تبیان، دستیار زندگی
در سفر خارجی باید نکاتی را رعایت کنید تا امنیت بیشتری داشته باشید. ما تعدادی از این نکات را برای شما بازگو می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امنیت سفر خارجی‌تان را تضمین کنید


در سفر خارجی باید نکاتی را رعایت کنید تا امنیت بیشتری داشته باشید. ما تعدادی از این نکات را برای شما بازگو می کنیم.

سفر

اسم و شماره تلفن و آدرس خود را نوشته و در جای مخصوص ساك قرار دهید. مدارك خود را در ساك دستی كه با خود به داخل هواپیما حمل می نماید، قرار دهید. از قرار دادن پاسپورت و مدارك مهم در ساك بزرگ كه تحویل بار هواپیما می دهید، خودداری نمایید.

مواظب بارهایی كه جهت بارگیری هواپیما می دهید باشید، دقت كنید برچسب بارها به آنها چسبیده و ته برگ برچسب ها نیز به بلیط شما الصاق شده باشد و از حضور در جاهای شلوغ فرودگاه دوری نمایید.

قفل كردن چمدانها یك اقدام احتیاطی خوب در جهت مقابله با سرقت و یا اشتباه باز شدن چمدانهاست.

سعی كنید روز قبل از پرواز غذای زیاد نخورید و در داخل هواپیما غذای سبك میل نمایید و به جای كفش نو از كفش راحت استفاده كنید.

به محض رسیدن به هر كشوری بلافاصله ساعت خود را با ساعت محلی تنظیم نمایید تا بتوانید به موقع به برنامه های مورد نظر برسید.

وقتی به مقصد رسیدید گذرنامه و ویزای خود را برای ارائه در دسترس داشته باشید و بعد از كنترل گذرنامه به مهر ورود و خروج و نیز تاریخ های مربوطه كه در گذرنامه شما ثبت می شود توجه كنید. در صورت وجود اشكال سریعاً موضوع را پیگیری كنید.

هنگام رفتن به گمرك جزو اولین یا آخرین نفرات صف نباشید.

در فرودگاه باجه اطلاعات و تابلوهای راهنما پاسخگوی نیاز شماست.

اگر برای رفتن از فرودگاه به محل اقامت وسیله ای از قبل مهیا نشده، حتماً از تاكسی فرودگاه استفاده كرده و از كرایه وسایل نقلیه متفرقه بپرهیزید و هنگام سوار شدن به تاكسی دقت بیشتری نموده و سوار اولین تاكسی كه هنگام خروج شما از مقابل شما عبور می كند نشوید چرا كه ممكن است راننده از قبل منتظر شما بوده باشد. هرگز از پیاده شدن از تاكسی كه در آن احساس امنیت نمی كنید و یا راننده آن مشكوك به نظر می رسد هراسی نداشته باشید، قبل از رسیدن به مقصد با راننده در مورد كرایه صحبت كنید نه بعد از آن.

بازگشت به ایران

توجه داشته باشید بلیط برگشت را قبلاً به تأیید برسانید حتی اگر بلیط برگشت شما OKاست باز هم از به تأیید رساندن بلیط غفلت نكنید. زیرا برخی از شركت های هواپیمایی از مسافرانی كه بلیط خود را تأیید نكرده اند كرایه اضافی درخواست می نمایند. همچنین برخی از شركتهای هواپیمایی می خواهند كه شما 24 ساعت مانده به پرواز، بلیط خود را مجدداً تأیید نمایید.

از آوردن اشیای ممنوعه به فرودگاه خودداری نمایید چرا كه ممكن است عوامل امنیتی فرودگاه به شما مشكوك شوند.

از قبول هر گونه بسته ای از افراد ناآشنا جهت انتقال به كشور (یا برعكس) خودداری نمایید چرا كه ممكن است یك كالای ممنوع یا قاچاق تحویل شما شود و این امر می تواند به بازداشت شما منجر گردد.

از خریداری اجناس حجیم از قبیل یخچال و تلویزیون خودداری نمایید. بار مجاز برای هر مسافر حداكثر 20 كیلوگرم می باشد و جهت اضافه بار به ازای هر كیلوگرم مبلغی دریافت می شود.

در هنگام بازگشت، اشیای ممنوعه از قبیل چاقو، قیچی، ناخن گیر، تفنگ اسباب بازی، آتاری و اسباب بازیهای كنترل دار و باطری دار، سرویس كارد و چنگال و بطری شیشه ای را حتماً داخل بارهای تحویلی قرار دهید.

اگر برای رفتن از فرودگاه به محل اقامت وسیله ای از قبل مهیا نشده، حتماً از تاكسی فرودگاه استفاده كرده و از كرایه وسایل نقلیه متفرقه بپرهیزید و هنگام سوار شدن به تاكسی دقت بیشتری نموده و سوار اولین تاكسی كه هنگام خروج شما از مقابل شما عبور می كند نشوید

توصیه های امنیتی

مدارك و پول تان را در جوامع عمومی و مكان های پرجمعیت نشان ندهید.

جلب توجه نکنید و از رفت و آمد به تنهایی در شب و یا در مكان های خلوت یا مشكوك خودداری کرده و از سوار شدن به غیر از خودروهای نقلیه عمومی اجتناب کنید.

زیور آلات را از مکان های معتبر بخرید. ممکن است به بهانه فروش این ابزارها به شما لوازم ردیابی و جاسوسی بفروشند.

از مدارك، پول، اشیای پر ارزش و... مراقبت کنید.

در هنگام ورود به كشور مقصد، افراد ناشناس و بعضاً ایرانی، با عناوین مختلف از جمله مترجم، راهنما و... به شما مراجعه نموده و پیشنهاد مساعدت به شما را دارند، توصیه می گردد به آنها اعتماد ننموده و حتی هدف از مسافرت خود را نیز به ایشان بازگو ننمایید.

با توجه به آگاهی نمایندگی های جمهوری اسلامی از مقررات كشور مقصد، در صورت بروز هر گونه مشكل یا نیاز به هر گونه راهنمایی بلافاصله و بدون تردید با مراجعه به نمایندگی ها از راهنمایی و مساعدت آنها استفاده نمایید.

مدارك هویتی و مسافرتی خود مثل گذرنامه، شناسنامه و... را به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید، چرا كه در صورت وقوع هر گونه مشكل یا سوء استفاده از این مدارك توسط هر شخص دیگر، مسئولیت آن بر عهده شما خواهد بود.

چنانچه گذرنامه خود را برای انجام سفر در اختیار شركت مسافربری قرار داده اید حتماً نسبت به اخذ رسید آن با درج زمان تحویل گذرنامه اقدام نمایید.

چنانچه به هر دلیل توسط پلیس محلی بازداشت شدید بلافاصله از مأمورین بخواهید بر اساس قانون مراتب را سریعاً به سفارت یا نزدیكترین سركنسولگری جمهوری اسلامی ایران اطلاع دهند و چنانچه زبان محلی را نمی دانید، از امضای هر گونه اوراق و اسناد خودداری فرمایید.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از: زورق، آکا ایران