تبیان، دستیار زندگی
نیمه اسفندماه سال جاری، حسین علیزاده با همراهی گروه هم‌آوایان در تهران به روی صحنه خواهد رفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنسرت گروه هم آوایان علیزاده


نیمه اسفندماه سال جاری، حسین علیزاده با همراهی گروه هم‌آوایان در تهران به روی صحنه خواهد رفت.

کنسرت گروه هم آوایان علیزاده

به زودی کنسرت موسیقی سنتی زنده از استاد حسین علیزاده و گروه هم آوایان در تهران برگزار خواهد شد.

کنسرت 16 و 17 اسفندماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار خواهد شد و محمد معتمدی در این اجرا آواز می‌خواند.

در این کنسرت زمستانی ، هنرمندان و اساتید زیر هنرنمایی خواهند کرد:

حسین علیزاده (تار، شورانگیز)، پوریا اخواص،راحله برزگری، صبا حسینی (آواز)، علی بوستان (سه تار)، سیامک جهانگیری (نی)

سینا جهان‌آبادی (کمانچه)، وحید اسدالهی (ناغارا، گاوال)، نگار بوبان (عود)، پریچهر خواجه (قانون)، رادمان توکلی (تار)، سیاوش برهانی (بم‌تار) و محمد انشائی (قیچک)

ساز و آواز، «عشقیم گل»، «ساری گلین»، «سن سیز» و «گل آوینا» از جمله قطعاتی هستند که در این کنسرت اجرا می‌شوند.

لازم به ذکر است که حسین علیزاده سال 1330در  تهران متولد شد. به واسطه آشنایی با استاد هوشنگ ظریف که در یکی از مدارس تهران به دانش آموزان موسیقی درس می داد، با موسیقی آشنا شد و در همان برخورد هوشنگ ظریف که متوجه استعداد او در موسیقی شده بود او را به هنرستان موسیقی معرفی کرد. پس از پایان تحصیلات در هنرستان موسیقی در سال 1349 به گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران راه یافت و از اساتید برجسته موسیقی آن زمان بهره برد و در دو رشته نوازندگی و آهنگسازی فارغ التحصیل شد.

علیزاده بر خلاف بسیاری دیگر از هنرمندان که فقط به اجرای موسیقی به شکل کاملاً سنتی آن می پردازند، نوآوری هایی داشته است. ابداع مقام داد وبیداد (گوشه داد از ماهور و بیداد از همایون، آلبوم های راز نو با همکاری گروه هم آوایان و زمستان است با صدای استادشجریان) همچنین اجرای پلی فونیک آواز ایرانی (رازنو، آوای مهر و ...) از این نمونه ها یبه شمار می آید

همزمان با تحصیل در دانشگاه نزد اساتید موسیقی ایران به آموزش موسیقی مشغول بود. اساتیدش هوشنگ ظریف، علی اكبر شهنازی، احمد عبادی، نورعلی برومند، محمود كریمی، عبد اله دوامی، یوسف فروتن و سعید هرمزی بودند. در این زمان در ارکستر ایرانی تالار رودکی و اركستر ملی ایران به رهبری حسین دهلوی به عنوان نوازنده تار عضویت داشت. سال 1351 و 52 نیز با گروه های مرکز حفظ و اشاعه موسیقی از جمله شیدا و چاووش در جشن هنر شیراز به اجرای برنامه پرداخت. در سال 1355 به اتفاق پرویز مشکاتیان گروه عارف را تشکیل داد و برنامه های متعددی را در داخل و خارج از کشور به اجرا درآورد.

علیزاده بر خلاف بسیاری دیگر از هنرمندان که فقط به اجرای موسیقی به شکل کاملاً سنتی آن می پردازند، نوآوری هایی داشته است. ابداع مقام داد وبیداد (گوشه داد از ماهور و بیداد از همایون، آلبوم های راز نو با همکاری گروه هم آوایان و زمستان است با صدای استادشجریان) همچنین اجرای پلی فونیک آواز ایرانی (رازنو، آوای مهر و ...) از این نمونه ها یبه شمار می آید.

اجرای كنسرت در ایران و خارج از ایران، عضویت در رادیو، همكاری با كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، اجرای تكنوازی های بسیار و... همگی از فعالیت های این دوره علیزاده بودند.

این نوازنده برجسته پس از انقلاب به منظور تحصیل و تدریس به آلمان رفت و به عنوان تز دوره آهنگسازی قطعه عصیان را ساخت. با برگشت به ایران در سال شصت و هفت به اجرای شورانگیز و تركمن پرداخت كه دریچه ای جدید به روی موسیقی ایران گشود.

تكنوازی ها و همنوازی های او با ارشد تهماسبی، سخنرانی و اجراهای متعدد در ایران و خارج از ایران، ضبط آثار، اجرای ردیف میرزاعبداله فراهانی، تدوین كتاب های ده قطعه برای تار كه آثارش را ارائه كرده، كتاب های آموزشی، كاست های آموزشی، تدریس تار و سه تار، كار بر روی مقام ابداعی و اجرای كنسرت های داد و بیداد، ساخت موسیقی فیلم و ... از جمله فعالیت های او در سال های پس از انقلاب است.

علیزاده عضو هیئت موسس و اولین مدیر عامل خانه موسیقی بوده و هم اکنون نیز سخنگوی شورای عالی خانه موسیقی است.

فراوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

خانه موسیقی ایران

مطالب مرتبط:

تولد حسین علیزاده