تبیان، دستیار زندگی
قائم مقام معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک تهران خودروهای پاک نیازمند دریافت مجوز برای تردد در محدوده‌های طرح ترافیک نیستند اظهار کرد: بر اساس این مصوبه خودروهای پاک مجازند در محدوده‌های طرح ترافیک حرکت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه خودروهایی بدون طرح می توانند تردد کنند؟


قائم مقام معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک تهران خودروهای پاک نیازمند دریافت مجوز برای تردد در محدوده‌های طرح ترافیک نیستند اظهار کرد: بر اساس این مصوبه خودروهای پاک مجازند در محدوده‌های طرح ترافیک حرکت کنند. بر اساس این مصوبه خودروهای پاک که شامل خودروهای هیبریدی و برقی هستند مجازند در محدوده‌های طرح ترافیک حرکت کنند.

حجت الله بهروز بیشترین سهم آلودگی هوای تهران در روزهای ناسالم و ناپاک را خودروهای دیزل دانست و گفت: تعداد این خودروها در شهر تهران بسیار محدود است اما با توجه به نقشی که در آلایندگی هوای تهران ایفا می‌کنند اولویت اولمان را حذف و کنترل دود خودروهای دیزل قرار داده‌ایم.

خودروهای برقی

وی با اشاره به اینکه سهم بخش حمل و نقل در آلودگی هوا رقمی در حدود 70 درصد است خاطر نشان کرد: تشخیص سهم منابع تولید آلاینده‌ها در میزان آلودگی هوا از جمله مسائلی است که به صورت ویژه مدنظر قرار دارد و علاوه بر این شناخت مطلب و تشخیص مسئله به منظور دسترسی به اندازه گیری‌های درست و پایش‌های لازم به منظور حرکت در جهت کاهش آلودگی هوا از دیگر اقداماتی است که باید به آن توجه شود.

قائم مقام معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین به اصلاحیه بودجه شورای شهر در مورد فیلترینگ دود خودروها اشاره کرد و گفت: در اصلاحیه بودجه شورای شهر، شهرداری ملزم به مجهز کردن فیلترینگ دود 200 خودرو شده است.

بهروز علاوه بر مصوبه شورای شهر در این زمینه از مجهز شدن 2000 خودروی شهرداری به فیلترینگ دود در سال آینده خبر داد.

وی با تاکید بر کنترل گازهای ناشی از خودروهای بنزینی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین بخش‌ها در زمینه آلودگی هوای تهران اظهار کرد: در این زمینه توجه به تاکسی‌های شهر تهران که سن و سال بالایی دارند اولویت اول قرار داده شده تا از این طریق بتوانیم گازهای ناشی از خودروهای بنزینی را کنترل کنیم.

قائم مقام معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه 8800 خودروی تاکسی در شهر تهران پیکان هستند، عنوان کرد: تاثیر این خودروها در آلایندگی هوا حدود 100 برابر خودروهای معمولی است که در شهر تردد می‌کنند بنابراین پیشنهاد داده‌ایم در بودجه سال آینده ترویج خودروهای پاک در دستور کار قرار گیرد و در این زمینه به طور ویژه به افزایش خودروهای هیبریدی توجه شود.

وی افزود: امیدواریم سال اینده 10 هزار خودروی هیبریدی و برقی به خودروهای تهران اضافه شود تا از این طریق بتوانیم میزان آلودگی هوای تهران را به تدریج کاهش دهیم و زمینه‌های لازم برای ترویج و استفاده از خودروهای هیبریدی را فراهم کنیم.

حجت الله بهروز بیشترین سهم آلودگی هوای تهران در روزهای ناسالم و ناپاک را خودروهای دیزل دانست و گفت: تعداد این خودروها در شهر تهران بسیار محدود است اما با توجه به نقشی که در آلایندگی هوای تهران ایفا می‌کنند اولویت اولمان را حذف و کنترل دود خودروهای دیزل قرار داده‌ایم

بهروز در ادامه این نشست همچنین به تردد 500 هزار خودروی موتورسیکلت به محدوده مرکزی شهر اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه سه میلیون خودرو موتورسیکلت در تهران داریم باید معاینه‌های فنی که هم اکنون کم اهمیت شده‌اند به مفهوم معاینه زیست محیطی درآیند چرا که موتورسیکلت‌ها نقش ویژه‌ای در آلودگی هوا ایفا می‌کنند.

قائم مقام معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به برنامه پنج ساله این شهر اظهار کرد: در این برنامه پنج ساله خطوط مترو دو برابر و خطوط اتوبوس سه برابر افزایش می‌یابد تا از این طریق بتوانیم جابجایی شهروندان را مدنظر قرار داده و آنها به گونه‌ای راحت تر در سطح شهر تردد کنند.

بهروز در مورد وضعیت فعلی هوای تهران و شرایطی که شهروندان با آن دست به گریبان شده‌اند عنوان کرد: در روزهای گذشته آلودگی هوای تهران تمامی شهروندان را آزار داده بنابراین وظیفه داریم با تعامل مناسب میان شهرداری و سایر دستگاه‌های مسئول در این زمینه با پیشبرد برنامه‌های لازم مشکل به وجود آمده را حل کنیم.

وی افزود: ‌همواره این موضوع وجود داشته که کدام سازمان بیشترین نقش را در آلودگی هوای تهران داشته و نیز کدام سازمان باید به عنوان اولین نهاد در این زمینه پیشگام شود؟

این در حالیست که در روزهایی که بارندگی بوده و جریان باد برقرار شده آلودگی هوای تهران کاهش یافته و در روزهایی که هوا تثبیت شده و ساکن مانده روزهای نگران کننده‌ای برای شهروندان بوده است.

قائم مقام معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه آنچه در وضعیت فعلی کلانشهر تهران را دچار مسئله کرده شرایط آلودگی هواست گفت: غم انگیز است که به خاطر سالها تاخیر در اجرای برنامه‌های مورد نظر در این زمینه دچار عقب ماندگی شده‌ایم و نمی‌توانیم به گونه‌ای سریع شرایط را بهبود بخشیم.

بخش اجتماعی تبیان


منبع:ایسنا