تبیان، دستیار زندگی
مقامات اطلاعاتی اعلام کردند ادوارد اسنودن برای دستیابی به مدارک و اسناد فوق‌محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا از نرم‌افزار بسیار معمولی و رایجی استفاده کرده‌است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دسترسی ساده به اسناد فوق‌سری آمریکا


مقامات اطلاعاتی اعلام کردند ادوارد اسنودن برای دستیابی به مدارک و اسناد فوق‌محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا از نرم‌افزار بسیار معمولی و رایجی استفاده کرده‌است.

سازمان جاسوسی امریکا

براساس گزارش نیویورک‌تایمز، این افشاگری جدید درباره ابزار‌های مورد استفاده اسنودن پرسش‌های جدیدی را درباره کارامدی سیستم امنیتی درونی آژانس امنیت ملی آمریکا مطرح کرده‌است.

مقامات آمریکایی نام نرم‌افزار مورد استفاده اسنودن در سرقت این اسناد را فاش نکردند اما احتمال می‌رود این نرم‌افزار چیزی شبیه به برنامه Googlebot،‌برنامه‌ای که شرکت گوگل از آن برای ایجاد لیست از صفحات جدید وب استفاده می‌کند و یا Wget،‌نرم‌افزار مورد استفاده بردلی منینگ برای دانلود فایل‌های محرمانه‌ منتشرشده در ویکی‌لیکس باشد.

برنامه‌های خزنده وب یا WebCrawlerها را می‌توان با استفاده از عبارت‌های مختلف جستجو برنامه‌ریزی کرد، سپس این برنامه می‌تواند به صورت خودکار از صفحه‌ای به صفحه‌ای دیگر حرکت کرده،‌ وارد لینک‌ها شده و با نفوذ به اعماق صفحات مدارک مورد نظر را شکار کند.

پس از افشاگری‌های منینگ در سال 2010 دولت آمریکا اعلام کرد روی تمامی سیتم‌های دولتی برنامه‌ای ضد نفوذ نصب شود اما مجتمع اطلاعاتی هاوایی که اسنودن در آن به فعالیت مشغول بود، برنامه داخلی خود را به‌روز‌رسانی نکرده‌بود و از سطح امنیتی پایینی برخوردار بود. هنوز مشخص نیست اسنودن با آگاهی از این ضعف در مجموعه هاوایی مشغول به‌کار شده و یا به صورت اتفاقی به این مرکز اعزام شده‌است.

پس از افشاگری‌های منینگ در سال 2010 دولت آمریکا اعلام کرد روی تمامی سیتم‌های دولتی برنامه‌ای ضد نفوذ نصب شود اما مجتمع اطلاعاتی هاوایی که اسنودن در آن به فعالیت مشغول بود، برنامه داخلی خود را به‌روز‌رسانی نکرده‌بود و از سطح امنیتی پایینی برخوردار بود. هنوز مشخص نیست اسنودن با آگاهی از این ضعف در مجموعه هاوایی مشغول به‌کار شده و یا به صورت اتفاقی به این مرکز اعزام شده‌است

ادوارد اسنودن در واکنش به این یافته جدید در بیانیه‌ای اعلام کرد: بسیار جالب است که مقامات برای بی‌اعتبار‌ ساختن من به‌اتهام افشا کردن مدارک محرمانه، خود مدارک محرمانه‌ را در اختیار خبرنگاران قرار می‌دهند، تفاوت در این است که من این‌کار را برای آگاه‌سازی مردم درباره فعالیت‌های دولتی انجام دادم اما دولت این‌کار را برای تخریب افکار عمومی علیه من انجام می‌دهد.

بخش ارتباطات تبیان

منبع : همشهری آنلاین

مطالب مرتبط:

فرمانده حمله به ایران کیست؟