تبیان، دستیار زندگی
هروقت و هرگونه که اپل بالاخره با ابزاری پوشیدنی به بازار بیاید، لزوماً با یک «ساعت هوشمند» روبه رو نخواهیم شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اپل چه نقشه‌ای در سر دارد؟


هروقت و هرگونه که اپل بالاخره با ابزاری پوشیدنی به بازار بیاید، لزوماً با یک «ساعت هوشمند» روبه رو نخواهیم شد.


گزارش ها حاکی است که اپل برای عرضه محصول پوشیدنی خود که شایعات زیادی تاکنون پیرامون آن مطرح شده است، به سمت آزمون‌های سلامتی و تناسب اندام متمایل است.

اپل چه نقشه‌ای در سر دارد؟

به تازگی، در سایت اپل پیامی مبنی بر تقاضای نیرو برای مطالعه تخصصی در حوزه فیزیولوژی گذاشته شده است؛ کسی که مطالعاتی را در زمینه سلامت و تناسب اندام طراحی، آزمایش و اجرا کند؛ شامل میزان سوزاندن کالری، میزان سوخت و ساز بدن، سلامت قلبی-عروقی و «سطح سایر فاکتورهای تعیین کننده در سلامت بدن». پیام تقاضای نیرو متعاقباً از سایت حذف گردید.

بر اساس گزارش گورمن، این متخصصان فیزیولوژی و تناسب اندام قرار است در تهیه نسخه جدید آی.او.اس 8 به نام «Healthbook» همکاری داشته باشند.

اپل در حال حاضر هم امکاناتی برای تناسب اندام در آیفون 5s دارد.

بر اساس گزارشی در نیویورک تایمز، اپل هم چنین با FDA (سازمان دارو و مواد غذایی آمریکا) ملاقات هایی داشته و در مورد اپلیکیشن های پزشکی موبایل به بحث پرداخته است. این موضوع در صورتی منطقی به نظر می رسد که بدانیم اپل قصد دارد دست روی حوزه سلامت و تناسب اندام بگذارد. ورود به زمینه ای مانند سلامت و پزشکی، موضوعی نیست که اپل همین طور به صورت اتفاقی وارد آن شده باشد.

اپل چه نقشه‌ای در سر دارد؟

به نظر می رسد اپل متوجه این موضوع شده باشد که ساعت های هوشمند به این سادگی و به این زودی جایگزین موبایل های هوشمند نخواهند شد و نمی توانند تمام توانایی های موبایل های هوشمند را در خود داشته باشند.

ساعت های هوشمند امروزی به طور عمومی در یکی از دو دسته زیر قرار می گیرند:

*ابزارهای ارتباطی مانند Pebble، Galaxy Gear سامسونگ و کوالکام تاک؛

* و ابزارهای تناسب اندام مانند FitBit و FuelBand نایک.

بنابر گزارش های رسیده تا امروز، به نظر می رسد اپل بر دسته دوم ابزارها تمرکز دارد.

چالش‌های ابزارهای پوشیدنی برای اپل

** تکنولوژی به کار گرفته شده در ساعت های هوشمند همه‌کاره آنقدر حرفه ای و پخته نیست که اپل بتواند با آن ابزاری بسازد که هم یک تلفن هوشمند باشد و هم یک ابزار تناسب اندام و سلامت. در نتیجه، اپل باید اولویت های خود را تعیین کند.

در ابتدا، اپل باید اصول طراحی نرم افزار و سخت افزار را رعایت کند؛ این ها همان اصولی است که اپل را تبدیل به سودآورترین کمپانی کامپیوتری در جهان کرده است. یکی از این اصول ممکن است طراحی صفحه نمایش خمیده باشد و غیره. نکته دیگر کاربری های متعدد است که حداقل آن می تواند شامل بلوتوث، جی.پی.اس، پردازنده M7 و شتاب سنج باشد. عمر باتری نیز بسیار تعیین کننده و مهم است.

اپل برنامه ای حرفه ای و بلندمدت را در پیش گرفته که سرانجام به نتیجه خواهد رسید، اما نه به عنوان یک آزمون سلامت در حد عمومی، بلکه به عنوان یک همراه زندگی شما که برای سلامت نگه داشتن شما طراحی شده است

** چالش دوم پلتفرمی است برای آنکه طراحان اپلیکیشن را بر روی آن توسعه دهند، همان کاری که در آی.او.اس و دنیای تبلت ها انجام می دهند. اپل در این زمینه هم حتماً اپلیکیشن هایی دارد که کار را بر روی آنها گسترش دهد. اگر این برنامه تناسب اندام برنامه ای باشد که اپل به عنوان پلتفرم خود در نظر گرفته است، می توان انتظار آینده ای هیجان انگیز را برای اپل داشت.

اپل چه نقشه‌ای در سر دارد؟

** چالش سوم شاید سخت ترین آن باشد: اپل بتواند کاری کند که سیستم سلامت عمومی جامعه این اپلیکشین ساخته اپل را به عنوان منبع اصلی نظارت بر سلامت در نظر بگیرد. تصور کنید دکتر به شما یک تست سلامت اپل تجویز کند تا وضعیت سلامت قلب-عروقی شما را بررسی کند، و تمام اطلاعات تست سلامت شما مستقیماً به کامپیوتر دکتر ارسال شود. این ها نمونه ای از بحث هایی است که می تواند اپل را مستقیماً به سمت مذاکره با سازمان دارو و مواد غذایی (FDA) بکشاند.

اپل مانند سامسونگ و سونی خود را ضربتی وارد بازار ابزار پوشیدنی نکرده است. اپل برنامه ای حرفه ای و بلندمدت را در پیش گرفته که سرانجام به نتیجه خواهد رسید، اما نه به عنوان یک تست سلامت در حد عمومی، بلکه به عنوان یک همراه زندگی شما که برای سلامت نگه داشتن شما طراحی شده است.

راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: readwrite

مطالب مرتبط:

هیاهوی ساعت‌های هوشمند

ساعت زیرآبی 5 مگاپیکسلی!

مربی آینده ورزشکاران