تبیان، دستیار زندگی
رییس سازمان سینمایی و سمعی بصری کشور با تاکید بر اینکه سینمای امید را به اهالی سینما تحمیل نمی کنیم، افزود: توهم در تعریف خطوط قرمز ، کار را در سینما دشوار می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توهم در تعریف خطوط قرمز، کار را در سینما دشوار می کند

گفت و گویی با حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی و سمعی بصری کشور


رییس سازمان سینمایی و سمعی بصری کشور با تاکید بر اینکه سینمای امید را به اهالی سینما تحمیل نمی کنیم، افزود: توهم در تعریف خطوط قرمز ، کار را در سینما دشوار می کند.

حجت الله ایوبی

حجت الله ایوبی در گفت و گویی ، بازخوردهای اهالی سینما از سی و دومین جشنواره فیلم فجر را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در این جشنواره فضای کم نظیری را دیدیم.

وی ادامه داد: در انتظار روزی بودم که همه اهالی سینما در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشند و امروز شاهد این مهم هستیم.

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: فضای ایجاد شده در سینما تنها برگرفته از جشنواره نیست بلکه این اتفاق برگرفته از فضای ایجاد شده در کشور است. مردم امیدوارند و رابطه میان دولت و اهالی فرهنگ تفاوت کرده و در این شرایط جشنواره ای در شان سینمای ایران نیز در حال برگزاری است حتی اگر کاستی هایی هم داشته باشد.

ساخت فیلم های جشنواره در دولت تدبیر و امید

ایوبی ادامه داد: بخش قابل توجهی از فیلم های حاضر در جشنواره سی و دوم فیلم فجر در دولت تدبیر و امید ساخته شده و با تغییر و تحول ایجاد شده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسیاری از فیلمسازان تلاش کردند که آثار خود را به جشنواره امسال برسانند. این تلاش خود طلیعه امید است اما اینکه انتظار داشته باشیم فیلم ها در این مدت کوتاه برگرفته از سینمای امید باشند منطقی نیست زیرا زمان کوتاهی از فعالیت دولت جدید می گذرد.

سینمای امید یک پروژه نیست

ایوبی گفت: بسیاری از فیلمنامه های آثار تولید شده در دوره جدید نگارش نشده است؛ بسیاری از فیلمسازان پیش از این امید و علاقه ای برای ساخت فیلم نداشتند. ما سینمای امید را جدی گرفتیم و از این سینما حمایت می کنیم اما انتظار خیلی خارق العاده ای نیز نداریم زیرا خلق سینمای امید باید فرآیندی طبیعی داشته باشد به عبارتی یک پروسه است نه یک پروژه که آن را به اهالی سینما تحمیل کنیم.

ایوبی گفت: اگر اعتمادی میان اهالی سینما، مردم و مدیران سینمایی بوجود آید و این باور وجود داشته باشد که ما یکی هستیم، یقینا حاشیه های سینما به حداقل می رسد و فیلم های پرامید به صورت طبیعی ساخته می شود.

وی ادامه داد: قرار نیست به فیلمساز سفارش بدهیم که فیلم پرامید بسازد. ما نمی گوییم که سینماگران محکوم به ساخت فیلم های پرامید هستند بلکه تاکید داریم که پس از طی یک فرآیند مشخص، شاهد تولید فیلم های امیدوارکننده در سینما خواهیم بود.

رییس سازمان سینمایی یادآور شد: مردم مطالباتی از سینما دارند. اتفاقی که در 10 بهمن ماه (روز سلام سینما) در سینماها افتاد و استقبال پرشور مخاطبان از طرح سینماسلام، کار ما را دشوارتر کرده است. این امر نشان داد که مردم دوست دارند به سینما بروند و خانواده ها دوست دارند که وقتی به سینما می روند با حال خوب و شادمانی از سینما برگردند. البته این شادمانی در سینماها نباید با لودگی ایجاد شود.

خطوط توهمی از نگاه ایوبی

ایوبی درباره خطوط قرمز سینما نیز اظهار کرد: فکر می کنم جامعه سینمایی ما این درایت و فهم و بینش را دارند که خطوط قرمز جامعه خود را رعایت کنند و این خطوط قرمز در هر کشور و جامعه ای وجود دارد اما تعریف شفاف از خطوط قرمز واقعی و خطوط قرمز توهمی کار دشواری است.

وی ادامه داد: این انتظار از سوی اهالی فرهنگ و هنر وجود دارد که خطوط قرمز واقعی برای آنان مشخص شود تا بدانند از چه خطوط قرمزی نباید عبور کنند.

به گفته رییس سازمان سینمایی، گاه ما به عنوان یک کارشناس در قالب عضو شورای پروانه ساخت و نمایش برای خود خطوطی را مشخص می کنیم و تصور می کنیم که این خط قرمز نظام و جمهوری اسلامی است در صورتی که در بسیاری از موارد بزرگانی که ملاک تشخیص در نظام هستند اعلام می کنند که فیلم یا فیلمنامه ای که از نگاه یک کارشناس مشکل دار تصور شده، ایرادی ندارد.

ایوبی تاکید کرد: برخی خطوط قرمزی که ما تعریف می کنیم واقعی و برخی نیز توهمی هستند. خطوط قرمز حتی به فراخور مدیران مختلف نیز متفاوت است که باید این شرایط تصحیح شود.

فضای ایجاد شده در سینما تنها برگرفته از جشنواره نیست بلکه این اتفاق برگرفته از فضای ایجاد شده در کشور است. مردم امیدوارند و رابطه میان دولت و اهالی فرهنگ تفاوت کرده و در این شرایط جشنواره ای در شان سینمای ایران نیز در حال برگزاری است حتی اگر کاستی هایی هم داشته باشد.

بیضایی در ایران فیلم می سازد

ایوبی گفت: یکی از تهیه کنندگان، فیلمنامه ای را از بهرام بیضایی به من ارائه و اعلام کرد که آقای بیضایی آمادگی ساخت فیلم در ایران را دارد. البته من به صورت مستقیم با آقای بیضایی گفت وگویی نداشتم.

**واکنش ایوبی به اسکار فرهادی

ایوبی گفت با اصغر فرهادی گفت وگوی تلفنی مفصلی داشتیم و در عین حال شناخت قبلی خوبی نیز از یکدیگر داریم ، وی رسما اعلام کرده که در کار بعدی خود را در ایران می سازد.

رییس سازمان سینمایی درباره برخی مصاحبه های نسبت داده شده به تهیه کننده سریال ضد ایرانی هوملند مبنی بر لابی اسکار و زیر سوال بردن اسکار فیلم جدایی نادر از سیمین ساخته اصغر فرهادی، توضیح داد: رسانه ها باید جمهوری اسلامی و فضای فرهنگی و موفقیت های سینمایی این مرز و بوم را دوست داشته باشند. کشورهای دیگر و بخصوص کشورهای همسایه در حال تلاش هستند تا افتخارات فرهنگی تصنعی برای خود بیافرینند و حتی این افتخارات را بخرند و در این راه پول های کلانی هزینه می کنند.

وی ادامه داد: افتخارات ملی خود را که حتی افتخارات منطقه خاورمیانه محسوب می شود را نباید به راحتی زیر سوال برد اما متاسفانه برخی رسانه ها این کار را به راحتی انجام می دهند که این امر با حفظ مصالح نظام جمهوری اسلامی همراه نیست.

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: اصغر فرهادی یک افتخار برای مردم ایران است و باید به فرهادی ها افتخار کنیم و برای آنان حاشیه های بیخود درست نکنیم .

ایوبی گفت: پرسش اصلی ما این است که چه کسی از درست کردن حاشیه برای اصغر فرهادی سود می برد؟

گروهی نسبت به سینما بدبین شده اند

ایوبی درباره تعامل مدیریت سینما با گروه های مختلف جامعه گفت: گفتمان اعتدال، گفتمان قالب جامعه ما است؛ جامعه ایرانی اسلامی بعد از عبور از دوره های مختلف افراط و تفریط امروز به اعتدال رسیده است.

وی توضیح داد: امروز سینماگران با وجود اینکه مطالبات زیاد و به حقی دارند سعی می کنند خواسته های خود را از فیلتر اعتدال بیان کنند و نمی خواهند به ما فشار بیاورند و شرایط را به درستی درک می کنند. اعتدال خواست مردم و یک درخواست اجتماعی است و گفت وگو و ادبیات تندرو محکوم به شکست است.

به گفته رییس سازمان سینمایی، ما نیازمند گفت وگو بجای مجادله هستیم. گروهی نسبت به سینما بدبین شده اند که باید با این گروه صحبت کرد و نگرانی های آنان را برطرف کرد.

ایوبی گفت: من این گروه ها را به گفت وگو و شنیدن حرف ها دعوت می کنم و یادآوری می کنم که اگر مصالح نظام و مردم را می خواهند فرصت استثنایی پیش آمده برای مدیریت صحیح کشور را به خاطر مصالح آنی و زودگذر سیاسی از دست ندهند.

عدم خط کشی میان خودی و غیرخودی

وی تاکید کرد که مدیران جشنواره فیلم فجر، صبر خود را نشان دادند و من نیز تاکید به عدم خط کشی میان خودی و غیر خودی دارم.

رییس سازمان سینمایی ادامه داد: در سینمای ایران برای همه سلیقه ها جا وجود دارد و با حضور همه گروه ها، جای دیگران تنگ نمی شود.

ایوبی با بیان اینکه در جشنواره سی و دومین همه گروه ها حضور دارند ، افزود: در جشنواره امسال به بسیاری ثابت شد که ما نگاه جناحی نداریم.

ایوبی توضیح داد: با طیف های مختلف سینما در کارگروه های مختلف مشورت می کنیم و خوشبختانه هر موضوعی را که مطرح می کنیم بزرگان سینما با لطف خود درباره آن بحث می کنند.

وی گفت: سینماگران معتقدند که مصالح سینما را به مصالح فردی ترجیح می دهند درواقع گاهی فداکاری این است که مصالح سینما را به مسائل شخصی ترجیح دهیم. عده ای انتظار جوایزی از هیات داوران برای آثار خود دارند که این طبیعی است اما اینجا است که باید خود را محک بزنیم و نشان دهیم که سینما از مصالح شخصی واجب تر است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی / ایرنا

مطالب مرتبط:

ایوبی و مردان سینما        

آشنایی با رئیس جدید

خانه سینما دوباره تعطیل شد؟!