تبیان، دستیار زندگی
قرمزی چشم ها نشانه بیماری هایی است که می تواند بسیار ساده و کم خطر باشد یا جدی و خطرناک. بعضی از این بیماری ها حتی به طور خود به خود بهبود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان خودسرانه چشم‌های قرمز، ممنوع!


قرمزی چشم ها نشانه بیماری هایی است که می تواند بسیار ساده و کم خطر باشد یا جدی و خطرناک. بعضی از این بیماری ها حتی به طور خود به خود بهبود می یابد و مشکل فرد برطرف می شود و برخی دیگر می تواند سلامت چشم و بینایی او را هم تهدید کند.


چشم قرمز

چشم‌هایش که قرمز می‌شود، فکر می‌کند حتما از کم خوابی است یا شاید هم زیاد خوابیده که رنگ چشم‌هایش خونی و قرمز شده است. برای همین هم کاری به کار این وضع ندارد و می‌گذارد خودش خوب شود.

اگر چند روزی این وضع ادامه پیدا کند هم شستن چشم ها با آب سرد و چای، استفاده از قطره های چشم یا استراحت کردن راه حل هایی است که امتحان شان خواهد کرد؛ راه حل هایی که بعضی وقت ها نتیجه می دهد و مشکلش رفع می شود و گاهی هم هیچ فایده ای ندارد.

برعکس این گروه، کسانی هم هستند که به محض مشاهده چشم های قرمز نگران می شوند و فقط به بیماری های خطرناک و جدی چشم فکر می کنند. برای همین هم طبیعی است که در این مواقع بلافاصله به پزشک مراجعه کنند و از او کمک بگیرند.

چشم پزشکان اما نه روش گروه اول را تائید می کنند و نه نگرانی گروه دوم را درست می دانند. از نظر آنها قرمز شدن چشم بیماری نیست و فقط می تواند نشانه بیماری های مختلف باشد. بنابراین می توانیم بگوییم قرمز شدن چشم ها هم مشکلی مانند سردرد است و همان طور که سردرد می تواند به علل مختلف ایجاد شود، قرمزی چشم ها هم می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که بر اساس تشخیص هر یک از آنها، درمان های خاصی هم وجود دارد.

نشانه ای از بیماری های ساده تا خطرناک

حالا که قرمزی چشم ها خودش به تنهایی بیماری محسوب نمی شود، ممکن است این سوال پیش بیاید که این وضع نشانه ای از بیماری های جدی چشم است یا مشکلات خفیف و کم اهمیت هم می تواند باعث قرمز شدن چشم ها شود؟

در صورتی که قرمز شدن چشم با درد، سوزش، ترشح، تاری و کاهش دید همراه باشد به رسیدگی و توجه بیشتری نیاز دارد

دکتر محمدرضا جعفری نسب ، چشم پزشک و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به این پرسش چنین پاسخ می دهد: بیماری های مختلفی می تواند با قرمز شدن چشم ها نمایان شود. به عبارت دیگر، قرمزی چشم ها نشانه بیماری هایی است که می تواند بسیار ساده و کم خطر باشد یا جدی و خطرناک. بعضی از این بیماری ها حتی به طور خود به خود بهبود می یابد و مشکل فرد برطرف می شود و برخی دیگر می تواند سلامت چشم و بینایی او را هم تهدید کند. بنابراین طیف گسترده ای از بیماری های چشمی وجود دارد که می تواند به قرمز شدن چشم ها منجر شود و به همین دلیل تشخیص این موارد را باید به چشم پزشکان سپرد.

البته این موضوع هم نباید افراد را نگران کند، زیرا علائم همراه با قرمزی چشم ها می تواند نشان دهنده خطرناک بودن یا بی خطر بودن مشکل چشم ها باشد.

علائمی که همراه با قرمزی چشم ها نمایان می شود می تواند اهمیت و میزان خطر را تا حدی مشخص کند. به طوری که اگر فردی با این مشکل روبه رو شود، اما هیچ علامت دیگری همراه با قرمزی چشم هایش وجود نداشته باشد، معمولا ناشی از وضع خطرناکی هم نیست.

گاهی فرد متوجه قرمز شدن چشم هایش هم نمی شود و تا زمانی که در آینه نبیند یا کسی به او نگوید، این موضوع را احساس نمی کند. همین وضع نشان می دهد که به احتمال زیاد یکی از مویرگ های ظریف چشم پاره شده که بدون هیچ عارضه ای هم برطرف می شود.

این قرمز شدن ها می تواند به دلیل پارگی مویرگ های سطحی چشم بر اثر ضربه ملایمی که به چشم ها وارد شده، اتفاق بیفتد. بنابراین مالیدن چشم، عطسه یا سرفه کردن و مواردی از این دست می تواند موجب قرمز شدن چشم ها شود، بخصوص در افراد مسن و کسانی که سابقه فشار خون دارند این شرایط وجود دارد. چنین وضعی هم پس از گذشت چند روز خود به خود بهبود می یابد و جای نگرانی ندارد.

قرمزی چشم

اما در صورتی که علائمی همراه با قرمز شدن چشم ها وجود داشته باشد، اهمیت موضوع هم بیشتر از قبل می شود و مسلما به پیگیری بیشتری نیاز دارد.

در صورتی که قرمز شدن چشم با درد، سوزش، ترشح، تاری و کاهش دید همراه باشد به رسیدگی و توجه بیشتری نیاز دارد.

در مواردی که قرمزی چشم همراه با درد خفیف و ترشح نمایان می شود ولی دید بیمار خوب است و تغییری در آن ایجاد نشده، معمولا حساسیت ها که موجب ملتهب و گشاد شدن عروق می شود، عامل اصلی ایجادکننده این مشکل است که در این موارد معمولا خارش و سوزش چشم هم در کنار قرمز شدن وجود دارد.

کسانی که دچار بیماری های مختلف میکروبی یا ویروسی می شوند هم ممکن است این مشکلات را تجربه کنند و این افراد هم مانند کسانی هستند که دچار حساسیت شده اند. با این تفاوت که این گروه خارش چشم کمتری دارند، ولی ترشحات چشم شان بیشتر است.

به گفته این چشم پزشک، چنین مواردی می تواند نشانه عفونت های سطحی چشم باشد و اگر ویروس چنین مشکلی را ایجاد کند، معمولا خود به خود هم خوب می شود و به درمان خاصی نیاز ندارد، اما در عفونت های میکروبی که ترشحات، قرمزی و التهاب پلک هم بیشتر است، باید با مراجعه به پزشک، به موقع مشکل را درمان کرد.

راه درمان

کم نیستند کسانی که خودشان برای برطرف کردن قرمزی چشم ها دست به کار می شوند و روش های درمانی مختلفی را به کار می گیرند تا هرچه زودتر وضعیت چشم ها به حالت طبیعی برگردد.

قطره های مختلف چشمی، شستن چشم ها با آب و چای و حتی مصرف داروهایی که پزشک برای درمان مشکلات مشابه تجویز کرده است از جمله روش هایی است که این افراد به کار می گیرند.

دکتر جعفری نسب اما ضمن اشتباه دانستن این روش، می گوید: در صورت قرمز شدن چشم ها به هیچ عنوان نباید خودسرانه از داروها و روش های درمانی مختلف استفاده کنید و بخصوص زمانی که علائم دیگری هم همراه با قرمز شدن وجود داشته باشد، فقط باید به پزشک مراجعه و بر اساس نظر او اقدام کنید.

در مواردی که قرمزی چشم ها به تنهایی اتفاق می افتد هم توصیه می شود خودسرانه اقدام درمانی خاصی انجام ندهید، زیرا به گفته این چشم پزشک در صورتی که مشکل خاصی وجود نداشته باشد، قرمزی خودبخود برطرف می شود و به درمان نیاز ندارد، اما اگر کسی می خواهد درمانی را شروع کند، حتما باید بر اساس نظر چشم پزشک اقدام شود.

وی می افزاید: قرمز شدن چشم ها به علل مختلفی ایجاد می شود و با توجه به این موضوع اگر خودسرانه روش درمانی انتخاب شود، ممکن است به جای بهبود مشکل، مشکل تشدید شود و عوارض دیگری هم برای بیمار ایجاد کند.

بخش سلامت تبیان


منبع: جام جم - نیلوفر اسعدی بیگی

مطالب مرتبط:

وقتی چشم‌ها رنگ خون می‌گیرد

علل و علائم عفونت چشم چیست؟

علت قرمزی چشم ها چیست؟

درمان قرمزی چشم

دلایلی که باعث قرمزی چشم می‌شوند

چرا چشم شما قرمز می شود؟

ورم ملتحمه، شایع‌ترین علت قرمزی چشم

علل خونریزی چشم چیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.