تبیان، دستیار زندگی
معرفی كتابهایی برای نوجوانان و كودكان عزیز با عناوین: پدر اسلاگ، راز بزرگ سلمان، دوستان خوب من، گرم تر از آتش و پولك های چوبی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اثر برنده جایزه اندرسن به دست بچه‌های ایرانی رسید


معرفی كتابهایی برای نوجوانان و كودكان عزیز با عناوین: پدر اسلاگ، راز بزرگ سلمان، دوستان خوب من، گرم تر از آتش و پولك های چوبی.

پدر اسلاگ

«پدر ِ اسلاگ»

کتاب «پدر ِ اسلاگ» نوشته دیوید آلموند برنده جایزه هانس کریستین اندرسن، با ترجمه نسرین وکیلی توسط انتشارات آفرینگان، منتشر و راهی بازار نشر شد.

دیوید آلموند نویسنده این کتاب، چهره شناخته شده انگلیسی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است که در سال 2010 برنده جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن شد. این نویسنده در شهری مشرف به رودخانه تاین بزرگ شده و دوران کودکی‌اش را گذرانده است. آلموند درباره کتاب «پدر اسلاگ» می‌گوید: «فضای داستان پدر اسلاگ درست وسط شهری است که من در آن بزرگ شده‌ام و برایم بسیار عزیز است. دو کاراکتر کودک داستان بسیار شبیه من و همکلاسی‌ام هستند. دوباره کار کردن با مک‌کین برایم جذابیت‌های بسیاری دارد، به خصوص این که می‌بینم تصاویر او فوق‌العاده معانی و لایه‌های جدیدی به داستان اضافه کرده است. «پدر اسلاگ» دومین کتابی است که این نویسنده در آن با دیو مک‌کین همکاری می‌کند.

همان‌طور که اشاره شد، نقاشی تصاویر این کتاب به عهده دیو مک‌کین بوده است. مک‌کین در عرصه تصویرگری کتاب، جوایز زیادی از جمله اسمارتیز، نیویورک تایمز و جایزه کتاب مصور سال را دریافت کرده است. کتاب‌های «کورالاین» و «گورستان» نوشته نیل گیمن دو کتاب از میان کتاب‌های زیادی هستند که این تصویرگر، برای بچه‌ها تصویرگری کرده است.

اسلاگ، کودکی است که به زندگی بعد از مرگ اعتقاد دارد. پدر اسلاگ از دنیا رفته و او فکر می‌کند آن مرد ژولیده که بیرون مغازه قصابی نشسته برای آخرین بار آمده تا اسلاگ را ببیند! اما همکلاسی اسلاگ، دیوی باور نمی‌کند و متقاعد نشده است. کتاب «پدر اسلاگ» در سال 2010 با عنوان اصلی «Slog's Dad» توسط انتشارات واکر بوکز، منتشر شده است.

این کتاب با 64 صفحه مصور رنگی، شمارگان هزار و 650 نسخه و قیمت 6 هزار تومان منتشر شده است.

راز بزرگ سلمان

راز بزرگ سلمان

رمان«راز بزرگ سلمان» نوشته هادی خورشاهیان از سوی انتشارات آموت به بازار آمد.

این رمان در بیست فصل نوشته شده و ماجرای کودکی را روایت می کند که در خانواده‌ای کارگری روزگار می‌گذراند.

در بخشی از فصل نخست این رمان می‌خوانیم: « بابا از روی داربست پرید پایین و دست‌های خاکی‌اش را با پیراهنش پاک کرد. مادر سینی را کشید طرف خودش و گفت: یعنی شستن دستات از کار بنایی سخت‌تره؟ عجب آدمی هستی مرد! خب حال نداری شیر آبو بازکنی ، حداقل دستاتو تو حوض بشور بی‌انصاف...»

هادی خورشاهیان متولد سال 1352 تاکنون بیش از بیست عنوان کتاب درحیطه کودک، نوجوان و بزرگسال منتشر کرده است.

رمان «راز بزرگ سلمان» در شمارگان هزارو 100 نسخه و بهای 45هزار ریال از سوی انتشارات آموت منتشر شده‌است.

دوستان خوب من

«دوستان خوب من»

کتاب دوستان خوب من نوشته م. ح. عباسپور از سوی انتشارات آشنایی روانه بازار کتاب شد.

این کتاب روایت نوجوانی است که زندگی‌اش بر اساس کتاب‌هایی که دراطرافش وجود دارد شکل می‌گیرد.

در بخشی از این داستان می‌خوانیم: «قیمت کتاب‌های تازه چاپ نیز برای بسیاری ازکتابخوانان باورکردنی نبود. چه بسیار از کتابخانه‌های عمومی شهر هم از این‌گونه کتاب‌های ادبی و علمی و اجتماعی که همیشه خواننده دارد، در دسترس خوانندگان قرار نمی‌دادند. به همین دلیل، بسیاری از کتاب‌های تازه چاپ آن قدرها که انتظار می‌رفت، به خانه‌ها و کتابخانه‌های کوچک خانوادگی راه نمی‌یافتند...»

کتاب‌های «نامزدی من و پریسا، یکی ازآن همه و عشق و خاموشی» از دیگر کتاب‌های منتشر شده از این نویسنده هستند.

داستان بلند «دوستان خوب من» در شمارگان 2‌ هزار نسخه و بهای 55 هزار ریال ازسوی انتشارات آشنایی عرضه شده است.

«زمستان از راه می‌رسد. آدم‌ها در برابر سرما و یخ و بوران ناتوان هستند. جامه آن‌ها از برگ و پوست درختان است. برعکس، شما پوستی کلفت دارید و سخت‌ترین سرما شما را نمی‌لرزاند. با نخستین برف که روی زمین نشست به آدم‌ها حمله می‌کنیم. دیوان خوشحال شدند. مانند گله‌ای خفاش به آسمان پرواز کردند و نعره کشیدند...»

گرم تر از آتش

«گرم‌تر ازآتش»

کتاب«گرم‌تر ازآتش» نوشته محمدرضا یوسفی و تصویرگری علی خدایی از سوی انتشارات خانه ادبیات منتشر شد.

این کتاب یکی دیگر از مجموعه کتاب‌های داستان‌های شاهنامه است که به شرح زندگی هوشنگ‌شاه اختصاص دارد.

دربخشی از این کتاب می خوانیم: «زمستان از راه می‌رسد. آدم‌ها در برابر سرما و یخ و بوران ناتوان هستند. جامه آن‌ها از برگ و پوست درختان است. برعکس، شما پوستی کلفت دارید و سخت‌ترین سرما شما را نمی‌لرزاند. با نخستین برف که روی زمین نشست به آدم‌ها حمله می‌کنیم. دیوان خوشحال شدند. مانند گله‌ای خفاش به آسمان پرواز کردند و نعره کشیدند...»

علی خدایی، تصویرگر این کتاب متولد سال 1335 است و تاکنون تصویرگری کتاب‌هایی چون «باباآمد، نان آورد، آقا اسبه، ماهی به من آب داد، آرش و حرف آباد» را برعهده داشته است.

کتاب «گرم‌تر ازآتش» درشمارگان 2‌ هزار نسخه و بهای 85 هزار ریال از سوی انتشارات خانه ادبیات عرضه شده است.

پولك های چوبی

«پولک‌های چوبی»

روش نقاشی بر روی شاخه‌های حلقه حلقه شده درختان، در کتاب کاردستی «پولک‌های چوبی» به کودکان و نوجوانان آموزش داده می‌شود.

به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علاقه‌مندان در این کتاب به شیوه‌ای ابتکاری با چگونگی استفاده از شاخه‌ بریده شده درخت در اندازه‌های یکسان (به شکل پولک‌های چوبی) برای ساختن کاردستی‌هایی مانند گوشواره، گردن‌بند و تابلوهای مختلف آشنا می‌شوند.

بر اساس این خبر، این کتاب با طراحی و اجرای فرزانه بابایی برای گروه‌های سنی «ج» و «د» منتشر و روانه فروشگاه‌های محصولات فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شده است.

در ادامه این کتاب همچنین می‌بینیم که چگونه می‌توان بر روی بعضی از این پولک‌ها با مداد رنگی، عکس‌هایی از هدهد، گربه، پروانه، طاووس، ماهی و غیره نقاشی کرد.

«پولک‌های چوبی» با عکاسی علی خوش‌جام آراسته شده است. این کتاب با شمارگان سه‌هزار نسخه در 28 صفحه رنگی با بهای سی‌هزار ریال در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

فرآوری: رویا فهیم

بخش كتاب و كتابخوانی تبیان


منابع: مهر، ایبنا