تبیان، دستیار زندگی
وزیر خارجه ترکیه ضمن تکذیب حمایت کشورش از گروه‌های تکفیری در سوریه تاکید کرد: گروه‌های تندرو همانطور که خطری علیه سوریه هستند تهدیدی برای ترکیه نیز به شمار می‌آیند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترکیه هم گزینه ها را روی میز گذاشت


وزیر خارجه ترکیه ضمن تکذیب حمایت کشورش از گروه‌های تکفیری در سوریه تاکید کرد: گروه‌های تندرو همانطور که خطری علیه سوریه هستند تهدیدی برای ترکیه نیز به شمار می‌آیند.

احمد داوود اوغلو

احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه‌ای اعلام کرد که کشورش مانع از ورود بیش از سه هزار تن به ترکیه که احتمال می‌رفت وابسته به گرو‌ه‌های تندرو باشند و همچنین ورود این افراد به خاک سوریه شده است.

وی با بیان اینکه ترکیه "تلاش‌های بسیاری" برای ممانعت از ورود این گروه‌ها از طریق خاک ترکیه به سوریه می‌کند افزود: سالانه حدود 36 میلیون گردشگر وارد ترکیه می‌شوند که این مساله اوضاع را دشوارتر می‌کند.

وزیر خارجه ترکیه خاطرنشان کرد: مسئولان ترکیه‌ای از کشورهای اروپایی خواسته‌اند مانع از سفر افراد مشکوک در این کشورها به ترکیه شوند اما آن‌ها پاسخ دادند که این اقدام با قوانین کشورشان مغایرت دارد.

داوود اوغلو در ادامه بر حمایت کشورش از حل و فصل سیاسی بحران سوریه و تشکیل دولت انتقالی براساس اصول معاهده ژنو 1 تاکید کرد و مدعی شد: نظام سوریه در دور نخست مذاکرات ژنو2 حتی به اندازه سرانگشت مواضع خود را تغییر نداد.

این مقام ترکیه‌ای در خصوص گزینه مداخله نظامی در سوریه نیز تاکید کرد: این مداخله باید از طریق شواری امنیت صورت بگیرد اما باید تمامی گزینه‌ها روی میز باشد.

داوود اوغلو در ادامه بر حمایت کشورش از حل و فصل سیاسی بحران سوریه و تشکیل دولت انتقالی براساس اصول معاهده ژنو 1 تاکید کرد و مدعی شد: نظام سوریه در دور نخست مذاکرات ژنو2 حتی به اندازه سرانگشت مواضع خود را تغییر نداد

وی در خصوص اوضاع داخلی ترکیه و تنش‌ها میان دولت و فتح ‌الله گولن، رهبر جنبش"خدمت"، از گروه‌های مخالف دولت ترکیه اظهار کرد: برخی از اعضای وابسته به این گروه و نه همه آن‌ها تلاش می‌کنند تا نهادی در موازات دولت تشکیل دهند اما این اقدام غیرقانونی است. آن‌ها تلاش می‌کنند تا از طریق به کنترل درآوردن قوه قضائیه و مقننه به این هدف خود برسند.

وزیر خارجه ترکیه افزود: دولت ترکیه اهمیت بسیاری به فعالیت‌های جمعیت‌های جامعه مدنی می‌دهد اما مساله در اینجا نقض چارچوب‌ها و فعالیت‌های این جمعیت به شمار می‌رود.

بخش سیاست تبیان

منبع : ایسنا