تبیان، دستیار زندگی
امروز دوشنبه برابر با بیست و یکم بهمن 1392 هجری خورشیدی، دهم ربیع الثانی 1435 هجری قمری و دهم فوریه 2014 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست و یکم بهمن در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد های تاریخی

امروز دوشنبه برابر با بیست و یکم بهمن 1392 هجری خورشیدی، دهم ربیع الثانی 1435 هجری قمری و دهم فوریه 2014 میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

21 بهمن 1362

عملیات تحریرالقدس با رمز لبیک یا خمینی در جنوب غربی مریوان و مناطق کوهستانی دربندیخان عراق به اجرا درآمد. این عملیات به منظور نابود کردن ماشین جنگی ارتش عراق، پاسخ محکم به حمله های موشکی دشمن به شهر دزفول، گمراه کردن عراقی‏ها از عملیات خیبر و آزادسازی ارتفاع های مهم منطقه شاخ شمیران صورت گرفت.

21 بهمن 1357

فرماندار نظامی تهران و اطراف در اعلامیه ی شماره 40 خود مقررات منع عبور و مرور را از ساعت چهار و 30 دقیقه بعدازظهر تا ساعت پنج بامداد برقرار کرد. در پی انتشار این اعلامیه امام خمینی در پیامی از مردم خواستند تا مقررات منع رفت و آمد را نادیده گرفته و به خیابان های بیایند.

21 بهمن 1357

توطئه ی کودتای نظامیان شاهنشاهی علیه انقلاب اسلامی به وسیله ی مردم خنثی شد. در ساعات پایانی عمر حکومت پهلوی، سپهبد رحیمی فرماندار نظامی تهران، در فرستادن دستور به یگان‏های پیرو خود، از آنها خواست تا همه ی رهبران نهضت اسلامی را دستگیر و با هواپیما به یکی از جزایر منتقل کنند. اما سنگربندی خیابان‏ها به وسیله ی مردم انقلابی، حرکت تانک‏ها را ناممکن ساخت و این کودتا با شکست روبه رو شد. بعدها فاش شد که در این توطئه، سران ارتش محمد رضا پهلوی با همکاری بختیار، قصد داشتند تهران را به توپ ببندند.

21 بهمن 1352

نیروهای مسلح عراقی شامل یگان های تانک، پیاده و زرهی، توپخانه پاسگاه های مرزی ایران را در منطقه های مهران و حوالی رضا آباد مورد تجاوز قرار دادند.

21 بهمن 1348

به دلیل ارتباط نزدیک محمدرضا پهلوی با رژیم صهیونیستی اخراج ایرانیان ساکن عراق به وسیله ی رژیم بغداد آغاز شد.

21 بهمن 1346

منوچهر اقبال برای سه سال دیگر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران شد.

21 بهمن 1340

همزمان با ورود چستر پاولز مشاور جان اف کندی رییس جمهوری امریکا به تهران، امینی نخست وزیر، اصلاحات ارضی محمدرضا پهلوی را انقلاب سفید نامید.

تنظیم: هومن بهلولی