تبیان، دستیار زندگی
برندگان رقابت تصویرسازی علمی و مهندسی 2013 معرفی شدند. این تصاویر در بردارنده دنیای پنهان صخره‌های مرجانی، گیاهان کرک دار و چندین زیبایی دیگر هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین تصویرسازی‌های علمی-مهندسی 2013


برندگان رقابت تصویرسازی علمی و مهندسی 2013 معرفی شدند. این تصاویر در بردارنده دنیای پنهان صخره‌های مرجانی، گیاهان کرک دار و چندین زیبایی دیگر هستند.

هر تصویر ابزاری قدرتمند برای شناخت است، چه عکسی باشد که به ما کمک کند تا چیزهایی را ببینیم که از دید چشم غیر مسلح پنهان می‌مانند، و چه یک نقاشی که داده‌های پیچیده را به شکلی ساده و زیبا در کنار هم قرار می‌دهد؛ تصویرها به چیزهایی را نشان می‌دهند که معمولا کلمات از عهده بیان آنها بر نمی‌آیند.

حال اگر قرار باشد این تصاویر زیبا هم باشند، می‌توان به سراغ برندگان سال 2013 مسابقه بین المللی تصویرسازی علمی و مهندسی رفت که برندگانش در روز پنج‌شنبه 17 بهمن ماه معرفی شدند و خبرش در نشنال جئوگرافیک، منتشر شد. این مسابقه هر سال توسط بنیاد ملی علوم امریکا برگزار می‌شود.

جریان آب در اطراف دو پولیپ مرجانی

بهترین تصویرسازی‌های علمی-مهندسی 2013

برنده جایزه اول بخش عکاسی، که در بالا می‌توانید آن را مشاهده کنید، الگوهای مسحور کننده حرکتی دو پولیپ مرجانی را نشان می‌دهد. این عکس از ترکیب دو تصویر به دست آمده که زمان نوردهی هر کدام 90 دقیقه بود: هر دو عکس جریان‌های آبی (خطوط طلایی و آبی) ایجاد شده توسط موهای زیر روی پولیپ‌ها (صورتی- قرمز و بنفش) را نشان می‌دهند؛ این موها به جلو و عقب حرکت می‌کنند تا مواد زائد تولید شده را از بدن جانور دور کنند و غذا را هم به شاخک‌های گرسنه او نزدیک‌تر کنند.

آسمان پر ستاره؟

بهترین تصویرسازی‌های علمی-مهندسی 2013

این‌ها ستاره‌های دریایی کوچک شناور در آب اقیانوس هستند یا ستاره‌هایی آسمانی که در نور رنگین کمانی ستاره‌ای دوردست، چشمک می‌زنند؟ در حیقیت، این ستاره‌ها روی موهای ریز پوشاننده برگ‌های نوعی گل به نام دوتزیای کرک‌دار (با نام علمی Deutzia scabra) نشسته‌اند. این گیاه ظاهر کرک‌دار خود را از همین موها می‌گیرد.

استیو لوری از پورتستیوارت ایرلند شمالی، از یک میکروسکوپ و نور قطبیده برای گرفتن این عکس استفاده کرد که برنده دیپلم افتخار در بخش عکاسی شد.

منهتن مینیاتوری

بهترین تصویرسازی‌های علمی-مهندسی 2013

شاید شبیه به یک عکس خیالی از جزیره منهتن باشد، ولی برنده جایزه انتخاب تماشاگران در بخش عکاسی، در حقیقت چیزی بسیار بسیار کوچک‌تر است.

این قطعه‌ای 2 میلی‌متری از ترکیبی است که خود رو به شکل‌های مختلف در می‌آورد. یک دانشمند علم مواد به نام آنا پیایت از دانشگاه ساوث فلوریدا در تامپا، از آن برای ساخت تراشه‌های کوچک برای ابزارهای درمانی استفاده می‌کند که می‌توانند وضع سلامتی افراد را کنترل کرده و بیماری را در آنها تشخیص دهند.

مغز زیبا

بهترین تصویرسازی‌های علمی-مهندسی 2013

برنده جایزه اول بخش تصویر سازی، داخل مغز ما رفته است: این تصویر، یک نقاشی زیبا از سلول‌ای عصبی؛ یا نورون‌های ما؛ در داخل مغز است.

از هر نورون شاخه‌هایی بیرون آمده که به دیگر نورون‌ها در مغز متصل می‌شوند. گرگ دان، هنرمندی با پس زمینه عصب شناسی است که رنگ‌ دانه‌ها را روی بوم پاشیده تا یک الگوی شاخه شاخه تصادفی در تابلو شکل گیرد. دان سپس برخی از نورون‌ها را با روکش دادن با برگه‌های طلایی یا پالادیوم سفید نقره‌ای برجسته‌تر کرده است.

میکروب‌ها برنده می‌شوند

بهترین تصویرسازی‌های علمی-مهندسی 2013

اگر محصولات جرم زدا را دوست دارید، این مطلب را نخوانید. همه خال‌های سبز روی مجسمه دست انسان در تصویر بالا، نشان دهنده باکتری‌هایی هستند که در برابر شیوه‌های میکروب زدایی مقاوم شده‌اند. نقاط سرخ نشان دهنده باکتری‌هایی هستند که هنوز می‌توان آنها را از بین برد.

لیدیا- ماری ژوبرت، یک متخصص میکروسکوپ الکترونی در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا است، که با این تصویر از باکتری Pseudomonas  جایزه انتخاب تماشاگران را در بخش تصویر سازی به خود اختصاص داد. ژوبرت می‌گوید: «ما سعی می‌کنیم که میکروب‌ها را کنترل کنیم، اما دنیای نادیدنی باز هم پیروز شده است».

پتوی ایمنی

بهترین تصویرسازی‌های علمی-مهندسی 2013

به نظر می‌رسد که همه ما در تلاش برای یافتن امنیت مثل هم فکر می‌کنیم. این ابر کلمات، نشان دهنده هزار مورد از معمول‌ترین رمزهای عبور برای یک وب‌سایت و اپلیکیشن بازی به نام RockYou است.

هکرها اطلاعات و رمزهای عبور 32 میلیون کاربر این سایت را در سال 2009/1388 بوده و در اینترنت منتشر کردند. در سال 2013/1392، پژوهشگری از دانشگاه کارنگی ملون به نام لوری فیت کرینور، تصمیم گرفت این رمزهای عبور را بررسی کنید و ببیند که پرکاربردترین رمز عبور چه کلمه‌ای است.

نتایج این بررسی، که به طور دیجیتال روی یک پتو چاپ شده‌اند، برنده دیپلم افتخار بخش تصویر سازی شدند. «123456» دیده شده در پس زمینه، با فاصله زیادی پرکاربردترین رمز عبور بود. تعداد طرفداران دومین رمز عبور، یک سوم کسانی بود که این رمز عبور را انتخاب کرده بودند.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: خبرآنلاین