تبیان، دستیار زندگی
همه‌ساله در ایام ماه بهمن و همزمان با جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی شاهد افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های ملی در جای‌جای کشورمان هستیم، طرح‌های ملی‌ای که بیشتر در سطوح عمرانی و زیربنایی تعریف شده تا مسیر شکوفایی کشور را هموارتر کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه کارت‌ هوشمند ملی بگیریم؟


همه‌ساله در ایام ماه بهمن و همزمان با جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی شاهد افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های ملی در جای‌جای کشورمان هستیم، طرح‌های ملی‌ای که بیشتر در سطوح عمرانی و زیربنایی تعریف شده تا مسیر شکوفایی کشور را هموارتر کند.
کارت هوشمند ملی

امسال نیز در آستانه 22 بهمن‌ماه خبر اجرایی شدن بزرگ‌ترین طرح IT کشور روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفته است، طرحی که با فراهم آوردن زیرساخت‌های اطلاعاتی می‌تواند نقش موثری در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی داشته باشد. روز شنبه، رئیس سازمان ثبت احوال از توقف صدور کارت ملی قدیمی و رونمایی از کارت ملی هوشمند از 22بهمن ماه خبر داد. به گفته محمد ناظمی‌اردکانی، رئیس سازمان ثبت احوال کشور در پروژه کارت ملی هوشمند از بالاترین فناوری استفاده شده و این پروژه از دستاوردهای علمی و فنی انقلاب اسلامی خواهد بود که در 22 بهمن اجرا و رونمایی آن را در سراسر کشور شاهد خواهیم بود.

شناسایی همه ایرانیان در فضای مجازی

یکی از بزرگ‌ترین اهداف این پروژه ملی شناسایی همه ایرانیان در فضای مجازی است. این موضوعی است که از سوی سازمان ثبت احوال به عنوان هدف اصلی این طرح نام برده شده است. به گفته اردکانی، برای شناسایی افراد دو مولفه فنی در کارت هوشمند ملی در نظر گرفته شده است. مولفه اول اثر بیومتریک هر ایرانی است که براساس اثر انگشت در این کارت تعبیه شده است. وی با اشاره به امضای الکترونیک و پست الکترونیک برای هر فرد ایرانی به عنوان مولفه دیگر کارت هوشمند ملی، گفت: اگر فردی بخواهد در فضای مجازی سندی را مابین خود و سازمان یا وزارتخانه دولتی رد و بدل کند می‌تواند از امضای الکترونیک خود استفاده کند.

درون و برون کارت ملی هوشمند

مشخصات ظاهری و اطلاعات کارت ملی هوشمند از جمله نکاتی است که بیشتر مورد کنجکاوی قرار گرفته است. بنابر اظهارات معاون وزیر کشور، اطلاعات روی کارت همان اطلاعات هویتی است که روی کارت ملی‌های فعلی موجود است اما اطلاعات درون حافظه کارت برخی اطلاعات چون اطلاعات شناسنامه‌ای، گروه خونی یا تغییرات درون شناسنامه است.

همچنین رئیس سازمان ثبت احوال درباره تجمیع کارت ملی هوشمند و شناسنامه هوشمند افزود: ‌مشخصات هر فرد در داخل حافظه این کارت‌ها قرار داده شده و امکان تغییر آن نیز وجود دارد. زمانی که کارت هوشمند ملی فراگیر شد می‌توان با داشتن قانون جدید این کارت را جایگزین شناسنامه‌های هوشمند جدید کرد

رئیس سازمان ثبت احوال، درباره دریافت کارت هوشمند ملی افزود:‌ امکان صدور این کارت‌ها تسهیل شده و فرد می‌تواند از طریق اینترنت پیش‌ثبت‌نام خود را انجام دهد و پس از ثبت‌نام اطلاعات فرد با پایگاه جمعیتی کشور تطبیق داده می‌شود و در صورت درستی اطلاعات کد پیگیری برای وی صادر می‌شود. پس از این مرحله فرد با مراجعه به پست و دادن اثر انگشت خود کارت جدید به وی تحویل داده می‌شود.

بسیج امکانات برای انجام طرح

این درحالی است که برای انجام این برنامه ملی 600 اداره ثبت احوال در سراسر کشور خدمات صدور کارت هوشمند ملی را درپیش گرفته‌اند و بالغ بر 500 اداره برای دریافت مشخصات شهروندی تجهیز شده‌اند.

شناسنامه

از جمله مباحثی که درباره موضوعات IT به ذهن می‌رسد امکان سوءاستفاده یا جعل چنین کارت‌هایی است اما اردکانی ایجاد عکس و نوشته‌های کارت هوشمند ملی را به صورت لیزری معرفی کرد و درباره امکان جعل آن گفت: از نگاه ما جعل این کارت تقریبا به صفر رسیده، البته همیشه درصدی را برای این کار درنظر می‌گیرند اما تقریبا جعل این کارت غیرممکن است. امکان استفاده از اطلاعات کارت هوشمند ملی به هیچ عنوان مقدور نیست و تنها خود فرد امکان استفاده از آن را با توجه به اینکه اثر انگشت وی در حافظه این کارت‌ها نگهداری می‌شود، خواهد داشت.

تجمیع کارت ملی و شناسنامه

همچنین رئیس سازمان ثبت احوال درباره تجمیع کارت ملی هوشمند و شناسنامه هوشمند افزود: ‌مشخصات هر فرد در داخل حافظه این کارت‌ها قرار داده شده و امکان تغییر آن نیز وجود دارد. زمانی که کارت هوشمند ملی فراگیر شد می‌توان با داشتن قانون جدید این کارت را جایگزین شناسنامه‌های هوشمند جدید کرد.

از جمله مزایای استفاده از کارت ملی هوشمند استفاده از آن در شبکه سلامت کشور است طوری که امکان استفاده از این کارت‌ها به صورت پایگاه محور فراهم است و درباره بیماری‌ها و سوابق پزشکی و نظام بیمه‌ای که فرد از آن استفاده می‌کند می‌توان اطلاعات لازم را در این کارت‌ها قرار داد.

هزینه هر کارت چقدر است؟

از جمله مواردی که در انجام هر طرح مورد پرسش قرار می‌گیرد بحث هزینه‌های انجام آن است. اردکانی درباره هزینه صدور کارت در شرایط فعلی بیان داشت: حدود 40 درصد هزینه کل کارت مربوط به بدنه و بالای 60 درصد آن مربوط به تراشه کارت است، با توجه به اینکه تراشه کارت از خارج خریداری می‌شود هزینه آن از شهروندان دریافت می‌شود. این هزینه سال گذشته 5000 تومان، امسال 10 هزار تومان و برای سال آینده حدود 15 هزار تومان پیش‌بینی شده است.

از جمله مواردی که در انجام هر طرح مورد پرسش قرار می‌گیرد بحث هزینه‌های انجام آن است. اردکانی درباره هزینه صدور کارت در شرایط فعلی بیان داشت: حدود 40 درصد هزینه کل کارت مربوط به بدنه و بالای 60 درصد آن مربوط به تراشه کارت است، با توجه به اینکه تراشه کارت از خارج خریداری می‌شود هزینه آن از شهروندان دریافت می‌شود. این هزینه سال گذشته 5000 تومان، امسال 10 هزار تومان و برای سال آینده حدود 15 هزار تومان پیش‌بینی شده است

این در حالی است که رئیس سازمان ثبت‌احوال، درباره استفاده از کارت هوشمند ملی به جای کارت‌های بانکی و کارت بلیت‌ها نیز با بیان اینکه پیش‌بینی شده کارت هوشمند ملی جایگزین تمام کارت‌های موجود فعلی در کشور شود، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح منوط به فراهم کردن زیرساخت‌ها توسط نهادهای مربوط است.

15ساله‌ها همه به گوش

جامعه هدف اجرای این طرح در حال حاضر افرادی هستند که به سن 15سالگی می‌رسند که در حال حاضر این قشر از جامعه آماری بالغ بر یک‌میلیون و 500هزار نفر دارند البته برای افرادی که در اسناد هویتی آنها تغییر ایجاد می‌شود و کسانی که کارت ملی آنها مفقود شده نیز کارت ملی هوشمند صادر می‌شود که بر این تعداد افزوده می‌شود.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : وطن امروز