تبیان، دستیار زندگی
وزیر بهداشت گفت: 300 هزار ایرانی به بیماری سرطان مبتلا هستند و هر سال 90 هزار نفر به تعداد این بیماران اضافه می‌شود و 2 هزار میلیارد تومان از اعتبارات کشور صرف این بیماری می‌شود. بیمه‌ها ناکارآمد هستند و بسیاری از این مبتلایان بی پناه هستند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سالانه 90 هزار ایرانی به سرطان مبتلا می‌شوند


وزیر بهداشت گفت: 300 هزار ایرانی به بیماری سرطان مبتلا هستند و هر سال 90 هزار نفر به تعداد این بیماران اضافه می‌شود و 2 هزار میلیارد تومان از اعتبارات کشور صرف این بیماری می‌شود. بیمه‌ها ناکارآمد هستند و بسیاری از این مبتلایان بی پناه هستند

حسن قاضی زاده هاشمی گفت: سرطان 6 درصد بیماری‌های کشور را تشکیل می‌دهد، این در حالی است که سالانه نیز 90 هزار نفر نیز به تعداد این بیماران اضافه می‌شود.

سرطان

وی با بیان اینکه بیماری‌های غیر واگیر 70 درصد مرگ و میرها را شامل می‌شوند، افزود: در کشور ما سرطان در رتبه سوم مرگ و میرها قرار دارد، 6 درصد بیماری‌ها در کشور ما سرطان است و سالانه 2 هزار میلیارد تومان از اعتبارات کشور صرف سرطان می‌شود.

هاشمی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که سرطان پستان در میان زنان و سرطان معده در میان مردان بیشترین میزان شیوع را دارد.

وزیر بهداشت گفت: بسیاری از این بیماری‌ها به چاقی، مصرف مواد مخدر و سیگار و از همه مهم‌تر به عادت‌های غذایی نادرست مربوط می‌شود. از غذایی که مصرف می‌کنیم تا هوایی که نفس می‌کشیم همه در گروه عوامل خطر ساز به شمار می‌روند، این‌ها همه نشأت گرفته از زندگی مدرن است.

وزیر بهداشت ادامه داد: استفاده از سموم و مکمل‌ها در مواد غذایی، برای بشر زیان بخش و بیماری آفرین است، هر چند که در این زمینه قوانین خوبی به تصویب رسیده اما در بخش اجرا ناهماهنگی‌هایی وجود دارد.

هاشمی، توجه به حوزه سلامت را از اولویت‌های دولت یازدهم اعلام کرد و گفت: در دولت تدبیر و امید، توجه ویژه‌ای به حوزه سلامت شده، رئیس جمهوری به طور مرتب نسبت به این موضوع تاکید کرده و امیدوار هستیم تا سه سال و اندی آینده، اقدامات خوبی در این زمینه انجام شود، ما بیش از همه نیاز داریم تا به بخش امنیت غذایی توجه شود، چرا که می‌دانیم بسیاری از بیماری‌ها به دلیل کم کاری در این بخش، ایجاد می‌شود.

وزیر بهداشت، با بیان اینکه 40 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است، افزود: وزارت بهداشت در گذشته در زمینه پیشگیری برنامه‌هایی داشته، اما لازم است که به این برنامه‌ها سرعت دهد،  به ویژه در سرطان‌های سینه، دهانه رحم و روده بزرگ

به گفته او، بی توجهی مردم به آنچه میل می‌کنند و می‌آشامند، می‌تواند بیماری‌های صعب‌العلاجی برایشان ایجاد کند.

وزیر بهداشت، با بیان اینکه 40 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است، افزود: وزارت بهداشت در گذشته در زمینه پیشگیری برنامه‌هایی داشته، اما لازم است که به این برنامه‌ها سرعت دهد،  به ویژه در سرطان‌های سینه، دهانه رحم و روده بزرگ.

هاشمی، نقش صدا و سیما را در پیشگیری بسیار پررنگ عنوان کرد و گفت:  آنچه می‌تواند باعث شود بار بیماری‌ها کاهش یابد، مراقبت بیشتر مردم از خودشان است، البته صدا و سیما نیز نقش مهمی در توانمند کردن مردم نسبت به مخاطراتی که مورد توجه شان است، دارد، بنابراین لازم است تا برگزاری چنین برنامه‌هایی، پر تکرار و با در نظر گرفتن ظرفیت بیشتر برای مشارکت سایر فعالان حوزه سلامت باشد.

سرطان

وزیر بهداشت ادامه داد: هم اکنون در کشور  175 انجمن علمی وجود دارد که ذخایر مهمی در رشته پزشکی هستند، از این رو باید به این گروه‌ها فرصت بیشتری داده شود تا اطلاعات بیشتری به مردم منتقل شود.

وی توجه به شورای عالی سلامت و امنیت غذایی را یکی از برنامه‌های سال آینده این وزارتخانه عنوان کرد و افزود: قرار است این موضوع سال آینده به عنوان برنامه اصلی وزارت بهداشت و دولت یازدهم پیگیری شود.

هاشمی هزینه‌های سرطان را برای بسیاری از خانواده‌ها دردآور توصیف کرد و افزود: اگر ما تنها به درمان توجه کنیم، در آینده خیلی با مشکل مواجه می‌شویم، بخش مهمی از این هزینه متوجه مردم است، متأسفانه بخش قابل توجهی از این بیماران بی پناه هستند، چرا که بیمه‌ها ناکار آمد هستند، دولت‌های قبلی نتوانستند در زمینه تقویت بیمه‌ها حمایت کافی داشته باشند.

وزیر بهداشت تأکید کرد: هزینه‌های سرطان یکی از دلایل سقوط مردم به زیر خط فقر است، البته امیدواریم این بیماران از حمایت‌های بیشتری برخوردار شوند. برگزاری این کنگره نیز می‌تواند کمک‌های زیادی هم در زمینه پیشگیری و هم حمایت از این بیماران داشته باشد.

بخش اجتماعی تبیان


منبع:فارس