تبیان، دستیار زندگی
سعید جلیلی در مراسم بزرگداشت 100 شهید حوزه 117 شهید صدوقی کرج گفت: پیام اساسی شهدا به ما، نترسیدن و نداشتن نگرانی در برابر قدرت‌های بزرگ است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگداشت 100 شهید


سعید جلیلی در مراسم بزرگداشت 100 شهید حوزه 117 شهید صدوقی کرج گفت: پیام اساسی شهدا به ما، نترسیدن و نداشتن نگرانی در برابر قدرت‌های بزرگ است.

بزرگداشت 100 شهید

سعید جلیلی در مراسم یادبود 100 شهید پایگاه صمصامی حوزه 117 شهید صدوقی در مسجد صاحب‌الزمان، با بیان اینکه خدا را شاکرم که توفیق حضور در این مراسم را پیدا کردم، اظهار کرد: یاد و گرامیداشت خاطره شهدا برای ما یک نعمت است. شاید اولین سۆالی که در این جلسات به ذهن خطور کند این باشد که هدف برگزاری این مجالس چیست؟ چرا با گذشت بیش از دو دهه از شهادت این عزیزان یاد آن‌ها همچنان برای ما گرامی است و چرا همه ساله پیروزی انقلاب را جشن می‌گیریم و بزرگ می شماریم.

وی با بیان اینکه شاید ابتدایی‌ترین پاسخ به توصیه قرآن برمی گردد که باید روزهای خدا را یادآور باشیم، گفت: یادبود شهدا یک بحث است اما بزرگ‌ترین پیام این جلسات رساندن این واقعیت است که راه شهدا زنده و بزرگ و مورد توجه ماست.

جلیلی افزود: ما این تعبیر که شهدای ما زنده‌اند و نزد پروردگار روزی می‌گیرند را فراوان شنیده‌ایم اما قرآن پیام دیگری هم دارد. هم ما به شهدا پیام می‌دهیم و هم شهدا به ما پیام می‌دهند. این مجالس فقط برای پیام دادن ما و گرامی داشتن یاد شهدا نیست بلکه یک پیام هم از آن‌ها می‌گیریم و آن نترسیدن و نگران نبودن است. دو پیام اساسی که شهدا به ما می‌دهند اول اینکه از چیزی ترس نداشته باشیم و دوم نگران نباشیم.

وی بیان کرد: شاید اگر بخواهیم درک صحیح تری از این دو پیام داشته باشیم  باید بدانیم که از این دو پیام را در مقابل چه کسانی می‌شود استفاده کرد و در برابر کسانی که اهرمشان برای رسیدن به مقاصد و برای مقابله با ما، ترساندن است، این مهم می‌تواند مفید باشد. چه کسانی ما را می‌ترسانند؟ آن‌ها می‌خواهند از بهترین اهرمشان که القا ترس و نگرانی است ما را وارد مهلکه کنند.

بزرگداشت 100 شهید

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی به دخالت نظام سلطه در برهه‌های مختلف تاریخی و ایستادگی ملت در مقابل آن‌ها اشاره کرد و یادآور شد:   آن‌ها می‌خواستند نظام ما تثبیت نشود و شاه بماند اما چون مردم نمی‌خواستند او فراری شد. در انرژی هسته‌ای نیز خواست آن‌ها دست نیافتن ما به انرژی هسته‌ای است در حالی که حق ماست و نگران تهدیدها نیستیم زیرا باور داریم نگاه و اندیشه‌ای که در حال شکل گیری است فقط خرمشهر را آزاد نمی‌کند بلکه جنوب لبنان، جنگ 33 روزه و جنگ 22 روزه را شکل می‌دهد که به گفته سید حسن نصرالله از انقلاب اسلامی تبعیت کرده و از این مدل تکثیر شده بود.

وی یادآور شد: حماسه دفاع مقدس نیز به همین منوال بود. اگر هشت سال حماسه‌ای به اسم دفاع مقدس داشتیم فقط مقابله با صدام نبود بلکه شرق و غرب و حتی کشورهای عربی هم کمک حال صدام بودند. اما چرا موفق نشدند زیرا ترس و نگرانی بر ملت ایران موثر واقع نشد و می‌بینیم که از یک منطقه 100 شهید تقدیم شد. وی انحصارطلبی را بزرگ‌ترین ویژگی نظام سلطه دانست و افزود: پس از جنگ جهانی دوم کشورهایی که قدرت پیدا کرده بودند خواهان امتیازهایی مانند حق وتو شدند آن‌ها می‌خواستند فقط خودشان سلاح هسته‌ای داشته باشند. به صراحت نظم استکباری برای خود شکل داده‌اند و معتقدند نباید کسی مقابل آن‌ها بایستد.

آن‌ها می‌خواهند از بهترین اهرمشان که القا ترس و نگرانی است ما را وارد مهلکه کنند

جلیلی پیروی از منطق شهدا را سدی در مقابل زورگویی‌های دانست و گفت: منطق شهدا نترسیدن و نگران نبودن است. پیشرفت‌ها، موفقیت‌ها و پیروزی‌های ملت بر اساس همین منطق شهدا بوده و اگر این‌گونه باشیم قطعاً پیروزی‌های بزرگ به دست می‌آوریم و موفقیت‌های بزرگ کشور بر یک اصل کلیدی که نترسیدن است پایه گذاری می‌شود و خود آمریکایی‌ها هم اعتراف کرده‌اند که ایران هم در مقابل ما ایستاد و هم بدون آنکه از آمریکایی‌ها بیاموزد در علم پیشرفت کرد.

وی در پایان اظهار کرد: این موفقیت‌ها مبتنی بر منطق بوده و می‌تواند در مراحل مختلف هم پیروزی ایجاد کند. حماسه دفاع مقدس، انقلاب، حماسه پیشرفت‌های علمی نمونه‌ای از آن است و قطعاً ادامه خواهد داشت. امروز هم در عرصه اقتصادی با همین رویکرد و مبنا که از شهدا به یادگار مانده باز هم حماسه‌ای بزرگ ایجاد خواهیم کرد.

بزرگداشت 100 شهید

علی صمصامی، فرمانده پایگاه شهید صمصامی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار تبیان، هدف اصلی برگزاری این مراسم را بزرگداشت یاد و خاطره شهدا در منطقه کرج عنوان کرد و ادامه داد: برای هشتمین سال پیاپی مراسمی تحت عنوان بزرگداشت 100 شهید منطقه شهید صدوقی کرج برگزار می‌شود تا از این طریق منش و روش شهدا و ارزش‌های موجود در 8 سال دفاع مقدس را به مردم و جامعه منتقل کنیم.

وی این منطقه را در دفاع از آرمان‌های انقلاب کم نظیر توصیف کرد و خاطرنشان کرد: به جهت اینکه این منطقه 100 شهید را به انقلاب تقدیم کرده است ظرفیت بزرگی را مشاهده می‌کنیم که امیدواریم با برگزاری هرچه باشکوه‌تر بتوانیم ارزش‌های دفاع مقدس را در جامعه گسترش دهیم.

محمد مردانی پدر شهید رمضان علی مردانی، از شهدای منطقه صدوقی کرج نیز در گفتگوی خود با خبرنگار تبیان، یاد و خاطره شهدا را دلیل اصلی عزت و سربلندی کشور یاد کرد و گفت: خون شهدا و ارزش‌های دفاع مقدس عزت ما را در مقابل کشورهای استکباری حفظ کرده است و هر روز باعث حقارت آن‌ها و عزت ما می‌شود. وی انتقال ارزش‌های 8 سال دفاع مقدس به جوانان امروزی را یک نیاز اساسی توصیف کرد و اشاره کرد: جوانان ما علی رغم همه تهاجمات فرهنگی، از این امتحانات سربلند بیرون آمدند و قطعاً تفکر شهدا و خون آن‌ها در این موضوع نقش اساسی را ایفا می‌کند.

 میثم امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


مطالب مرتبط:

دومین مراسم تقدیر از مۆلفین و ناشرین حوزه دفاع مقدس

 رونمایی از کتاب سردار شهید «حسن صوفی»

 سند تجاوز عراق در تنگه کوشک