تبیان، دستیار زندگی
«دورنمای کاسل راک» چهار داستان کوتاه تاثیر گذار از آلیس مونرو برنده جایزه ادبی نوبل است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : فاطمه شفیعی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دورنمای کاسل راک


«دورنمای کاسل راک» چهار داستان کوتاه تاثیر گذار از آلیس مونرو برنده جایزه ادبی نوبل است.

دورنمای کاسل راک

دورنمای کاسل راک.آلیس مونرو. مترجم:زهرا نی چین.انتشارات افراز.چاپ دوم. تهران1392:.1100 نسخه.168صفحه.قیمت: 8400 تومان.

«ماری در آن لحظات پر اضطراب دارد به وضوح می بیند دنیایی که برایش تبدیل به موجود دهشتناکی  شده هنوز برای آدم ها مثل قبل عادی است و حتا اگر جمیز واقعا هم ناپدید شده باشد همین طور باقی خواهد ماند حتا اگر سینه خیز به سمت نرده های کشتی رفته باشد – تمام جاهای نزدیک به نرده را نگاه کرده- و اقیانوس بلعیده باشدش. ظالمانه ترین و غیر قابل باور ترین اتفاق برای او از دید دیگران فقط غم انگیز است نه یک بلای غیر طبیعی. »[1]

از مجموعه داستان «درونمای کاسل راک» اگر تنها همین اثر نیز مجوز انتشار گرفته بود، باز ارزش خواندن داشت.

در این داستان «اندرو» یک بار در سن ده سالگی از پله های سنگی کاسل راک بالا می رود و پدرش دورنمایی از امریکا را به او نشان می دهد. چند سال بعد آنها سوار بر کشتی به سمت امریکا در حال حرکت اند.

مونرو در اینجا به توصیف جزییاتی از روابط و احساسات مسافران می پردازد و در صفحات آخر کتاب، یکسر از مرگ می نویسد.

تمام شخصیت هایی که پرداخته، حالا مرده اند و نویسنده اشاره می کند هر کدام چطور و در چه تاریخی مرده اند و گورشان در کجا است.

سایر داستان های کتاب نیز به همین تکان دهندگی است. خواندن داستان های مونور لذت توصیف نشدنی ای ایجاد می کند و از این رو مخاطب را به خواندن این کتاب دعوت می کنم.

دبیر دائمی آکادمی سوئد پس از اعلام نام آلیس مونرو به عنوان برنده نوبل ادبیات، از وی با عنوان استاد داستان کوتاه معاصر یاد کرد. آلیس مونرو در سال 2013 موفق به کسب جایزه نوبل ادبیات شد. تعلق جایزه نوبل به نویسنده داستان های کوتاه موفقیتی جهانی بود برای داستان کوتاه. داستان های کوتاه مونرو ادبیات چخوف را به یاد می آورد.

سایر داستان های کتاب نیز به همین تکان دهندگی است. خواندن داستان های مونور لذت توصیف نشدنی ای ایجاد می کند و از این رو مخاطب را به خواندن این کتاب دعوت می کنم.

او با بیان احساسات آنی به مسائل پیچیده تر و کلی تر می پردازد. مکان و شخصیت های زن وی عناصر ثابت آثار او هستند. او را یکی از بهترین داستان کوتاه نویسان امریکا و کانادا می دانند.

داستان هایش بر شرایط و روابط روزمره زندگی انسانی متمرکز است.

مترجم کتاب در مقدمه کتابش درباره سبک نوشتاری مونرو می نویسد: زبان مکالمات ، هر احساسی را می تواند شامل شود. از لحن های کنایه آمیز و ترفند های مزاح طلبانه گرفته تا شیطان صفتی و درک فضاهای خشم آلود همه از مزیت های پرداختن به فضا سازی مختص او است. روان شناسی منطقی مونرو، دیگر ویژگی باارزش نوشته های اوست.

آلیس مونرو نویسنده کانادایی معاصر و برنده جایزه نوبل 2013 ، سیزدهمین زنی بود که از 1901 تا کنون موفق به گرفتن این جایزه ادبی شده است.

زندگی زنان در روستا و شهرهای کانادا از دورن مایه های آثار او است. آلیس مونرو به تازگی اعلام کرده است دنیای نویسندگی را کنار خواهد گذاشت.

او در یکی از مصاحبه هایش گفته است: نه اینکه نوشتن را دوست نداشته باشم، اما به نظرم موقعی می رسد که حس می کنی به جایی رسیدی که دیگر می خواهی به زندگی ات به شکل دیگری نگاه کنی. و شاید وقتی به سن من برسید، دیگر دلتان نخواهد آن قدر تنها باشید که یک نویسنده تنها است. انگار حس کنی به پایان درستی در زندگی ات نرسیدی و بخواهی بیشتر اجتماعی شوی.

زهرا نی چین پیش از این درباره مجموعه دورنمای کاسل راک گفته بود داستان های این مجموعه از مجله نیویورکر انتخاب شده اند و از آنجایی که در این مجله دورنمای کاسل راک شامل پنج داستان است احتمالا یکی از این داستان ها از مجموعه حذف شده است. این مجموعه شامل چهار داستان کوتاه است که عبارتند از: دورنمای کاسل راک، چهره،حفره های عمیق و حفره.

از مونرو تاکنون مجموعه های «رویای مادرم»، «عشق زن خوب»، «فرار» ، «پاییز داغ» و «گریزپا» ترجمه و به بازار کتاب عرضه شده است.

«من متقاعد شدم که پدرم فقط یک بار نگاه ام کرد و واقعا چهره ام را دید. بعد از ان بود که فهمید روی صورتم چه چیزی وجود دارد. اون روزها اجازه نمی دادند پدرها به تالار درخشنده ای که بچه ها در آن متولد می شدند، وارد بشوند یا به اتاقی بروند که زن ها نزدیک به زمان زایمان بودند و صدای داد و فریادشان را قورت میدادند یا برعکس با صدای بلند رنج کشیدنشان را اعلام می کردند[2]

پی نوشت:

[1]صفحه 27 کتاب از داستان ئورنمای کاسل راک

[2]صفحه 61 از داستان چهره

فاطمه شفیعی

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان