تبیان، دستیار زندگی
این هفته نقطه پایان یک انتخاب برای خریداران لپ‌تاپ‌ها بود که همیشه در زمان خرید لپ‌تاپ، سونی وایو یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های خرید آن‌ها بود. سونی رسماً فروش کسب‌ و کار لپ‌تاپ‌ها خود را تحت نام وایو اعلام کرد. شرکای صنعتی ژاپن (JIP) مالک جدید این بخش است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خداحافظی با Vaioهای سونی!


این هفته نقطه پایان یک انتخاب برای خریداران لپ‌تاپ‌ها بود که همیشه در زمان خرید لپ‌تاپ، سونی وایو یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های خرید آن‌ها بود. سونی رسماً فروش کسب‌ و کار لپ‌تاپ‌های خود را تحت نام وایو اعلام کرد. شرکای صنعتی ژاپن (JIP) مالک جدید این بخش است.

برند لپ‌تاپ‌های Vaio در همه جای دنیا، طرفداران زیادی دارد و باید بگوییم که واقعا برند باکیفیتی است، بعد از سال 1995 و پادشاهی ویندوز، آن زمان که صنعت پی‌سی در اوج خود بود، سونی در سال 1996، شروع به ساخت لپ‌تاپ کرد، در دوره رونق پی‌سی، فروش Vaioها به 900 هزار دستگاه در سال هم رسید.

خداحافظی با vaioهای سونی!

اما دیگر دوره و زمان رونق پی‌سی سپری شده است، اولویت بیشتر مردم خرید گوشی و تبلت و بعد خرید پی‌سی است، سال به سال هم اوضاع بدتر می‌شود، طوری که در سال 2013 فروش Vaio به 600 هزار دستگاه رسید، یعنی چیزی در حد فروش سال 2009.

لپ‌تاپ‌های سونی یکی ار برترین‌های لپ‌تاپ‌های موجود در بازار بود که طراحی آن زبان‌زد همه‌ی دوستداران دنیای فناوری بود، اما این بخش اخیرا جز ضرر مالی منفعت دیگری برای سونی نداشت. از آخرین مدل‌های تولید شده می‌توان به وایو تب 11 اشاره کرد. از‌این‌رو سونی تصمیم به فروش این بخش گرفت.

تمرکز روی تولید لپ‌تاپ‌های ویندوزی و افول بازار پی‌سی‌ها که با رشد تبلت‌ها همراه شد، اوضاع را برای سونی کاملا تغییر داد. جالب است بدانید که تولید پی‌سی برای شرکت معظم سونی، اصلا سودآور نیست و بلکه زیان‌آور هم است!

اگر دقت کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که یک سالی می‌شود، همه تمرکز سونی روی بازار گوشی‌های هوشمند متمرکز شده است و اگر به اطراف خود بنگرید می‌بینید که تعداد کسانی که گوشی‌های سونی را دارند، روز به روز افزوده می‌شود.

خداحافظی با vaioهای سونی!

می‌توان فروش کسب و کار پی‌سی‌ها و لپ‌تاپ‌های سری وایو را برای سونی از جنبه‌ی مثبت آن نیز ارزیابی کرد. مطمئناً رقابت در چند جبهه، توانایی و منابع بیشتری را می‌طلبد، اما با فروش کسب و کار محصولات وایو، سونی می‌تواند تمرکز بیشتری را برای تولید تبلت‌ها و تلفن‌های‌هوشمند خود معطوف کند.

در نشانه‌ای دیگر از تغییر راهبرد سونی، سونی خبر داد که تولید Vaioها را متوقف خواهد کرد و این بخش را به گروهی از شریکان ژاپنی واگذار خواهد کرد.

در حال حاضر یک هزار نفر در بخش Vaio مشغول به کار هستند، بخشی از آنها، به گروه تجاری جدید خواهند پیوست، بخشی هم در بخش‌های دیگر سونی جذب خواهند شد و بخشی هم البته بیکار خواهند شد.

چاره‌ای نبوده و سونی مجبور بود به عنوان بخشی از برنامه تعدیل نیروی کار، عذر پنج هزار نفر را بخواهد تا سونی از مرحله زیان‌دهی فعلی به درآید و مبدل به یک شرکت سودآور شود. در حال حاضر سونی هر سال 1,1 میلیارد دلار، متحمل زیان می‌شود!

لپ‌تاپ‌های سونی یکی ار برترین‌های لپ‌تاپ‌های موجود در بازار بود که طراحی آن زبان‌زد همه‌ی دوستداران دنیای فناوری بود، اما این بخش اخیرا جز ضرر مالی منفعت دیگری برای سونی نداشت

البته طبق بیانیه شرکت سونی، پتشبانی از خریداران پیشین لپ‌تاپ‌های Vaio ادامه پیدا خواهد کرد.

روز به روز، تجارت پی‌سی بیشتر دچار افول می‌شود، سال 2011 هم، شرکت NEC بخش پی سی خود را به لنوو واگذار کرد.

جالب است بدانید که حتی شرکت چینی لنوو که در حال حاضر سرآمد پی‌‌سی‌سازهای دنیاست و خیلی‌ها عاشق لپ‌تاپ‌های باکیفیت تینک‌پد آن شده‌اند، متوجه این تغییر روند بازار است. خرید موتورولا توسط لنوو نشان می‌دهد که این شرکت هم سعی دارد به موقع، خود را اتکای صرف روی بازار پی‌سی برهاند.

خداحافظی با vaioهای سونی!

اما چنین واگذاری‌هایی برای مصرف‌کنندگان چندان خوب نیستند، لپ تاپ‌های Vaio تنوع بسیار زیادی داشتند و تهی شدن بازار از آنها، طیف انتخاب ما را کم خواهد کرد. بله! گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها چیزهای فوق‌العاده‌ای هستند، اما دسته زیادی از ما هنوز برای انجام کارهای مهم تحصیلی و شغلی خود نیازمند، پی‌سی‌ها هستیم.

سونی آخرین محصولات سری وایو را در بهار سال آتی به بازار عرضه خواهد کرد و از آن پس این کسب و کار به JIP واگذار خواهد شد. این کمپانی تولید محصولات خود را برای بازار ژاپن انجام خواهد داد، هرچند درصورت وجود درخواستی از خارج از کشور، شاید شاهد عرضه‌ی دوباره‌ی محصولات وایو، این‌بار با برندJIP  باشیم. سونی با فروش وایو، به فعالیت در حوزه‌ی لپ‌تاپ‌ها و پی‌سی‌ها پایان خواهد داد.

فرآوری: راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: زومیت، یک پزشک