تبیان، دستیار زندگی
سبد کالا این روزها در بازار آزاد خرید و فروش می‌شود. دلالان هر بسته برنج سبد کالایی را به مبلغ 30 هزار تومان از سبدبگیران دریافت و همان لحظه با قیمت 47 هزار تومان به متقاضیان می‌فروشند. ارزش هر سبد این روزها بالاتر از قیمتی است که برای آن اعلام شده و به‌ط
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازار سیاه سبد کالا!


سبد کالا این روزها در بازار آزاد خرید و فروش می‌شود. دلالان هر بسته برنج سبد کالایی را به مبلغ 30 هزار تومان از سبدبگیران دریافت و همان لحظه با قیمت 47 هزار تومان به متقاضیان می‌فروشند.
سید کالا

ارزش هر سبد این روزها بالاتر از قیمتی است که برای آن اعلام شده و به‌طور قطع چنین ارزشگذاری از سوی دلالان در بازار با هدف اغواگری مردم و تشویق آن‌ها به فروش سبدهایشان صورت گرفته است. سبدی که قرار بود سهمی هرچند اندک از سفره مردم را نصیب خود کند نه تنها به سفره که حتی به خانه هم نمی‌رسد و برخی از شهروندان ترجیح می‌دهند تا سبد را در جلوی همان فروشگاهی که دریافت کرده‌اند، بفروشند. پیشنهاد می‌شود که دولت یازدهم در پایان کار توزیع سبد کالا، پرونده این مهم را برای همیشه ببندد و از برنامه‌ریزی برای خرید و توزیع سبد کالایی خودداری کند. چه سبدی که قرار نیست مشکلی از معیشت مردم حل کند و راهی برای درآمدزایی واسطه‌ها و دلالان بازار مواد غذایی شود، همان بهتر که نباشد.

تغییر کالاهای سبد

در همین حال وزارت صنعت، معدن و تجارت در اعلامی غیررسمی از جایگزینی چای، ماکارونی، قند و شکر خبر داد. بنابر این اعلام قرار است در مرحله دوم توزیع سبد کالایی از نیمه اسفند، پنیر و تخم مرغ از سبد کالایی حذف و به جای آن چای، ماکارونی، قند و شکر توزیع شد. براین اساس علاوه بر جامعه هدفی که از پیش تعیین شده بود همه مشمولان قانون کار و بازنشستگان تامین اجتماعی نیز می توانند سبد کالایی در مرحله دوم را دریافت کنند. توزیع سبد کالا در مرحله دوم بر عهده وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی خواهد بود.  همچنین مشمولان سبد کالایی که در مرحله اول سبد خود را دریافت نکرده اند، می توانند در مرحله دوم سبد کالا دریافت کنند. در همین رابطه رضا باکری، رییس انجمن صنایع لبنی با بیان این‌که هنوز مشخص نیست که پنیر از سبد کالایی حذف شود، گفت: وزارت صنعت، معدن  و تجارت هنوز هیچ برنامه‌ای برای اجرای مرحله دوم سبد کالایی به انجمن صنایع لبنی ابلاغ نکرده است.

دلالان هر بسته برنج سبد کالایی را به مبلغ 30 هزار تومان از سبدبگیران دریافت و همان لحظه با قیمت 47 هزار تومان به متقاضیان می‌فروشند. ارزش هر سبد این روزها بالاتر از قیمتی است که برای آن اعلام شده و به‌طور قطع چنین ارزشگذاری از سوی دلالان در بازار با هدف اغواگری مردم و تشویق آن‌ها به فروش سبدهایشان صورت گرفته است. سبدی که قرار بود سهمی هرچند اندک از سفره مردم را نصیب خود کند نه تنها به سفره که حتی به خانه هم نمی‌رسد و برخی از شهروندان ترجیح می‌دهند تا سبد را در جلوی همان فروشگاهی که دریافت کرده‌اند، بفروشند

باکری در ادامه افزود: تا روز پنج‌شنبه 17 بهمن ماه حدود 2 میلیون و 919 هزار نفر سبد کالا دریافت کرده‌اند که برنامه‌هایی برای گسترده شدن توزیع تعیین شده است.  وی درباره حذف پنیر از دومین سبد کالا اظهار داشت: جلسه‌ای در وزارت صنعت برای بررسی نواقص کار برگزاری شد ولی درباره حذف و یا تکرار کالاهای سبد نخست برای دومین دوره مسأله‌ای طرح نشد. به گفته وی یکی از موضوعات مطرح افزایش دستگاه‌های کارتخوان برای خدمات رسانی به مردم و کاهش ازدحام بود تا فروشگاه‌ها در قسمت دریافت کارت بتوانند تعداد بیشتری از مردم را خدمات رسانی کنند و در نهایت توزیع روان‌تر انجام شود.

نیمی از مشمولان سبد  گرفتند

از سوی دیگر مدیرعامل اتحادیه تعاونی مصرف کارکنان دولت با اشاره به اینکه حدود 50 درصد مشمولان، سبد کالای مرحله اول را دریافت کرده‌اند، گفت: به‌ زودی مرحله دوم مشمولان اعلام می‌شود و پس از آن درباره سبد کالای دوم تصمیم‌گیری خواهد شد. بهمن عبدالهی در گفت‌وگو با فارس افزود: تاکنون بیش از 4 میلیون نفر از 9 میلیون و 300 هزار مشمول مرحله اول، سبد کالا را دریافت کرده‌اند و در تماسی که امروز با اغلب استان‌های کشور داشتم از صف‌های طولانی خبری نیست. به گفته وی، کمبود اقلام کالایی در این‌باره وجود ندارد و تنها به دلیل اینکه تولید تخم مرغ به صورت روزانه انجام می‌شود، طبیعی است که حمل و نقل آن کمی زمانبر است که قرار شد مدیران استانی ما به طور مستقیم تخم مرغ را تأمین و توزیع کنند. عبدالهی تصریح کرد: همچنین فروشگاه‌های ما در مناطقی که لازم است تا ساعت 20 و حتی 22 و روزهای تعطیل آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند.

سید کالا

هدفمندی در بودجه تصویب نشد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید براینکه نگرانی از انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در سال‌های آینده مانع از تصویب هدفمندی در بودجه 93 شد، گفت: فعلا قیمت بنزین و رقم یارانه نقدی تکان نمی‌خورد.عزت الله یوسفیان‌ملا اظهار داشت: مجلس با دولت به جمع بندی درباره هدفمندی یارانه‌ها نرسیده است بنابراین دولت تا خردادماه سال 93 باید به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با شیوه فعلی ادامه دهد.وی با بیان اینکه از خردادماه سال آینده دولت باید درباره ادامه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با شرایط جدید یا فعلی تصمیم بگیرد، افزود: اگر دولت بخواهد با همان قانون فعلی و شرایط موجود به اجرای هدفمندی یارانه ها بپردازد نیازی نیست که لایحه جداگانه به مجلس ارائه دهد اما اگر تصمیم داشته باشد که سقف درآمدی هدفمندی را تغییر دهد باید به مجلس لایحه جدا بدهد.این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن اشاره به اینکه دولت می تواند پرداخت نقدی یارانه‌ها را با هر عددی که تمایل داشته باشد ادامه دهد، گفت: دولت با همین اعداد و ارقام هم می تواند فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند و نیازی نیست که اجرای فاز دوم در مجلس به تصویب برسد چراکه دولت می تواند با درآمد فعلی و کاهش هزینه ها و تغییر در میزان پرداختی یارانه نقدی و یارانه بگیران نسبت به اجرای فاز دوم هدفمندی اقدام کند. وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به مصوبه مجلس مصوبات کمیسیون تلفیق مبنی بر ثبت نام دوباره مجدد برای دریافت یارانه و تعیین کف درآمدی نیز از دستور کار خارج شده است؟ گفت: هر مصوبه‌ای که کمیسیون تلفیق درباره هدفمندی یارانه‌ها داشت موضوعاً منتفی است. دولت تا زمانی که مبنای درآمدی تعیین نکند نمی تواند این ماده را اجرایی کند به همین خاطر فعلاً این ماده هم اجرایی نمی شود.

با تصمیم جدید دولت قرار است به زودی واگذاری سبد کالای حمایتی دولت به 3 گروه جدید آغاز می شود. در این مرحله، کارگران با حقوق بالای 500 هزارتومان که در برآوردهای قبلی 3.5 میلیون نفر اعلام شده بود، همه بازنشستگان تامین اجتماعی و کارکنان دستگاه های دولتی مشمول قانون کار سبد رایگان کالای دولتی را دریافت می کنند

گفتنی است با تصمیم جدید دولت قرار است به زودی واگذاری سبد کالای حمایتی دولت به 3 گروه جدید آغاز می شود. در این مرحله، کارگران با حقوق بالای 500 هزارتومان که در برآوردهای قبلی 3.5 میلیون نفر اعلام شده بود، همه بازنشستگان تامین اجتماعی و کارکنان دستگاه های دولتی مشمول قانون کار سبد رایگان کالای دولتی را دریافت می کنند. همچنین بررسی ها نشان می دهد 53 درصد از افرادی که به امید دریافت سبد کالایی در صف‌ها قرار گرفته اند، در مرحله اول مشمول دریافت این سبد نبوده اند. هم اکنون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طریق تشکیل ستاد نظارت بر توزیع سبد کالا بررسی های دقیقی را در این زمینه انجام می دهد. همچنین قرار است به زودی از طریق هماهنگی های این ستاد، کار توزیع فازدوم سبد کالایی بین متقاضیان مشخص شود. از سوی دیگر ستاد نظارت بر توزیع سبد کالایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت دو شیفت تشکیل جلسه می دهد و قرار است در مراکز جمعیتی و فروشگاه های شلوغ، توزیع به صورت سیار نیز در نظر گرفته شود. با برنامه ریزی جدید از فردا دوشنبه صف‌ها در مراکز توزیع سبد کالایی برچیده می شود.برای حل مشکل واگذاری سبد کالای کارمندان نیز در وزارتخانه ها مراکز توزیع سیار راه اندازی شده است، همچنین در استان ها نیز ادارات کار موظف شده اند تا امکانات و فضای لازم را در اختیار شبکه توزیع قرار دهند.تعداد دستگاه های POS فروشگاهی به 4000 دستگاه افزایش یافته و سیستم بانکی نیز اعلام آمادگی کرده تا در صورت نیاز ظرف مدت 2 تا 4 ساعت دستگاه های POS جدید را ایجاد و فعال کند. مسئولان دولتی می‌گویند: در حال حاضر، کالا به میزان بیشتر از مشمولان دریافت سبد کالا تامین شده و کمبودی در این بخش وجود ندارد.

بخش اقصاد تبیان

منبع: وطن‌امروز