تبیان، دستیار زندگی
گزارش سازمان ملل در مورد افزایش موارد ابتلا به سرطان و مرگ میلیون ها ستاره دریایی در سواحل غربی آمریکا از جمله مهمترین خبرهای دانش و فناوری در هفته گذشته بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهم‌ترین اخبار علمی روز دنیا


گزارش سازمان ملل در مورد افزایش موارد ابتلا به سرطان و مرگ میلیون ها ستاره دریایی در سواحل غربی آمریکا از جمله مهمترین خبرهای دانش و فناوری در هفته گذشته بود.

افزایش 5برابری سرطان تا 2025/ سرطان زاترین نقاط دنیا

در هفته ای که گذشت سازمان ملل با انتشار گزارشی به مناسبت روز جهانی سرطان اعلام کرد: موارد جدید ابتلا به سرطان تا نیمه سال 2030 افزایش یافته و به 21.6 میلیون نفر در سال می رسد این میزان ابتلا در سال 2012، 14 میلیون نفر بود.

مهم‌ترین اخبار علمی روز دنیا

سازمان بین المللی تحقیقات بر روی سرطان (IARC) که این گزارش را تهیه کرده می گوید: مرگ و میر ناشی از سرطان، احتمالا از 8.2 میلیون نفر به 13 میلیون نفر در سال می رسد چرا که جمعیت جهان افزایش می یابد و افراد با سنین مختلف و با عادات سبک زندگی خطرناک، سازگارتر می شوند.

احتمالا تا سال 2025 تعداد مبتلایان به سرطان به 19.3 میلیون نفر خواهد رسید که از این میزان 11.4 میلیون نفر جان خود را از دست می دهند. تا سال 2035 موارد جدید ابتلا به سرطان به حدود 24 میلیون نفر در سال می رسد.

این گزارش نشان داد 53 درصد موارد ابتلا و 57 درصد مرگ و میر های ناشی از سرطان برای مردان روی می دهد.

در مردان سرطان اغلب ریه ها (16.7 درصد) را هدف قرار می دهد و پس از آن سرطان پروستات (15درصد)، روده (10درصد)، معده (8.5 درصد) و کبد (7.5 درصد) قرار دارند. در بین زنان رایج ترین سرطان، سرطان سینه (25.2 درصد)، روده (9.2 درصد) ریه (8.7 درصد)، گردن رحم (7.9 درصد) و معده (4.8 درصد) است.

مهم‌ترین اخبار علمی روز دنیا

کنترل تمامی گجت‌ها با یک انگشتر

مبتکران زیورآلات جدیدی ساخته اند که می تواند از نظر فناوری پیشرفته ترین زیور آلاتی باشد که تا کنون ساخته شده است؛ انگشتری که می تواند شیوه تعامل کاربر را با گجت هایش تغییر دهد.

این انگشتر که Fin نام دارد دارای ارزش130دلار است و می تواند هر چیزی از تلویزیون تا تلفن همراه را کنترل کرده و در واقع  دست کاربر را به یک صفحه کلید مجازی تبدیل کند.

با این دستگاه می توان صدای تلویزیون را کنترل کرد و حتی به کاربران اجازه داد بدون لمس کردن تلفن همراه، پیامک بنویسند و تماس تلفنی برقرار کنند. فین یک دستگاه مجهز به بلوتوث است که می توان آن را به 3 گروه از گجتهای مختلف دنیای دیجیتالی مانند تلفن هوشمند، تلویزیون های هوشمند، خودرو و وسایل خودکار خانگی متصل کرد.

مهم‌ترین اخبار علمی روز دنیا

مرگ مرموز میلیون‌ها ستاره دریایی در سواحل آمریکا

در هفته ای که گذشته اعلام شد که مرگ مرموز میلیون ها ستاره دریایی در سواحل غربی آمریکا طی ماه های اخیر موجب نگرانی زیست شناسان شده است.

دانشمندانی که چندین دهه را صرف مطالعه اکوسیستم محلی کرده اند هنوز نتوانسته اند دلیلی برای این مرگ و میر گسترده بیابند.

آنها گمان می کنند آنچه که اخیرا روی داده احتمالا عفونت ناشی از یک عامل بیماری زا مانند انگل، ویروس و یا باکتری است که سیستم ایمنی ستاره دریایی را از کار می اندازد.

دانشمندان برای کشف عامل این مرگ و میر گسترده در حال جمع آوری اطلاعات از مردم، بررسی آزمایشگاهی و همچنین تعیین توالی ژنتیک ستاره های دریایی هستند تا دریابند عامل این کشتار یک ماده سمی بوده یا یک عفونت.

مهم‌ترین اخبار علمی روز دنیا

کشف جسد دلفین‌ها در سواحل غربی پرو

پس از انتشار خبر مرگ میلیون ها ستاره دریایی در سواحل غربی آمریکا، مقامات پرو از کشف جسد 400 دلفین در سواحل این کشور در اقیانوس آرام خبر دادند.

این اجساد در حالی ماه گذشته کشف شده اند که این کشور در سال 2012 نیز از کشف بیش از 870 دلفین دیگر در سواحل خود خبر داده بود.

بازگشت بینایی نابینایان با سلول‌های اهدایی افراد مرده

سلول های اهدایی از چشم یک فرد مرده می تواند بینایی افراد نابینا را احیا کند.

آزمایش های انجام شده روی موش ها نشان می دهد که سلول های انسانی می توانند تا حدودی دید را در موش های کاملا نابینا احیا کنند.

دانش پژوهان دانشگاه کالج لندن می گویند دستیابی به نتایج مشابه در انسان می تواند کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشد اما دیدی که بتواند توانایی مطالعه فرد را بازیابی کند به دست نمی آید.

آزمایش های انسانی این شیوه قرار است طی 3 سال آینده انجام شود.

پس از انتشار خبر مرگ میلیون ها ستاره دریایی در سواحل غربی آمریکا،

مقامات پرو از کشف جسد 400 دلفین در سواحل این کشور در اقیانوس آرام خبر دادند

چاپگرهایی که با آب کار می‌کنند

محققان چاپگرهای جدیدی ساخته اند که به جای جوهر با آب کار می کند، جایگزینی که بسیار ارزان تر و در دسترس تر از جوهر است.

دانشمندان چینی می گویند چاپگرهای ساده ای ساخته اند به جای جوهر، با آب کار می کند. آنچه که با این چاپگرها بر روی یک کاغذ خاص و ویژه چاپ می شود، یک روز دوام می آورد و می توان دوباره از آن استفاده کرد.

این شیوه جدید امکان استفاده چندین باره از کاغذ را فراهم آورده و می تواند هزینه های را بسیار کاهش دهد.

در این شیوه از چاپگرهای جوهر افشان موجود در بازار استفاده ،اما کارتریج آن را به  جای جوهر با آب پر شده است. این چاپگر مانند چاپگرهای معمولی است و البته قدرت جادویی آن در کاغذ چاپ نهفته است.

درمان طاسی با سلول های بنیادی

دانشمندان ادعا می کنند درمان تاسی سر با استفاده از سلول های بنیادی برای رشد دوباره فولیکول های از دست رفته یا  مرده می تواند به زودی واقعیت یابد.

دانش پژوهان پیش از این در تلاش بودند تا تعداد کافی سلول های بنیادی فولیکول ساز برای تولید قابل توجه و دوباره مو بسازند و اکنون راه حلی برای این مشکل فراهم شده است.

آنها سلول های بنیادی خاصی را به موش ها تزریق کردند که انواع مختلفی از سلول های پوستی و فولیکولی مو را تولید می کند.

محققان امیدوارند این شیوه بتواند در آینده به رشد دوباره مو در انسان منجر شود.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: مهر