تبیان، دستیار زندگی
هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده برگزیده ریاضی

هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

هشتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقه مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز هم چون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی"پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

ایده برگزیده ریاضی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

نام ایده : یادگیری بهتر مثلثات

نام ارائه دهنده: عباس محمد زاده

زمینه و نوع پروژه : ریاضی - تحقیقاتی

درجه سختی : متوسط

مثلثات یکی از شاخه‌های ریاضیات است که با سه‌گوش‌ها، زاویه‌ها، تابع‌های مثلثاتی مثل سینوس و کسینوس سر و کار دارد. مثلثات در بسیاری از شاخه‌های ریاضیات محض و هم چنین ریاضیات کاربردی کاربرد دارد. به همین ترتیب مثلثات در علوم طبیعی نیز دارای کاربرد است.

اولین کسانی که از مثلثات استفاده می‌کردند یونانیان بودند. در یونان قدیم از مثلثات برای تعیین طول مدت روز یا طول سال (با مشخص کردن موقعیت ستارگان در آسمان) استفاده می‌شد. بعدها ریاضیدانان و منجمان هندی نیز پیشرفت‌هایی در مثلثات به دست آوردند ولی پیشرفت این علم مدیون دانشمندان مسلمان است. مسلمانان اصلی‌ترین نقش را در پیشرفت این علم ایفا کردند و سپس این اندوخته‌ها را در قرون وسطی به اروپاییان منتقل کردند. اروپاییان نیز دانش فراوان مسلمانان در مثلثات استفاده کردند و این علم را توسعه داده و به شکل امروزی در آوردند.

ایده برگزیده ریاضی هشتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان

علم مثلثات در نجوم کاربرد فراوانی دارد و ازآن برای اندازه‌‌گیری فواصل بین ستارگان استفاده می‌شود. همچنین در طراحی سیستم‌های ماهواره ای از مثلثات استفاده فراوانی می‌شود. در دریانوردی نیز از مثلثات برای تشخیص جهت‌های جغرافیایی کمک گرفته می‌شود. امروزه از مثلثات در شاخه های مختلف فیزیک مانند اپتیک، اکوستیک، در تحلیل بازارهای مالی، الکترونیک، معماری، اقیانوس شناسی، مکانیک، بلور شناسی، ژئودزی، عمران و اقتصاد استفاده فراوانی می‌شود.

دانش آموز پژوهشگر در این پروژه به بررسی روش های نوین آموزش مثلثات و راه کارهای برتر در آموزش و یادگیری مثلثات پرداخته است. در واقع این پژوهشگر بیان می کند مثلثات از شاخه های کهن علم ریاضی است که شاید بتوان گفت بارزترین جلوه های کاربردی علم ریاضی را می توان در این شاخه جستجو کرد. هنر حل مثلثات از دیر باز ذهن ریاضیدانان را مشغول به خود داشته است و یافته های زیادی در این زمینه پا به عرصه ریاضی گذاشته است، با این همه دانش آموزان و دانشجویان رشته های مختلف آشنایی عمیقی با هنر زیبای ریاضی ندارند. در پژوهشی که ارائه می شود تلاش شده است تا نگاهی هر چند گذارا به روش های نوین آموزش مثلثات و راه کارهای برتر در آموزش مثلثات و کاربردهای هنر حل مثلث در سایر علوم همچنین در زندگی روزمره بشر داشته باشیم و با چند وسیله کمک آموزشی در این علم آشنا شویم.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده فیزیک ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (1)     

ایده های برگزیده فیزیک ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (2)   

ایده های برگزیده فیزیک ششمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (3)