنیتی چند سالی است كه تمركز صورت گرفته و كارهایی نیز انجام شده و سازمان فناوری اطلاعات نیز  با همكاری سازمان‌های مرتبط این الزامات را به طور مرتب ابلاغ می كند.

همچنین آرین باقری مدیر فروش پهنای باند شرکت انتقال داده های آسیاتک با بیان اینكه سیاست های تحریمی را كشورمان وضع نكرده و ما دوست داریم تحریم‌ها برداشته شده و برندهای مختلف بتوانند وارد كشورمان شوند گفت: برای برداشته شدن تحریم باید به جاهای دیگر فشار وارد شود تا این موضوع حل شود.

وی با بیان اینكه در كشور ما قبل از وقوع اتفاق كسی كاری نمی كند گفت: همین موضوع باعث ترس مدیران فناوری اطلاعات شده است چون ترس از بروز معضلات امنیتی داریم و این در حالی است كه در كشورهای دیگر قبل از وقوع اتفاق به دنبال چاره هستند.

باقری گفت: به صورت كلی خیلی از اطلاعات قابل سپردن به رایانش ابری است .

وی افزود: البته بعضی اطلاعات سفارش نمی شود كه به cloud سپرده شود، در این زمینه بحث هزینه یكی از چالش‌های مهم محسوب می‌شود و از طرفی تامین ابزارهای لازم و نیروی انسانی نیز كار سختی محسوب می‌شود.

اما  عباسیان آرایی،  مدیر کل دفتر تحقیقات و برنامه ریزی مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و امنیت ریاست جمهوری گفت: ما سیاست‌های كلی داریم كه در این جلسه نمی توانیم در مورد آن تصمیم گیری كنیم.

وی با بیان اینكه  یكسری الزامات فرهنگی در Cloud داریم گفت: این الزامات شاید  با مصالح اقتصادی و اهداف اقتصادی خیلی از سازمانهای بزر گ مثل آمازون در تناقض  باشد ولی این به آن معنی نیست كه قابل همكاری نیست، بلكه  قبل مذاكره و رفع و رجوع است.

وی گفت: با توجه به اینكه بازار كشورمان بکر  است و جاهایی مثل آمازون تمایل دارند در كشورمان فعالیت كنند می توانند مذاكره كنیم.

بر اساس این گزارش عضو شورای راهبردی مرکز پیشرفته شریف در این رویداد با بیان اینكه  در سند چشم انداز حركت ما به سمت اقتصاد دانش بنیان است كه پایه آن بر روی كالا و خدمات است گفت: توسعه و ظهور فناوریهای نوین ایجاد انگیزه كرده ولی اینكه در كجای اقتصاد آثار خود را باقی می گذارد موضوعی بسیار مهم محسوب می شود كه متاسفانه قابل رویت نیست.

دکتر محمدرضا نظری با اشاره به منظرهای رایانش ابری گفت: مطالعه وضعیت موجود كشور از دیدگاه رایانش،ضرورت اهمیت رایانش ابری از منظر اسناد تاثیرگذاری ملی و بررسی اهمیت رایانش ابری از منظر اقتصاد و فناوری از دیگر موضوعات مهمی است كه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاكید بر اینكه باید نگاه مان را به فناوری تغییر داده و آن  را بومی كنیم اظهار كرد: امكان سنجی ایجاد  بستر رایانش ابری در كشور از منظر تجاری از دیگر موارد مهم محسوب می شود.

اما در نشست رایانش ابری که در حاشیه این  همایش برگزار شد ، توسعه دهنده نرم افزار آمازون با تاکید بر اینکه نباید  نگران ورود تکنولو ژی های جدید بود گفت: برای پیشرفت در عرصه فناوری های نو باید از بهترین مقالات  و تجربه های موفق استفاد شود.

مهرداد اله کرمی  با بیان اینكه باید یکسری تکنولوژی را وارد کشور کنیم و در این زمینه در ابتدا باید تقلید کنیم گفت: باید  کودکان نیز از ابتدا با تکنولو ژی  بزرگ شوند و به آن ها آموزش لازم داده شود که آمادگی ورود به عرصه فناوری ها نو برای آن ها از ابتدا فراهم شود.

وی  با بیان اینکه اگر  10 سال جلوتر برای ورود به تکنولو ژی فکر کنیم می توانیم برای آن سرمایه گذاری کنیم گفت: به عنوام مثال آمریکا به فکر تولید سوخت از پوست درخت است و سرمایه گذاری هایی نیز در این زمینه انجام داده است، ولی به نتیجه رسیدن این سرمایه گذاری مشخص نیست.

همچنین امید محبوبی  در این نشست گفت: اخیرا داستان عدم اعتماد به وندور به وجود آمده و همه دنیا این مشکل و عدم اعتماد را دارند و واقعیت این است که با صحبت هایی که با وندورها داشتیم به این نتیجه رسیدیم که خیلی ها دوست دارند وارد  بازار کشور ما شوند.

مدیر مبلغان انجمن رایانش ابری آسیا ادامه داد:  باید بررسی های لازم را در این زمینه انجام دهیم  که چه سولوشنی و به چه شکلی باید ارائه  شود ولی  فعلا باید به آگاهی لازم  در این زمینه برسیم.

دکتر روح الله رحمانی ،  عضو هیات علمی گروه علوم و فناوری  های نوین دانشگاه تهران  نیز با بیان اینکه با  استفاده از ابر 50 درصد هزینه ها کاهش می یابد و برای ما نیز سودآور می شود گفت: سیستم‌های رایانش ابری به واسطه مزایای تجاری و هزینه‌های اندکی که برای سازمان دارند به یک موضوع داغ تبدیل شده‌اند.

اما در كنار این رویداد كه در آن بزرگان صنعت رایانش ابری از کشورهای خارجی همچون "پرداهلبرگ" موسس انجمن رایانش ابری آسیا ، مدیر برنامه مایکروسافت ، مدیر مبلغان سرویس های وب آمازون و مشاور علمی اتحادیه اروپا در زمینه نرم افزار و خدمات معماری حضور داشتند کارگاه های تخصصی با مباحثی مانند رایانش ابری در بانکداری، امنیت فضای تبادل اطلاعات، راهکارهای مجازی سازی مبتنی بر زمین و جایگزینی VMware در مجازی سازی سمت سرور، امنیت و زیرساخت در رایانش ابری ارائه شد.

گفتنی است؛ وب‌سایت رویداد در آدرس اینترنتی: http://cloud-tech.ir در دسترس علاقه مندان است.

تنظیم: هومن بهلولی