تبیان، دستیار زندگی
کارگردان «معمای شاه» اعلام کرد به رسم تبرک فرازهایی از مبارزات مقام معظم رهبری در این سریال نشان داده می شود و شخصیت های دیگری چون آیت الله رفسنجانی و شهیدان بهشتی و فاطمی نیز در کار خواهند بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارائه تصویری از مبارزات رهبری در «معمای شاه»

بازسازی صدای امام خمینی توسط حنجره طلا


کارگردان «معمای شاه» اعلام کرد به رسم تبرک فرازهایی از مبارزات مقام معظم رهبری در این سریال نشان داده می شود و شخصیت های دیگری چون آیت الله رفسنجانی و شهیدان بهشتی و فاطمی نیز در کار خواهند بود.

ارائه تصویری از مبارزات رهبری در «معمای شاه»

بعد از ظهر پنجشنبه 17 بهمن مهدی فرجی مدیر شبکه یک و مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری از پشت صحنه سریال «معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه‌کنندگی علی لدنی در کاخ گلستان واقع در میدان ارگ بازدید کردند.

در این مراسم وزیر دادگستری به بازبینی عکس های حضرت امام (ره) که ایفای نقش ایشان را  شکرخدا گودرزی برعهده دارد پرداخت و بخش هایی از کار با بازی جعفر دهقان در نقش رضاشاه ضبط شد.

ورزی به ثبت وقایعی چون کودتای 28 مرداد، 30 تیر، 17 شهریور و ... در این سریال اشاره کرد و گفت: میدان ژاله را برای نمایش وقایع 17 شهریور بازسازی کرده ایم و در خیابان 15 خرداد، میدان بهارستان و منیریه نیز تصویربرداری خواهیم داشت. همچنین کشتار کفن پوشان ورامین را نیز به تصویر خواهیم کشید.

وی ادامه داد: منزل حضرت امام در قم، بازار قم و کمیته ضد خرابکاری و موزه عبرت از دیگر لوکیشن های ماست.

نمایش بخش هایی از مبارزات رهبر به رسم تبرک

این کارگردان تاکید کرد: در صددیم فرازهایی از مبارزات مقام معظم رهبری را در کار بیاوریم و من اجازه خواستم تا به رسم تبرک بخش هایی از این مبارزات را برای آشنایی نسل جوان در کار نشان دهیم. خاطره درخشانی از رهبری در آن دوران وجود دارد. امام خمینی، آیت الله کاشانی، نواب صفوی و فدائیان اسلام همچنین شهدای موتلفه منهای شهید اندرزگو که در اثر دیگری به صورت مفصل به آنها پرداخته شده جزو شخصیت هایی هستند که در «معمای شاه» از آنها می گوییم.

ورزی اضافه کرد: شهیدان مطهری و بهشتی نیز از این جمله اند و در کنار فرازهایی از مبارزات حضرت آقا، بخش هایی از فعالیت های مبارزاتی آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز در سریال بیان می شود.

وی، این افراد را قهرمانان قصه سریال خواند و یادآور شد: اشخاص غیر روحانی از جمله دکتر فاطمی در اتفاقاتی چون کودتای 28 مرداد مورد توجه قرار می گیرند اما به مجاهدین در ایام انقلاب ورود نکرده ایم چرا که هدف ما روایت زندگی محمدرضای پهلوی است که از این طریق تاریخ انقلاب را به صورت کامل روایت می کنیم و آگاهی بینندگان را از آن برهه تاریخی بالا خواهیم برد.

امیدوارم گودرزی از عهده کار بربیاید و اتفاق مبارکی رخ بدهد. عکس هایی که تماشا کردیم حس فوق العاده ای داشتند. به راستی که تبلیغ بسیار مهم است و پیامبر خدا هم زندگی اش را برای همین گذاشت. هنر نیز ابزاری برای تبلیغات است

وی از موسی حقانی به عنوان مشاور پژوهشی پروژه و مرکز تحقیقات و مطالعات تاریخ معاصر به عنوان یاری کننده سریال نام برد و افزود: فیلمنامه ظرف 2 سال و نیم با رصد و استخراج مهمترین مسائل نگارش نوشته شد و ما بخش هایی از کار را در شهرک سینمایی طی 13 ماهه اخیر تصویربرداری کرده ایم گرچه می توانست بخش مربوط به دربار شاه سه ماه زودتر تمام شود اما برخی مشکلات مالی و دیگر مسائل مانع از تحقق این امر شد و این سه ماه ضرر بزرگی برای پروژه بود.

وی از گودرزی به عنوان نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر یاد و اظهار کرد: ایام مبارزات امام در دهه 50، ملاقات ایشان با مرحوم بروجردی و دیگر مسائل تاریخی جزء بخش های بازی این هنرمند است.

ورزی یادآور شد: رسول توکلی از بازیگران اصفهان است البته تست گریم او برای ایفای نقش شهید مطهری کامل تر خواهد شد.

ارائه تصویری از مبارزات رهبری در «معمای شاه»

هرکاری انجام بدهم حضرت امام (ره) نخواهم شد

در ادامه گودرزی نیز در سخنانی گفت: من 25 سال است در دانشگاه ها بازیگری درس میدهم و سابقه کار در مجموعه های تلویزیونی را نیز دارم. از جمله «شب دهم» که نقش اصغر پلنگ دره ای را در آن بازی می کردم. اما بازیگر حرفه ای به آن معنا نیستم. با این حال انرژی دوستان کمکم کرد تا یکی از ماندگارترین نقش های تاریخی این سرزمین را بازی کنم. گرچه می دانم هرکاری انجام بدهم حضرت امام (ره) نخواهم شد.

این کارگردان تئاتر از مردم خواست با دیده خطاپوش به بازی اش نگاه کنند.

در این مراسم پورمحمدی حین سخنرانی افراد سوالات مختلفی می کرد و سخنان آنها را سمت و سو می داد.

هنرمندی که صدای امام در سه برهه را اجرا می کند

در ادامه ورزی در پاسخ به این سوال او که نقش امام (ره) پررنگ تر است یا نقش محمدرضا پهلوی (ره) گفت: نقش امام کمرنگ تر است چون سریال درباره زندگی شاه است اما در درام قهرمان و ضدقهرمان داریم و قهرمان این قصه امام است. دژاکام به عنوان بازیگردان 9 ماه با گودرزی کار کردو او تمام حالات، رفتار و سکنات امام را تمرین کرده است. حتی زمانی که بخش هایی از کار را برای عروس امام خانم طباطبایی نمایش دادیم حیرت کردند و گفتند او انگار خود امام است.

وی افزود: دستان توانمند شهرام خلج به عنوان طراح گریم به این پروژه کمک کرد و مبنای انتخاب گودرزی نیز به خاطر پیشانی بلند او بود. من تئاتر زیاد می روم و در نمایش «ساقی» گودرزی را دیدم که اشعاری را در مدح امیرالمومنین قرائت می کرد. ما قبل از او از 4 نفر تست گریم گرفته بودیم و حتی یک نفر آماده عقد قرارداد بود اما من دست نگه داشتم و تست هایمان را به مسئولانی چون مصلحی وزارت اطلاعات و... نشان دادم. افراد به امام شبیه می شدند اما نگاه و چشم آنها شبیه ایشان نبود.

ورزی تأکید کرد: در واقع زمانی که برای دیدن آن نمایش رفته بودم ناامید بودم و با اتمام تئاتر خوشحال بودم که امام را پیدا کردم. در واقع باز شاهی روی گرده گودرزی نشسته چرا که ایفای نقش امام لیاقت می خواهد.

این کارگردان سریالهای تاریخی از گودرزی خواست بخش هایی از آن شعرخوانی را اجرا کند و در ادامه اظهار کرد: ما هنرمندی در این کار داریم که قادر است با صدای امام (ره) سخن بگوید. ما از صدای گودرزی استفاده نکرده ایم. آن هنرمند حنجره طلا می تواند صدای امام در قم در سال 42، صدای او در زمان انقلاب و سال 57 و صدای او در اواخر عمر را اجرا کند.

وی ادامه داد: من این هنرمند را پیش حاج حسن خمینی در قم بردم و او از شنیدن صدای این هنرمند که نطق امام در بهشت زهرا را اجرا می کرد حیرت کرده بود. حتی او نوارهای را سال 42 که تند ضبط می شد با همان ریتم اجرا می کند و این یک موهبت از سوی خدا است.

ارائه تصویری از مبارزات رهبری در «معمای شاه»

تاثیر هزاران منبر و یک سکانس

در ادامه پورمحمدی وزیر دادگستری نیز انقلاب را یک معجزه دانست و گفت: امیدوارم گودرزی از عهده کار بربیاید و اتفاق مبارکی رخ بدهد. عکس هایی که تماشا کردیم حس فوق العاده ای داشتند. به راستی که تبلیغ بسیار مهم است و پیامبر خدا هم زندگی اش را برای همین گذاشت. هنر نیز ابزاری برای تبلیغات است.

وی افزود: اگر ما هزاران بار منبر برویم شاید بتوانیم بخشی از تاثیرگذاری و القای هنر را داشته باشیم. نیت خوب به کار شما برکت می دهد و انشالله «معمای شاه» اثر ماندگاری در عرصه سینما و فیلم شود و فراتر از به اثری جاودان به عنوان عمل خیر شما تبدیل شد. چرا که جنس این کار عمل صالح است.

پورمحمدی تأکید کرد: قهرمانان این سریال قهرمانان تاریخ معاصر هستند و تماشای این اثر برای نسل جوان ضروری است تا بتوانند گزارش دقیق و واقعی از آن دوران ببینند. حس می کنم این اثر کار خوبی از آب درآمده است و امیدوارم ماندگار باشد. همانطور که سخنی که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند.

وزیر دادگستری برای تمامی مسئولان و هنرمندان تلویزیون که در ساخت این اثر دخیل هستند آرزوی موفقیت کرد.

در ادامه با حضور رضا استادی از سایت «معمای شاه» رونمایی شد و او توضیح داد پس از سایت هایی که برای سریال های «مختارنامه»، «شوق پرواز» و «کلاه پهلوی» فعالیت می کرده این چهارمین سایت سریالهای شبکه اول سیما است که اطلاعات گسترده ای از پروژه در آن وجود دارد و با پخش هر قسمت مخاطبان می توانند آن را از سایت دانلود کنند.

پس از رونمایی از سایت، بازدیدکنندگان به بخش دیگری از کاخ گلستان رفتند که در سریال به عنوان کاخ مرمر از آن استفاده می شد و مدیر شبکه یک و وزیر دادگستری شاهد ضبط یکی از پلان های سریال بودند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط:

افسانه ای به نام حریم سلطان (بخش دوم) 

سریال های فاخر