تبیان، دستیار زندگی
گذشت آن روزهایی که خواستگارهای دختران خانه، پسرانی بودند که سنشان گاه بیش از یکی دو دهه از سن دخترها بیشتر بود، این روزها آمار سازمان ثبت احوال خبر از پدیده جدیدی به نام سن ازدواج معکس می دهد که در انها سن دامادها از سن عروس کمتر است، بدعتی که هر کس نظری
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اختلاف سن معکوس ازدواج، هر روز بیشتر از دیروز


گذشت آن روزهایی که خواستگارهای دختران خانه، پسرانی بودند که سنشان گاه بیش از یکی دو دهه از سن دخترها بیشتر بود، این روزها آمار سازمان ثبت احوال خبر از پدیده جدیدی به نام سن ازدواج معکس می دهد که در انها سن دامادها از سن عروس کمتر است، بدعتی که هر کس نظری در باره اش دارد.

ازدواج

در سالهای نه چندان دور اگر پسر فلانی با دختری بزرگتر از خودش ازدواج کرده است، این اتفاق تا مدتها ورد زبان فامیل و دوست و آشنا می شد و همه در هر جا که بودند،  از این اختلاف معکوس سن عروس و داماد حرف می زدند اما این روزها دیگر از این خبرها نیست و همه ما در میان اعضای خانواده و فامیل ،دوست و اشنا بسیار داریم پسرهایی که با دختران بزرگتر از خود ازدواج کرده اند. براساس آخرین آمارهای ثبت ازدواج در کشور، در سال 91 براساس آمار واصله 829 هزار و 968 مورد ازدواج صورت گرفته است که در 3/89 درصد از این ازدواج‌ها زوج بزرگ‌تر از زوجه یا همسن بوده‌اند و در 7/10 درصد معادل 89 هزار و 59 مورد زوجه بزرگ‌تر از زوج بوده است. در ماجرای روند معکوس سن ازدواج اما نظرهای مختلفی مطرح می شود و برخی این اتفاق را مثبت و باعث افزایش ازدواج و تشکیل خانواده می دانند و برخی دیگر ازدواج با دختر بزرگتر را پدیده ناهنجاری می دانند که به مشکلات و پیامدهای نامطلوب می انجامد. در میان این اظهار نظرهای متفاوت اما تجربه های کسانی که خود تجربه این سبک از ازدواج را داشته اند، بیشتر می تواند وصف الحال این پدیده نو را بیان کند.

از ازدواج با اختلاف سنی معکوس راضی ام

نازنین 32 سال دارد و دو سال پیش با امیر که سه سال از او کوچکتر است ، ازدواج کرده ، وقتی از نازنین درباره تجربه زندگی مشترک با مردی که از او کوچکتر است می پرسیم، می گوید: من پیش از آشنایی با همسرم خواستگارهای زیادی داشتم که همه از من بزرگ تر بودند اما هیچ کدامشان نتوانستند، احساس امنیتی که انتظارش را داشتم را به من بدهند. سالها از پس هم گذشت تا اینکه با همسرم آشنا شدم. نازنین ادامه می دهد: شاید باورتان نشود امیر با اینکه از نظر سنی سه سال از من کوچکتر بود، اما رفتارش و منشش به اندازه ای جا افتاده بود که من احساس می کردم از من بزرگتر است. او به دلیل نوع تربیت خانوادگی ، جا افتاده و بزرگتر از سنش به نظر می رسید و به همین دلیل هم بود که پیشنهاد ازدواجش را پذیرفتم و با اینکه دو سال از زندگی مشترکمان می گذرد، به هیچ عنوان از انتخابم پشیمان نیستم. وی ادامه اظهار می کند: الان که به خواستگارهای پیشینم نگاه می کنم، می بینم که اگر قرار بود تنها به دلیل اختلاف سنی با امیر ازدواج نکنم ، مجبور می شدم با مردی که از همه نظر با او تفاهم دارم ازدواج نکرده و درعوض با مردی که شاید معایب بسیاری از نظر من داشت و تنها از لحاظ سنی  از من بزرگتر بود را به عنوان همسر انتخاب می کردم.

شاید باورتان نشود امیر با اینکه از نظر سنی سه سال از من کوچکتر بود، اما رفتارش و منشش به اندازه ای جا افتاده بود که من احساس می کردم از من بزرگتر است. او به دلیل نوع تربیت خانوادگی ، جا افتاده و بزرگتر از سنش به نظر می رسید و به همین دلیل هم بود که پیشنهاد ازدواجش را پذیرفتم و با اینکه دو سال از زندگی مشترکمان می گذرد، به هیچ عنوان از انتخابم پیشمان نیستم

بزرگی به رفتار است نه به سن

مریم . ب 29 ساله هم از دیگر دخترانی است که با پسری که 4 سال از او کوچکتر ازدواج کرده است. زمانی که از دلیل این انتخابش می پرسیم می گوید: خب با بالا رفتن سن ، تعداد خواستگارهای من هم کم شد  و به تبع گزینه های مناسب هم در میانشان کم تر می شد تا اینکه با پیشنهاد ازدواج همسرم روبرو شدم او با اینکه چهار سال از من کوچکتر بود اما خیلی بزرگتر از سنش به نظر می رسید چه در ظاهر و چه در رفتارهایش.

مریم ادامه می دهد: خانواده ام زمانی که با این اختلاف سنی مواجه شدند در ابتدا موضع گرفتند و با این ازدواج مخالفت کردند اما زمانی که با رفتار و خلقیات همسرم اشنا شدند، آنها هم به انتخاب هم احترام گذاشتند و در نهایت ما پای سفره عقد نشستیم.

ازدواج

وی در خصوص اینکه ازدواج پسر کوچکتر موفقیت آمیز است یا نه تاکید می کند: این نوع ازدواج ها نیاز به دقت و توجه بیشتری دارد و مشاوران خانواده و ازدواج در این زمینه می تواند کمک های زیادی به زوجین کنند، خود ما پیش از ازدواج به دفتر مشاوره ازدواج مراجعه کردیم و در جلسات مشاوره متوجه شدیم که شباهت هایمان بسیار بیشتر از اختالافاتمان است و می توانیم زندگی مشترک موفقی را آغاز کنیم، خود مشاور پس از جلسات به ما گفت شباهت هایتان به اندازه ای است که حتی اگر همسرم هشت سال هم از من بزرگتر بود، اشکالی نداشت.

خانواده شوهرم هنوز هم بزرگتر بودن مرا هضم نکرده اند

لیلا . ک 36 ساله هم از دیگر دخترانی است که با پسری پنج سال بزرگ تر از خودش ازدواج کرده است زمانی که از تجربه ازدواج می پرسم می گوید: من و همسرم با علاقه با هم ازدواج کردیم و هیچ کداممان مشکلی بر سر مسئله سنی سوالمان نداشتیم اما خانواده او از همان ابتدا با ازدواج ما مخالف بودند اما ما به رغم مخالفت خانواده همسرم با هم ازدواج کردیم.

لیلا ادامه می دهد: با اینکه سالها از ازدواجمان می گذرد و خودمان هیچ مشکلی در زندگیمان نداریم اما هنوز هم که هنوز است خانواده شوهرم از اینکه من از پسرشان بزرگ تر هستم ناراحتند و این ناراحتی را ابراز می کنند.

براساس آخرین آمارهای ثبت ازدواج در کشور، در سال 91 براساس آمار واصله 829 هزار و 968 مورد ازدواج صورت گرفته است که در 3/89 درصد از این ازدواج‌ها زوج بزرگ‌تر از زوجه یا همسن بوده‌اند و در 7/10 درصد معادل 89 هزار و 59 مورد زوجه بزرگ‌تر از زوج بوده است. در ماجرای روند معکوس سن ازدواج اما نظرهای مختلفی مطرح می شود و برخی این اتفاق را مثبت و باعث افزایش ازدواج و تشکیل خانواده می دانند و برخی دیگر ازدواج با دختر بزرگتر را پدیده ناهنجاری می دانند که به مشکلات و پیامدهای نامطلوب می انجامد

رسانه ها برای سن معکوس ازدواج فرهنگسازی کنند

با توجه به اظهارنظرهای مخالفی که از سوی برخی از رواشناسان و کارشناسان خانواده در خصوص رابطه معکوس سن ازدواج بیان می شود اما آمارها نشان از افزایش روز افزون این پدیده اجتماعی دارد و از طرف دیگر با در نظر گرفتن اینکه برخی اوقات دختران میان تجرد قطعی و ازدواج با پسری که از آنها کوچکتر است مجبور به انتخاب می شوند، ازدواج با پسر کوچکتر شاید مناسب تر از تا همیشه مجرد ماندن به نظر برسد. در این میان رسانه ها و نهاد های سیاست گذار با فرهنگ سازی برای قبول چنین ازدوج هایی در میان خاواده های ایرانی هم می تواند باعث افزایش تعداد ازدواج ها شوند و هم زندگی زوج هایی را که رابطه سنی معکوس دارند در میان خانواده ها و اذهان عمومی مردم آسان تر کنند.

سپیده آماده

بخش اجتماعی تبیان