تبیان، دستیار زندگی
استفاده از تجربیات و نظرات دیگر مسافران یکی از راهکار هایی است که می تواند باعث بهبود کیفیت سفر و پایین آورد ریسک خطرهای احتمالی شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توریست بودنتان را مخفی کنید!


استفاده از تجربیات و نظرات دیگر مسافران یکی از راهکار هایی است که می تواند باعث بهبود کیفیت سفر و پایین آورد ریسک خطرهای احتمالی شود.

توریست

رفتن سفر به خارج از کشور به آسانی خریدن بلیط و پریدن توی هواپیما نیست. امنیت باید یکی از نکات اصلی مورد نظر باشد، مهم نیست به کجا می روید و یکی از نکاتی که باید برای ایمن بودن در سفر به آن توجه شود پوشش است. یعنی طوری لباس بپوشید که خیلی به عنوان یک توریست در چشم نیایید.

علاوه بر لباس هایی که نباید بپوشید مثل ترکیب تی شرت و کلاه بیسبال و کتانی سفید، برای انتخاب لباس در کشوری خارجی رسوم و رفتار رایج و نیز اعتقادات مذهبی آنها را در نظر داشته باشید.

لباسهایی که از نظر شرعی نشانه بی عفتی است

در کشوری که عقاید عمیق مذهبی دارند بهتر است که با محافظه کاری لباس انتخاب کنید. اگر اطلاع کافی ندارید میتوانید از آژانس مسافرتی تان یا از کتابهای راهنما در مورد عقاید و رسوم مذهبی کشور مقصد آگاه شوید.

مردان در بیشتر کشورهای مذهبی هنگام بازدید از اماکن مقدس نباید شلوار کوتاه و تی شرت بدون آستین بپوشند. پوشیدن شلوار و دامن بلند برای خانم ها مناسب است. به عنوان یک قانون کلی مسافران برای ورود به کلیساها و اماکن مذهبی دیگر باید شانه ها و زانوهایشان پوشیده باشد تا کسی به آنها خیره نشود و احیانا از ورودشان جلوگیری نشود. و بهتر این  است که پاها پوشیده باشد. برای راحتی خیال بهتر است بلوز آستین بلند و یقه بسته پوشید.

کفش کتانی و کفش جلوباز

در اروپا پوشیدن کفش کتانی فقط مخصوص ورزش است. کفش سفید تنیس، صندل راحتی به مذاق اسپانیایی ها و ایتالیایی ها خوش نمی آید. بهتر است به جای این ها از کفش های چرمی راحتی برای راه رفتن در شهر استفاده کنید، کفش ها باید تمیز و واکس خورده باشند. کفشهای سفید بندی تنیس نشانه توریست های آمریکایی است.

و نیز بهتر آن است که از کفشهای جلوبسته استفاده کنید تا پاهایتان از گزیده شدن توسط حشرات و یا زخم شدن در زمینهای شنی در امان باشد.

شلوار کوتاه، عرقگیر و دمپایی

در بیشتر فرهنگ ها مردم با شلوار کوتاه بیرون نمی روند، فرقی نمیکند چه فصلی باشد یا چقدر به استوا نزدیک باشند. بهتر است شلوارهای کوتاه خاکی رنگ را بگذارید برای ساحل، پارک، باشگاه تنیس و مسیرهای پیاده روی. روش لباس پوشیدن راحت یک توریست برای بیشتر مردم خارجی سوال برانگیز است. شما به ندرت مردم بومی را می بینید که شلوارک به پا کنند مگر اینکه بخواهند فوتبال بازی کنند.

همچنین از پوشیدن دمپایی ها نامناسب اجتناب کنید. شاید شما با خودتان فکر می کنید که پوشیدن اینها باعث راحتی شما خواهد بود اما مطمئن باشید دیگر همسفران تور شما با این طرز لباس پوشیدن شما مشکل خواهند داشت و آن را باعث آبروریزی و شرمساری خود می دانند.

زیور آلات پر زرق و برق

هیچ وقت در خارج از کشور از جواهرات قیمتی و پر زرق و برق استفاده نکنید مگر اینکه بخواهید حلقه الماس شما، مرواریدهایتان و ساعت قیمتی تان در کلکسیون شخص دیگری نگهداری شود. از آنجا که نیاز نیست کسی را در طول سفر خود تحت تاثیر قرار دهید پس بهتر است چیزهای قیمتی تان را در خانه بگذارید.

تصاویر مذهبی، شعارهای ناسزا یا پرچم ملل

از لباسهایی با علایم ورزشی، مذهبی یا ارتشی، کلمات مقدس، پرچم ملل و هر کلمه یا علامتی که به زبانی نوشته شده است که نمی توانید آن را معنی کنید دوری کنید. لازم نیست در طول سفر ناخواسته وارد بحث عقیدتی شوید. همچنین بهتر است زیورآلاتی را که علایم مذهبی دارند در خانه بگذارید. اگر مجبور به پوشیدن آنها هستید طوری زیر پیراهنتان مخفی کنید که در چشم نباشد. بعضی ها دنبال دردسر می گردند و ممکن است با دیدن این نمادها بخواهند با شما سر ناسازگاری بگذارند. کاری که شما قطعا مایل به آن نیستید.

رنگهای روشن

از رنگها و طرح های جیغ بپرهیزید. از مدلها و رنگهای مطمئن تر مثل آبی، آبی نفتی، کرم تیره و طوسی استفاده کنید. در کل لباس های با سایز مناسب و کلاسیک بپوشید. شما می خواهید همرنگ جماعت شوید و نمی خواهید جلب توجه اضافی کنید.

رنگهای نامناسب

در ایران در مراسم تدفین و ترحیم مشکی می پوشند اما در نقاطی از آسیا مثل ژاپن و هند سفید رنگ لباس عزا است. در ضمن از پوشیدن لباس آبی یا مشکی در آفریقای مرکزی پرهیز کنید که رنگ مورد علاقه پشه های بزرگ تسه تسه است.

شلوار جین

اگر از یک کارخانه یا یک منطقه روستایی دیدن می کنید یا از یک مکان گردشگری که افراد محلی در آنجا شلوار جین می پوشند پس پوشیدن شلوار جین ایرادی ندارد. البته شلوار جینی که می پوشید باید اندازه اش مناسب باشد و صاف و صوف باشد حتی بهتر است از رنگ آبی تیره یا مشکی استفاده کنید. شلوار های بگی، پاره پوره، و حتی جین کشی تنگ در خارج خیلی پسندیده نیست.

در مورد حالات دستتان دقت کنید چون بسته به جایی که در آن قرار دارید معانی متفاوتی ممکن است داشته باشند

کیف کوله پشتی

آیا برنامه دارید تابستان با کیف کولیتان راهی اروپا شوید؟ پس یک کیف کولی بزرگ قطعا از چمدان چرخ دار در هنگام سوار و پیاده شدن از قطار و طی مسافت بهتر است. اما یک کیف دیگر هم با خود داشته باشید مثلا یک کیف پارچه ای کوچک برای گشتن روزانه در شهر. هر نوع کیف کولی، بزرگ یا کوچک روی شما مارک توریست می زند.

دوربین

یک عکس بگیرید و دوربینتان را کنار بگذارید. هیچ چیز بیشتر از این نمایانگر یک توریست نیست که دوربینی دایم از گردنتان آویزان باشد. نه تنها تابلو می شوید بلکه طعمه دزدان خواهید شد. یک دوربین خوب همراه داشته باشید که بشود آن را در کیف قرار داد.

چند نکته دیگر

پوشیدن لباس مناسب در خارج از کشور نه تنها کمک میکند همرنگ جماعت میزبان شوید و از میزبانی گرم تر آنها برخوردار شوید بلکه از اینکه به چشم جیب بر ها بیایید جلوگیری می کند. پس اگر در انتخاب شک دارید ببینید مردم محلی چه می پوشند. بهتر این کار این است که مسافر از یک فروشگاه لباس فروشی محلی چند دست لباس تهیه کند. سپس هیچ کس او را به چشم توریست نمی بیند.

علاوه بر اینکه به پوششتان دقت میکنید کارهای دیگری هم میتوانید انجام دهید تا کمتر شبیه مسافر به نظر برسید مثلا اگر می خواهید سوغات بخرید از کیسه های پلاستیکی استفاده نکنید که شما را شبیه غریبه ها می کند. هر چه دوست دارید بخرید و آنها را در کیف دستی تان جا دهید. از فروشنده بخواهید وسایل بزرگتر را به هتل تان بفرستد.

کاری کنید که به نظر برسد می دانید دارید چه کار می کنید و کجا می روید حتی اگر مجبورید فیلم بازی کنید. وقتی وسط خیابان ایستاده اید و سردرگم به نظر می رسید یا بدتر از آن دارید نقشه تان را باز می کنید با صدای بلند دارید اعلام می کنید که یک توریست هستید. در عوض به یک کافه یا جایی شبیه آن بروید تا وقت داشته باشید خودتان را جمع و جور کنید.

در مورد حالات دستتان دقت کنید چون بسته به جایی که در آن قرار دارید معانی متفاوتی ممکن است داشته باشند. از آنجایی که شما نمی دانید علایم مختلف دست در کشورهای دیگر چه معنایی می تواند داشته باشد بهتر است از آنها استفاده نکنید تا به کسی توهین نشود.

بعضی اوقات لحن صحبت ما مهم تر از ظاهرمان است. با صدای آرام و سخنان مودبانه صحبت کنید گرچه این پیشنهاد می تواند همیشه و در همه سفرها مفید باشد حتی در شهر خودتان.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از: آکاایران