تبیان، دستیار زندگی
دانش آموزان در رژیم گذشته مورد بی‎مهری قرار گرفته و توانمندی‌ها و توانایی‌های آنان نادیده گرفته می‎شد. ..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش دانش آموزان و انقلاب نور

نقش دانش آموزان و انقلاب نور

دانش آموزان در رژیم گذشته مورد بی‎مهری قرار گرفته و توانمندی‌ها و توانایی‌های آنان نادیده گرفته می‎شد.

خلاقیت، نوآوری و... جایی در رژیم گذشته نداشت، دغدغه اصلی آن رژیم، حاكم ساختن فرهنگ غربی در كشور و گرایش به غرب تحت لوای رسیدن به تمدن و پیشرفت بود با چنین تفكری فرهنگ دینی و ملی مورد بی توجهی قرار گرفته و با ارزش ها و باورهای دینی مقابله می‎شد و تلاش نمودند دانش آموزان را با تشویق به فساد و مراكز فحشا و دامن زدن به آن، نسبت به فرهنگ و سرنوشت كشور بی‎تفاوت نموده و فكر و خلاقیت را از دانش آموزان گرفته و این عناصر سازنده كشور را به عناصری بی‎تأثیر و بی‎مصرف تبدیل سازند.

امام راحل در این باره فرمودند:
«اصل برنامه این بوده است كه جوان‎های ما را به فساد بكشند برای این كه مبادا یك قدرتی در مقابلشان قیام كند... این ها می‎خواستند هر فكری را كه احتمال بدهند كه این فكر در مقابل آن هاست از بین ببرند...مراكز فسادی كه سرتاسر مملكت بود جوان‎ها را مشغول می‎كرد به امور شهوانی كه به كلی افكار را از دستشان می‎گرفت.» «آن ها بنا داشتند جوان های ما را فاسد كنند تا این كه بی تفاوت بشوند راجع به مسائل خودشان و هر قضیه‎ای و هر بلایی سرشان بیاید... این جوان دیگر نمی‎تواند فكر بكند به این كه سر مملكت چه آمده است.»

بیداری در انقلاب

نقش دانش آموزان و انقلاب نور

در چنین شرایطی نهضت اسلامی و آرمان های بلند امام (ره) موجب آگاهی و بیداری جوانان شد، آنان هویت از دست رفته خویش را در این نهضت یافتند و امام (ره) به آنان شخصیت و هویت بخشید. آنان كه می‎دیدند منابع سرشار كشور پیش چشمان ملت توسط اجانب به یغما برده شده و دولتمردان وقت تنها به فكر عیش و نوش خویش هستند و توجهی به كشور و مردم ندارند، سعادت و رهایی از چنگال ظلم و بی‎عدالتی را در آرمانهای بلند امام یافتند و نهضت اسلام خواهی و عدالت طلبی امام را با دل و جان همراهی كردند و به تعبیر زیبای شهید مطهری ندای امام خمینی(ره) از قلب فرهنگ و از اعماق تاریخ و از ژرفای روح این ملت بر می‎خاست.

مردمی كه در طول چهارده قرن حماسه محمد، علی، زهرا، حسین، زینب، سلمان، ابوذر... و صدها هزار زن و مرد دیگر را شنیده بودند و این حماسه‎ها با روحشان عجین شده بود، بار دیگر همان ندای آشنا را از این مرد شنیدند علی را و حسین را در چهره او دیدند او را آینه تمام نمای فرهنگ خود كه تحقیر شده بود تشخیص دادند، امام چه كرد؟ او به مردم شخصیت داد، خود واقعی و هویت اسلامی آنها را به آنان بازگرداند، آن ها را از حالت خودباختگی خارج كرد این بزرگترین هدیه‎ای بود كه رهبر به ملت داد او توانست ایمان از دست رفته مردم را به آنها بازگرداند و آن ها را به خودشان مۆمن كند.»

مهم بودن سه مرکز  مسجد، حوزه علمیه و دانشگاه در روند انقلاب

مراكز اصلی حضور دانش آموزان در شكل گیری انقلاب اسلامی سه مركز عمده در روند انقلاب اسلامی نقش تعیین كننده‎ای داشتند، این مراكز كه پایگاه ها و كانون‌های اصلی مبارزه و انقلاب بودند در تعمیق و گسترش آرمان‌ها و شعارهای انقلاب اسلامی و پیشبرد نهضت تأثیر بسزایی داشتند و مراكز اصلی حضور دانش آموزان در شكل‎گیری و پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می‎شدند به گونه‎ای كه نام این مراكز تداعی كننده حضور پرشور جوانان و آمیخته با نام آنان بود.

نقش دانش آموزان و انقلاب نور

با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، بزرگ‏ترین تحول جهانی قرن بیستم به وقوع پیوست. بنیان‌گذار این انقلاب با قیام خود، غرور ملت‏های مستضعفی را که سالیانی مدید مورد ظلم قرار گرفته بودند، به آنان باز گرداند.

نقش دانش آموزان در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی در سال های نخست پیروزی انقلاب اسلامی بسیار مشهود بود. نهاد امور تربیتی هم با هدف گسترش و تعمیق ارزشهای انقلاب اسلامی در نظام آموزش و پرورش كشور شروع به شكل گیری كرد و بر همین اساس شهیدان رجایی و باهنر در دوران تصدی وزارت آموزش و پرورش در سال 1359شمسی اقدام به تاسیس ستادهای امور تربیتی در مدارس كردند تا دانش آموزان را به ارزشهای اسلامی ترغیب كنند.

استمرار و بقای هر جامعه مستلزم آن است كه مجموعه باورها، ارزش ها، رفتارها، دانش ها و مهارت های آن به نسل های جدید انتقال یابد.

مدرسه، مهم ترین واسطه انتقال دانش

می توان مدرسه را مهم ترین واسطه انتقال دانش و مهارت فنی دانست و بر همین اساس در دوره نخست وزیری شهید رجایی و در دوران تصدّی شهید باهنر در وزارت آموزش و پرورش آن ها به تأسیس ستاد های امور تربیتی در مدارس كشور اقدام كردند تا فرهنگ اسلامی را گسترش دهند و دانش آموزان را به حرمت نهادن و عمل به ارزش های اسلامی ترغیب كنند.

نقش دانش آموزان و انقلاب نور

پاسداری از ارزش های اسلامی و دستاوردهای انقلاب، برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی بین عملكرد عوامل تربیتی، توجّه جدی به نقش معلمان در فعالیت های تربیتی و توجه به نقش دانش آموزان در فعالیت های تربیتی از جمله اهداف آموزش وپرورش است.

شهید بزرگوار، رجایی فرهنگیان را سربازان انقلاب در آموزش و پرورش نامید و بنا به گفته شهید باهنر «مربیان زمانی با انبیا هم صف و با امام عادل هم ردیف هستند كه آموزش را از محتوای تزكیه پر كنند» و چه پر معناست كلام امام (ره) كه می فرمایند: «اگر تهذیب در كار نباشد علم توحید هم به درد نمی خورد.» این نهاد از بدو شكل گیری تا به امروز مجموعه وسیعی از عملكردها و وظایف متعدد و گوناگونی را به عهده داشته و تحقق امر تربیت را منوط به حضور مربی و فعالیت های رسمی غیر كلاسی در كنار آموزش های كلاسی می داند.

نقش دانش آموزان و انقلاب نور

اهداف و اصول مشروحه زیر علل اصلی تشكیل این نهاد انقلابی پرورشی است كه عبارتند از انتقال ارزشهای دینی و فرهنگی انقلاب اسلامی به مدارس و تربیت و بازسازی دانش آموزان در فضایی انقلابی و اسلامی زمینه سازی برای ورود نگرش های دینی و ارزش های انقلاب اسلامی به نظام آموزش و پرورش و حفظ مدارس از آفات فرهنگی و سیاسی.

مهم ترین اهداف تشكیل امور تربیتی را حراست از مرزهای اعتقادی و حفظ دستاوردها و تبیین ارزش های انقلاب در مدارس باید دانست. چرا كه انگیزه های انقلابی و اسلامی همراه با شعار «مربیان امور تربیتی سربازان انقلابند» موجب تأسیس این نهاد انقلابی شده است.

این مجموعه در طی سال های شكل گیری خود تلاش گسترده ای را درجهت رفع كاستی ها و پرورش مذهبی و انقلابی دانش آموزان به انجام رسانده است. ارزیابی فعالیت‌ها نیاز به شناختن اهداف و راهبردهای اجرایی دارد. لذا فعالیت‌های امور تربیتی باید همراه و هم قدم با نظام پرورشی باشد تا بتواند نسبت به رسالت و نقش خویش و اهداف بنیادی این نهاد جامعه عمل بپوشاند.

قابل ذكر است كه طرح امور تربیتی همه اركان آموزش و پرورش را با محوریت معلمان، كتاب های درسی، نظام ارزشیابی، خانواده و دانش آموز در برمی گیرد.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تنظیم: مریم فروزان کیا